اضطراب عامل مرگ بیماران قلبی است

Posted on

15  اضطراب عامل مرگ بیماران قلبی است

پژوهش­گران آمریکایی دریافتند اضطراب طولانی مدت برای مبتلایان به بیماری­های قلبی کشنده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری نیوکرالا، در این پژوهش محققان دانشکده پزشکی هاروارد با بررسی 516 بیمار قلبی دریافتند، اضطراب شدید و طولانی مدت احتمال بروز حمله قلبی ناشی از آن را افزایش می­دهد. بنا به این گزارش، این پژوهش نشان می­دهد این احتمال در بیماران قلبی تقریباً2 برابر افزایش می­یابد. همچنین در این پژوهش آمده است: مدت زمانی که پزشک و خانواده بیمار با وی هستند مهمترین عامل در جلوگیری از اضطراب این بیمار است و به عبارتی دیگر هرچه بیمار با خانواده و پزشک تعامل بیشتری داشته باشد وضعیت سلامتی وی بهتر می­شود و اضطراب کمتری خواهد داشت (پورافکاری،1375،ص51).

بر اساس این گزارش، محققان این پژوهش به مدت زمان اضطراب بیمار تأکید زیاد دارند و اعلام کردند رابطه مستقیمی بین زمان اضطراب و بروز سکته در فرد مشاهده می­شود.

تحلیل قوای روانی معلم سه عامل اساسی دارد:

– فرسودگی نگرشی

– فرسودگی جسمی

– فرسودگی هیجانی

فرسودگی نگرشی، به فقدان اشتیاق به کار و پایین بودن حس رضایت از آن اطلاق می­شود.

فرسودگی جسمی، بیشتر اوقات به خستگی معلمان زن در مدرسه اطلاق می­شود. آن­ها معمولاً اظهار می­کنند که در پایان یک روز کاری، کاملاً تهی از انرژی هستند.

در حالت فرسودگی هیجانی، حفظ اساس مثبت در طول یک روز کاری، برای معلمان زن دشوار می­شود.

احساس غالب بر آن­ها در طول روز، تمایل شدید به چشم پوشی از انجام مسئولیت هاست. هیجان غلب در این حالت، معمولاً افسردگی است.

2-2-16 شخصیت تیپ آ

معلمان زن دارای شخصیت تیپ (آ)، ناشکیبا و پرخاشگر هستند، تمایل شدیدی به انجام شدن کارها و گرایش به قبول کار زیاد دارند. این معلمان زن در تقابل با گروه دارای شخصیت تیپ (ب) هستند که نگرشی آسان­گیر و راحت نسبت به زندگی دارند. شخصی که در گروه شخصیت تثپ (آ) قرار داشته باشد، احتمالاً به 10 پرسش زیر، پاسخ می­دهد:

  • آیا اغلب کارها (مانند غذا خوردن، صحبت کردن و راه رفتن) را با سرعت زیاد انجام می دهید؟
  • آیا معمولاً وقتی مشغول به کاری هستید، مضطرب می­شوید و می­خواهید کار را سریع تمام کنید و به کار بعدی بپردازید؟
  • آیا وقتی در حال استراحت هستید احساس گناه می­کنید، گویی همیشه کاری هست که باید انجام دهید؟
  • آیا فکر می­کنید نماینده شدن کار سختی است؟
  • آیا از نظر جسمی فردی تنیده و ابرازگر هستید؟
  • آیا سخن فردی را که وقت زیادی را صرف توضیح یک موضوع می­کند، قطع می­کنید؟
  • آیا همیشه شتاب­زده هستید؟
  • آیا وقتی به صحبت شخص دیگری گوش می­کنید با انگشتانتان ضرب می­گیرید؟ استرس و شخصیت با یکدیگر مرتبطند.

افراد دارای تیپ (آ) به این دلیل به میزان زیادی مستعد استرس هستند که کار زیادی را متعهد می­شوند و در نتیجه خود را تحت فشار قرار می­دهند.

شخصیت­هایی که عوامل بیرونی بر آن­ها کنترل دارند.[1]

اشخاصی که عوامل بیرونی بر آن­ها کنترل دارند احتمالاً به 10 پرسش زیر پاسخ مثبت می­دهند:

  • آیا فکر می­کنید اغلب اتفاق­های مهم زندگیتان شانسی هستند؟
  • آیا فکر می­کنید افراد زیادی وجود ندارند که بتوانند در مسائلی که بر آن­ها اثر می­گذارد تغییر ایجاد کنند؟
  • آیا فکر می­کنید به دست آوردن شغل خوب اساساً شانسی است؟
  • آیا فکر می­کنید مردم نمی­توانید تأثیر چندانی در تصمیمات دولت داشته باشند؟
  • آیا فکر می­کنید نمره دانش­آموزان، ربطی به تلاش آن­ها ندارد؟
  • آیا فکر می­کنید هرچه تلاش می­کنید، نمی­توانید بعضی از افراد را وادار کنید تا شما را دوست بدارند؟
  • آیا فکر می­کنید هر اتفاقی که قرار است رخ دهد، رخ می­دهد؟
  • آیا فکر می­کنید بیشتر تصمیمات زندگی را باید با شیر یا خط، گرفت؟
  • آیا فکر می­کنید نمی­توانید بر روند زندگیتان کنترل داشته باشید؟ آیا فکر می­کنید نمره­های امتحانی گاه خیلی غیر­منصفانه هستند؟
  عوامل و عناصر خلاقیت از دیدگاه روانشناسی

شخصیت نوروتیک

معلمان زنی که شخصیتی نوروتیک دارند شدیداً مستعد نگران شدن هستند. آن­ها مدتی طولانی به مشکلاتی فکر می­کنند که فرضی هستند و ممکن است با آن­ها مواجه شوند فردی یا شخصیت نوروتیک احتمالاً به 10 پرسش زیر، پاسخ مثبت می­دهد:

  • آیا گفتگو با غریبه­ها برایتان دشوار است؟
  • آیا زود رنج هستید؟
  • آیا بر اثر هجوم افکار به ذهنتان، بی­خواب می­شوید؟
  • آیا از بدشانسی­های احتمالی نگران هستید؟
  • آیا اغلب مغموم و افسرده هستید؟
  • آیا به سردرد و دردهای دیگر مبتلا هستید؟
  • آیا در مکان­هایی مثل آسانسور، قطار یا تونل، عصبی می­شوید؟
  • آیا فاقد اعتماد به نفس هستید؟
  • آیا اغلب در حضور مافوق خود خجالت می­کشید؟
  • آیا از تجربیات تحقیر­آمیز به مدت طولانی و به شدت رنج می­برید؟

افرادی که در برابر استرس مقاوم هستند تعادل دارند.

روشی آرامش بخش دارند.

از قبول کار زیاد خودداری می­کنند.

معتقدند که می­توانند به طرز مؤثری با مشکلات خود مواجه شوند.

کارهایی که مدارس می­توانند برای به حداقل رساندن استرس انجام دهند.

همان­طور که معلمان زن می­توانند برای کاهش استرس خود، به عملکردهایی خاص اقدام کنند، مدیران مدارس هم می­توانند برای تضمین اینکه میزان استرس کارکنان در حد نازلی باقی بماند، کارهای بسیاری انجام دهند. «کمیته مشورتی خدمات آموزشی» در سال 1998، تعدادی از حیطه­های نقش مدیران را در کاهش استرس معلمان زن، اینگونه مشخص ساخته است.

–  حل مسئله به صورت گروهی

–  ایجاد و رشد فرهنگ حمایت­گرانه

– مطلع سازی و آموزش

– خدمات بهداشت حرفه­ای

– طرح­های کمک به کارکنان

در سال 1988، اداره آموزش بهداشت[2] توصیه­های زیر را برای کاهش استرس معلمان زن ارائه کرد:

– تدوین تعاریف روشن از شغل که به دور از ابهام باشد.

– فراهم ساختن برنامه­های معارفه برای کارمندان جدید و معلمان زن با تجربه که به مدارج شغلی بالاتر ارتقاء یافته­اند.

– تدارک دیدن روش­های ثمربخشی برای انتخاب معلمان زن

– فراهم کردن امکان رشد مستمر برای کارکنان

– بهبود محیط کار از نظر فیزیکی، برای مثال کاهش میزان سر و صدا.

– تشویق هر مدرسه برای خودگردانی تمام و کمال، و برنامه­ریزی­های خاص برای کاهش استرس و در صورت لزوم، استفاده از رهنمودهای شخصی متبحر.

– بررسی و مشخص کردن نقش مسئولان آموزش محلی با هدف کاهش دادن تعلل ها و درماندگی­های ناشی از نامشخص بودن نقش­ها، کاغذ بازی­های غیر ضروری و بهبود هماهنگی بین مسئولان و مدارس.

مدرسه سالم

یک روش خوب برای درک چگونگی کمک به معلمان زن به منظور کاهش استرس در آن­ها، این است که ببینیم از نظر آنان ویژگی­های یک مدرسه سالم در چیست.

  رفق و مدارا،‌یا شدت و تندی؟

این ویژگی­ها به قرار زیر است:

-بین همکاران ارتباط خوبی وجود دارد.

-حسن تشریک مساعی قدرتمندی وجود دارد.

– تصمیم­گیری مدیران برمبنای مشورت است.

– در زمینه ارزش­ها و ضوابط اصلی، توافق عام وجود دارد.

– تمام خط مشی­های مدرسه بجاست

– نقش­ها و انتظارات از هرکس، به روشنی تعریف شده­اند.

– معلمان زن بازخورد مثبت می­گیرند و از آن­ها تمجید می­شود.

– از معلمان زن، با منابع و امکاناب خوبی حمایت می­شود.

– از کارکنان برای حل مشکلاتشان، حمایت می­شود.

– پیروی از خط مشی­ها و روش­ها آسان است.

– کاغذ بازی­ها و کارهای دفتری به حداقل رسانده شده است.

– وظایف اضافی، هماهنگ با مهارت­های معلمان زن تنظیم می­شود.

– محیط ساختمان، برای کار، خوشایند است.

– مدیران ارشد از طرح ریزی­های پیشاپیش، به خوبی استفاده می­کنند.

– در زمینه انتصاب کارکنان و پیشرفت شغلی، رهنمودهای لازم ارائه می­شود.

همچنین میلز (1990) در بحث از «مدرسه خود را ضد استرس کنید». مدرسه ایده­آل را دارای 10 ویژگی زیر توصیف کرده است:

– مقاصد و اهداف روشن

– نظام ارتباط عالی

رویکردی منطقی و عملی درباره زمان، وقت مقرر، و میزان کار

– محیط خوشایند برای کار

– پایین بودن میزان بیماری و غیبت

– روحیه و انگیزه بالا

– تصویر ذهنی خوب در جامعه

کار گروهی با ثبات و ثمربخش

احساس تعلق و پیوند میان کارکنان و دانش­آموزان

– تعارض­های اندک بین افراد

تمام اتحادیه­های معلمان زن[3] گزارش­هایی درباره استرس انتشار داده و مشکلات آن­ها را تحلیل کرده اند. همچنین درباره این­که مدارس چگونه می­توانند به کاهش استرس کمک کنند، رهنمودهایی عرضه داشته­اند.

در تعدادی از این رهنمودها، بر ویژگی­های بهداشت سازمانی برای کمک به مدارس در ایجاد محیط کاری بهتر برای معلمان زن، تأکید شده است. یک نمونه خوب در این­باره گزارش اتحادیه ملی معلمان زن (NUT) در سال 1990 است که طراحی عملی برای بهداشت سازمانی ارائه کرده که می­تواند برنامه ای ثمربخش در کاهش استرس معلمان زن، فراهم آورد. این طرح عملی، به سه حیطه اصلی مربوط می شود:

محیط کار

حل مسئله و محیط اجتماعی

محیط مناسب برای رشد.

طرح عملی NUT به شرح زیر است:

  • محیط کار

در این بخش، درباره موقعیت پیشروی معلمان زن، در حالی که آن­ها تلاش می­کنند کارشان را انجام دهند، بحث می­شود. نیازهای مشخص شده مربوط به این حیطه عبارتند از:

  • شغل­ها را چنان طرح کنید و وظایف را به نحوی به کارکنان اختصاص دهید که با مهارت های معلمان زن هماهنگ باشد.
  • فشار زمانی را کاهش دهید و با آموزش مدیریت زمان آشنا شوید.
  • برای آماده­سازی و نمره دادن فرصت و فراغت بیشتری به معلمان زن بدهید.
  • از معلمان زن و مربیان کمکی، بیش از پیش کمک بگیرید.
  • محیط فیزیکی تدریس را بهبود ببخشید و منابع تدریس بیشتری فراهم کنید.
  • تعداد کلاس­ها را کاهش دهید.
  • در مهار دانش­آموزان آشوب­گر، آموزش بهتری فراهم کنید و در رسیدگی به آن­ها حمایت بیشتری اعمال کنید.
  • در جهت افزایش توافق در «مقاصد و اهداف» مدرسه، بکوشید.
  • حل مسئله و محیط اجتماعی

این بخش به این موضوع مربوط می­شود که کارکنان یک مدرسه چگونه به صورت گروهی با هم کار کنند تا به مشکلات بپردازند. نیازهای مشخص شده مربوط به این حیطه عبارتند از :

