ترفند های اثبات شده برای نوشتن رزومه کاری خوب و کوتاه

نوشتن رزومه کاری خوب جوری ساده نیس و فرقای زیادی میان یه نمونه رزومه کاری حرفه ای با مدلای معمولی اون هست. با این وجود کاربر در اول باید بدونه که رزومه کاری چیه و نمونه یه رزومه کاری خوب باید شامل چه ویژگیایی باشه. با این حال چند ترفند موثر در رزومه نویسی هست که نوشتن رزومه کاری خوب رو راحت تر از گذشته می کنه و شما می تونین با کمکشون نمونه های فعلی خود رو ویرایش کنین. با هم به مرور این ۱۱ ترفند می پردازیم؛

نتیجه کارا و سوابق شغلی مهم خود در اول رزومه کاری ذکر کنین

نوشتن رزومه کاری خوب

طبق اصول رزومه نویسی باید سوابق شغلی خود رو به ترتیب آخرین شغل ذکر کنین. بدین صورت که آخرین کار شما، در اول سوابق شغلیتان ذکر شه.

با این وجود باید در نظر داشته باشین که نوشتن نتیجه کارا و سوابق شغلی مهم در اول رزومه کاری می تونه به درد بخور باشه چون که کارفرما در همون اول متوجه می شه امکان استخدام چه فردی رو داره.

اینجوری روزمه کاری شما بهترین تاثیر اولیه رو در همون چند خط اول میذاره و شانس استخدامتان رو بالا می بره.

با حفظ اصول نگارشی و املایی، کوتاه بنویسین

نوشتن رزومه کاری خوب

تو یه رزومه کاری کوتاه بودن پاراگرافا یه مزیت مهمن. آدمایی که مسئول بررسی صدها رزومه هستن، بهتر می دونن به جای یه داستان طولانی، در چند سطر کوتاه اطلاعات لازم رو دریافت کنن؛ پس تلاش کنین در سه یا چهار خط اطلاعات مهم رو منتقل کنین. علاوه بر این با بولد کردن چند تا نکته مهم می تونین اونا رو برجسته کنین.

تنها ۶ ثانیه واسه اثبات خود زمان دارین

«هادی محمد آبادی» یکی از بنیانگذاران جاب ویژین

«هادی محمد آبادی» یکی از بنیانگذاران جاب ویژین که پلتفرم استخدامی برخواسته از دانشگاه شریف هستش، در مورد اهمیت رزومه نویسی به سایت ما میگه:

«براساس تحقیقات انجام شده، کارشناس استخدام تنها پس از ۶ ثانیه خوندن رزومه، تصمیم میگیره که فرد رو رد کرده یا ایشون رو به مصاحبه دعوت کنه. پس کاربر زمان کمی واسه اثبات خود داره و باید در همون اول تاثیر خود رو بزاره.»

به باور اون بهترین ترفند واسه نوشتن رزومه مناسب، ذکر سوابق کاریست چون که هر چقدر فرد تواناییای خود رو ذکر کنه ملاک مشخصی در اختیار کارفرما قرار نمی ده. پس ذکر تجربیات مهم، اولویت بالایی داره.

هم اینکه ایشون به آدمایی که سوابق کاری زیادی ندارن پیشنهاد می کنه فعالیتای داوطلبانه یا پروژه های دانشجویی خود رو ذکر کنن.

قالب بندی مناسب رو واسه نوشتن رزومه کاری خوب در نظر بگیرین

نوشتن رزومه کاری خوب

شاید شما هنوز از نرم افزارای متنی مثل ورد مایکروسافت واسه نوشتن رزومه کاری خوب استفاده می کنین. باید در نظر داشت که این روزا شبکه اجتماعی لینکدین، کار رو بسیار ساده کرده و کاربر می تونه با به کار گیری قالب بندی این شبکه اجتماعی، بهترین نمونه یه رزومه کاری حرفه ای رو تولید کنه.

علاوه بر این چند وقتی که شرکتای معتبر جهانی سراغ سیستمای خودکار بررسی رزومه رفته ان و دیر یا زود شرکتای کشور هم به این رباتا مجهز می شن. پس با در نظر گرفتن این سیستم، پس از نوشتن توضیحات کلی و سوابق شغلی، تواناییا، چیزای مورد علاقه و تحصیلاتتان رو هم به ترتیب ذکر کنین.

