حفاظت از کودکان در برابر خطرات اینترنتی

Posted on

حفاظت از کودکان در برابر خطرات اینترنتی

به منظور حفظ کردن کودکان در اینترنت سه شیوه دفاعی وجود دارد: آموزش، نظارت و نرم افزارهای فیلترینگ کامپیوتری
مهمترین شیوه آموزش است
در این شیوه، شما با کودکان خود در مورد بایدها و نبایدها و دلایل آنها صحبت می‌کنید
در این صورت فرزندان شما در صورت دسترسی به اینترنت در مکان هایی غیر از خانه و یا حتی بدون استفاده از نرم افزار فیلترینگ نصب شده از خطرات اینترنت در امان می‌باشند

نظارت به شما امکان مراقبت از فرزندان در هنگام استفاده از اینترنت را می‌دهد
با کنترل کردن آنها در هنگام استفاده از اینترنت، می‌توانید آنها را  از خطرات احتمالی حفظ نمایید

برنامه‌های نرم افزاری که به آنها نرم افزارهای کاربردی یا ابزاری نیز می‌گویند، خطرات احتمالی را که کودکان را تهدید می‌کند، کاهش می دهد
پنج نوع نرم افزار وجود داردکه می‌توانید از آنها استفاده کنید: نرم افزارفایروال[1] و نرم افزار شناسایی، نرم افزار فیلترینگ وب سایت، فیلترینگ پست الکترونیکی و نرم افزار آنتی ویروس

در هر مرحله از مراحل تحول کودک دو نوع تحول همگام با یکدیگر صورت می گیرد
تحول شناختی و اجتماعی و در این ارتباط همواره این سوال مطرح است که آیا بین این دو ارتباطی وجوددارد
؟ به طور کلی کودکان از چه زمانی قادر به تمایز بین درست از نادرست ،خوب از بد و هنجارها و ارزش های جامعه از ضد ارزش ها هستند؟وآیا رفتارهای اجتماعی کودکان را با توجه به مراحل شناختی و عقلی آنان می توان پیش بینی نمود
؟با پاسخ بدین سوالات و با در نظر گرفتن مراحل دگرگونی ساخت فکری کودک می توان رهنمودهای مناسب و صحیح را در اختیار والدین قرارداد
از طرف دیگر نهادهای اجتماعی و برنامه ریزان سایت های کودکان درجامعه می توانندبا آگاهی و برنامه ریزی مناسب و مدون با توجه به سن تحول کودک،به امر مهم اجتماعی کردن کودک اهتمام ورزند
در چند سال اخیر کامپیوتر و اینترنت به تدریج و تاحدی جای تلویزیون را گرفته اندو احتمال می رود که در آینده ای نزدیک نقش بیشتری از تلویزیون در زندگی کودکان داشته باشد
در صورتی که از این فناوری درست استفاده شود،اثرات مثبتی خواهد داشت
درحالی که تحقیقات بیانگر خطراتی ناشی از کاربرد بی رویه و غلط از آن است که تمام کاربران به ویژه کودکان را تهدید می کند
فناوری کامپیوتر به طور وسیع در جامعه گسترش پیدا کرده است و با تمامی جنبه های زندگی از مدرسه تا محل کار،خدمات بانکی،خرید و فروش و غیره تلفیق شده است
امروزه این فناوری نقش مهمی در زندگی کودکان ایفا می کند و این نقش به سرعت در حال افزایش است
به طوریکه تعداد کودکان 2تا11سال که کامپیوتر را در منزل استفاده می کننداز 48درصددر سال1996به 70درصددر سال2000صعود کرده است

  جاهای دیدنی کوالالامپور؛ ۲۵ جای هیجان انگیزی که در این شهر باید ببینین 

استفاده از اینترنت  نیز از 15درصدبه 52درصددر این دوره افزایش پیدا کرده است
سرعت انتشار اینترنت 9برابر سریعتر از رادیو4برابر سریعتر از کامپیوترهای شخصی و 3برابر سریعتر از تلویزیون بوده است
کشور ما از نظر بهره مندی از اینترنت در بین 178کشور جهان رتبه 87را دارد که بر اساس طبقه بندی اتحادیه جهانی مخابرات جزء کشور های متوسط به شمار می آید
اگر وب سایت های کودکان به امکانات اینترنتی که آنان را به استفاده از وب سایت علاقه مندمی کند،توجه نداشته باشند،ممکن است استفاده از این وب سایت ها کمتر شود،زیرا اگر پایگاهی ضعیف طراحی شده باشدکه کاربر از استفاده ی آن منصرف گردد،دیگر اهمیتی نداردکه تا چه میزان اطلاعات با کیفیت تهیه شده است
از آنجاکه امروزه هرکسی می توانددر یک وب سایت شخصی مطالبی منتشر و عرضه کندومتأسفانه هیچ استاندارد رسمی برای رعایت حداقل استانداردهاو معیارها وجود ندارد،بنابراین شناسایی مسائل مربوط به محتوا،جنبه های فنی و سایر معیارهای زیرگروه این مجموعه باید برای کودکان فرصت های سرگرمی و آرامش و خروجی هایی برای

فضای اینترنتی» یا به عبارت دیگر «فضای مجازی» و رایانه ای تکه های تقریباً نامحدود فرهنگ و یادگیری را ارائه می دهد و پرورشگاهی برای رشد و گسترش ذهن جوانان و کودکان است
این فضا منبع دانش و محل تکامل ایده های تازه است و مانند منبعی وافر از سرگرمی های شگفت انگیز در یک جهان مجازی است؛ جهانی که شخص می تواند با سهولتی جادویی تقریباً هر چیزی را با فشار یک انگشت به دست آورد
با وجود همه ی این ها، فضای مجازی، چالش های جدی را نیز خصوصاً برای کودکان و جوانان ایجاد کرده است
همان طور که کودکان در جهان گسترده ی «آنلاین» مشارکت می کنند، آن چه را که به این جهان مجازی ارسال شده مشاهده می کنند، وارد اتاق های گپ و گفت اینترنتی می شوند و یا به عضویت شبکه های اجتماعی در می آیند، در معرض عناصر اجتماعی ای که در جهان واقعی از آنها اجتناب می شود نیز قرار میگیرند
این عناصر اجتماعی در دنیای مجازی نیز مانند دنیای واقعی از دو وجه مثبت و منفی یا بد و خوب برخوردارند

ارائه مدل

ب-  متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:

متغیرهایی همچون سایت کودکان یا اجتماعی شدن آنها با آموزش والدین ،دوستان و همسالان، طراحان سایت ها و مدرسه می توانند  تأثیر مهم و فزاینده ای در اجتماعی شدن کودکان ایجاد کند
زیرا در رأس همه ی اینها آموزش قرار دارد
یعنی آموزش هم برای والدین ،دوستان و همسالان،طراحان سایت ها و معلمان مدرسه ضرورت دارد و دیگر اینکه این افراد با آموزش خود می توانند هم در طراحی  سایت ها و هم در اجتماعی شدن کودکان نقش داشته باشند

  ارتباط تاب آوری با عروق کرونر

[1] firewall