  • توسعه فرهنگ تشریک مساعی و حمایت
  • فراهم کردن زمان و فرصت­هایی برای کارکنان تا همگی در یک زمان، استراحت کنند.
  • بهبود انسجام و کیفیت محیط اجتماعی
  • رشد تفکر حل مسئله به صورت گروهی.
  • مشروعیت بخشیدن به تفکر حل مسئله به صورت گروهی با در نظر گرفتن زمانی برای کارکنان تا درباره مشکلاتشان با هم بحث کنند.
  • بهبود ارتباط در مدرسه
  • فراهم کردن بازخورد بهتر برای معلمان زن
  • درخواست از معلمان زن ارشد تا آموخته­های خود را با میل بیشتری در اختیار دیگران بگذارند.
  • محیط رشد
  جاهای دیدنی لندن؛ معرفی ۲۵ جای جذاب دیدنی واسه گردشگران 

این بخش به این موضوع مربوط می­شود که مدارس چگونه می­توانند کارکنان خود را، به عنوان هم افراد و هم معلم، رشد دهند. نیازهای مشخص شده مربوط به این حیطه عبارتند از:

  • تکوین رشد بهتر مدیریت افراد در مدارس
  • بهبود روش­هایی که ناظم­ها و معاونان مدرسه برای رهبری و مدیریت اتخاذ می­کنند.
  • تلاش در جهت استفاده پربسامدتر و بهتر از باز­خورد
  • بهبود آموزش مقدماتی و ضمن خدمت ارتباط دادن این آموزش به نیازهای واقعی کادر مهارت­های ارتباطی و مهار دانش­آموزان آشوب­گر است.
  • جستجو برای فراهم­آوردن تسهیلات بیشتر برای کارکنان مدارس که شامل خدمات بهداشت سازمانی، مشاوره و امکانات تفریحی وسیع است.
  • تلاش برای بالا بردن درک جامعه و عموم از معلمان زن.

در سال1998، در گزارش «کمیته مشورتی خدمات آموزشی» اظهار شد که مدیران ارشدی که در مدارس خط­مشی مثبتی را در جهت بهداشت در کار اتخاذ می­کنند، می­توانند تأثیر زیادی در کاهش استرس معلمان زن داشته باشند. این گزارش مشخص می­کرد که مدیران چگونه باید از طرح­های عملی برای تخفیف استرسی که در نتیجه جنبه­هایی متفاوت فرهنگ مدرسه ایجاد می­شود، استفاده کنند (راس، به نقل از جمالنصر،1373،ص77).

 

این جنبه­ها عبارتند از:

  • آموزش آشنا­سازی، و رشد حرفه­ای
  • موقعیت کلاس (حجم کار، منابع ارتباط با دانش­آموزان آشوب­گر)
  • محیط کار از نظر فیزیکی
  • سازمان­دهی مدرسه (روش مدیریت، ارتباطات)
  • عوامل بیرونی (انتظارات سیاسی و اجتماعی)
  • مدیریت (تقسیم کار، تشکیل گروه­های ساده)

2-2-17 افزایش روحیه کارکنان

افزایش روحیه کارکنان اهمیت زیادی در کاهش استرس آنان دارد. معلمان زنی که در مدارسی کار می کنند که می­توانند درک واقعی از هدف و روحیه جمعی روحیه جمعی رشد دهند، خیلی بهتر می­توانند تقاضاهایی را که از آن­ها می­شود، به گونه­ای مثبت برآورده سازند مدیران مدارس باید سعی کنند با دادن بازخورد مثبت و تمجید از کارهایی که خوب انجام شده است و دادن آگاهی کامل درباره تصمیماتی که برآن­ها تأثیر می­گذارد، روحیه معلمان زن را تقویت کنند تدوین خط­مشی کلی در موضوعات مهم، می تواند به ایجاد هم­رأیی در میان کارکنان کمک کند و احساس کارگروهی را به وجود آورد. روحیه معلمان زن با استنباط آن­ها از این­که مدرسه، مورد تأیید اهل محل هست نیز، افزایش می­یابد. بنابراین باید اطمینان حاصل شود که کارکنان از تجلیل اهل محل اطلاع یافته­اند و گاه چنین اخباری در جراید محلی انتشار می­یابد. شاخص ارزشیابی معلم یک نمونه بسیار خوب از رشد است، که هم می­تواند روحیه معلمان زن را افزایش دهد و هم می­تواند آن را تضعیف کند (شاملو،1372،ص51).

[1] Exteranal locus of control

[2] Health Education Authority

[3] teacher unions