نوشتن مهارتای نرم خود رو یادتون نره

مهارتای نرم ً به تواناییایی مثل رابطه عمومی مناسب، توانایی حل مسئله سریع و توانایی کار تیمی می گن. این تواناییا حالا به عامل مهمی بدل شدن و گفتن اونا در کنار دیگه مهارت ها تاثیر خیلی عجیبی بر نظر کارفرما میذاره.

رزومه کاری خود رو واسه همه شغلا، به صورت برابر تنظیم نکنین

نوشتن رزومه کاری خوب

یکی از اشتباهات بزرگی که کاربران در نوشتن رزومه کاری خوب انجام میدن اینه که پس از نوشتن رزومه کاری، اونو بدون هیچ تغییری واسه خیلی از شرکتا می فرستند.

شما باید چند مدل رزومه کاری واسه شغلای جور واجور در اختیار داشته باشین تا بتونین واسه هر کدوم از اونا نمونه متفاوتی بفرستید. این روندیه که کارشناسان رزومه نویسی واسه نوشتن رزومه کاری مشتریان خود بکار می برن و نمونه های مختلفی طراحی می کنن.

البته در مورد شرکتای بزرگی مثل دیجی کالا یا اسنپ که چندین فرصت شغلی خالی دارن، تنظیم کردن رزومه واسه تنها یه موقعیت خالی به معنی اون میشه که احتمال بررسی اون به وسیله مسئولین شرکت واسه دیگه فرصتای شغلی بسیار ضعیف می شه.

رزومه کاری حرفه ای باید تو یه صفحه خلاصه شه

نوشتن رزومه کاری خوب

حتماً اولین رزومه کاری که نوشته می شه تو یه صفحه خلاصه نمیشه. قانون کلی اینه که شما می تونین رزومه کاری خود طی ۱۵ سال رو تو یه صفحه خلاصه کنین و اگه اینجور اتفاقی اتفاق نیفته، باید تموم تلاش تون رو در نوشتن رزومه کاری خوب انجام بدین.

با در نظر گرفتن شغل مورد نظر و شرکتی که قراره واسه اون رزومه کاری بفرستید، می تونین سوابق، مهارت ها و حتی مدارک یا تحصیلات غیر در رابطه خود رو حذف کرده و فقط به گفتن مهمترین گزینه ها بپردازید.

از توضیح واضحات دوری کنین

نوشتن رزومه کاری خوب

مثلا اینکه شما مهارت بالایی در نرم افزارای آفیس دارین نمی تونه نتیجه کار یا توانایی فوق العاده ای باشه. علاوه بر این بعضی عنوانای شغلی به تنهایی نشون دهنده مسئولیتا و تواناییاتون هستن و می تونین بعضی مهارت هاتون رو با درنظر گرفتن همین مسئله ذکر نکنین.

تصاویر و رنگای زیادی در رزومه کاری خود بکار نبرین

حتی اگه روزمه ای واسه شرکتی فعال در صنعت مد یا عنوان شغلی طراحی گرافیک می فرستید هم بهتره از نمونه روزمهای معمولی استفاده کنین چون که متخصصین استخدام به مشاهده فرم های معمولی عادت کردن و فرمت متفاوت روزمه ممکنه شانس خونده شدن اونا رو پایین بیاره.

واسه توصیف فعالیت هاتون افعال ضعیف بکار نبرین

نوشتن رزومه کاری خوب

شما ممکنه در روند انجام یه پروژه مهم فعالیت داشتین اما بهتره جانشینای متفاوتی واسه ذکر دستاور دای مهم خود پیدا کنین و از کلماتی مثل شرکت در پروژه یا عنوان دستیاری بپرهیزد. البته این نکته مثال نقضای زیادی داره اما ً میشه روش مناسبی واسه ذکر توانایی هاتون پیدا کنین.

حتماً با یه فرد متخصص یا توانا مشورت کنین

نوشتن رزومه کاری خوب

شاید تنها نوشتن رزومه کاری خوب به وسیله شما کافی نباشه و نکاتی رو از قلم انداخته باشین. پس بهتره سراغ دوست یا فرد متخصصی برید که در این مورد اطلاعات زیادی داره. خیلی از نویسندگان حرفه ای هم سراغ اینجور روشی می رن و از کمک کارشناسان یا همکارانشون استفاده میکردن.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *