ابعاد توانمندسازی از دیدگاه های مختلف

Posted on

 

اسپرتیزر (1992) چهار بعد یا عامل شناختی را برای توانمندسازی شناسایی کرده است(به نقل از نوه ابراهیم ،1386). براساس پژوهش ، میشرا (1992) یک بعد دیگر به آن افزوده که این پنج بعد کلید توانمندسازی مدیران می باشد.

  • احساس شایستگی ( خوداثربخشی )؛
  • احساس داشتن حق انتخاب ( خودسامانی )؛
  • احساس مؤثر بودن ( پذیرش نتیجه شخصی ؛
  • احساس معنی دار بودن یا مهم بودن ( ارزشمند بودن )؛
  • احساس داشتن اعتماد به دیگران؛

هنگامی که مدیران می تواننداین پنج ویژگی را در دیگران پرورش دهند،آنان را با کامیابی توانمند ساخته اند.

 

 

جدول 2-1رویکرد توانمندسازی را به طور خلاصه نشان می دهد ( عبداللهی و نوه ابراهیم ، 1386).

رویکرد هدف راهبرد نظریه پردازان
 

مکانیکی

 

قدرتمند کردن کارکنان تفویض قدرت به زیردستان فوی(1997)، بلانچارد و همکاران (1996) ، شوول (1993)
 

 

 

ارگانیکی

انگیزشی افزایش انگیزه کارکنان احساس خودمختاری کانگر و کاننگو (1988)
 

 

شناختی

 

 

 

افزایش انگیزش درونی کارکنان

احساس شایستگی

احساس معنی دار بودن

احساس مؤثر بودن

احساس خود مختاری

احساس اعتماد

توماس و ولتهاوس (1990)

اسپریتزر (1995)

وتن وکمرون (1998)

 

اسکات و ژاف (1991) تغییر سازمان هرمی به سازمان دایره ای ، تغییر طرز تلقی کارکنان ، ایجاد انگیزش از طریق دادن قدرت و منزلت ، مدیریت مشارکتی ، استقرار رهبری تسهیل کننده و تشکیل گروه های توانمند را از عوامل توانمندسازی کارکنان می دانند(به نقل از نوه ابراهیم ،1386). آلن راندولف برای هدایت برنامه های توانمندسازی سه روش : سهیم شدن کارکنان در اطلاعات ، ساختار سازمانی مناسب و تشکیل گروه را ضروری می داند (همان منبع).

[1]- Mishra

[2] Scott & Jaffe

  مسئولیت بعنوان فرض معرفت­شناسی تعلیم و تربیت