دانلود پایان نامه روانشناسی : پردازش هیجانی-دانلود متن کامل

دانلود پایان نامه

نولن-هوکسما و شوویزر، 2010). پژوهش های در زمینه‌ی ارتباط ADHD و نظم‌جویی هیجانی نیز انجام‌شده است برای مثال کیولوویکا، میتروفان و گریلی (2013) نشان داده‌اند که بین این دو متغیر در کودکان رابطه وجود دارد. در پژوهش دیگری که روی بزرگ‌سالان انجام شد، نشان داده شد که بدنظم‌جویی هیجانی و زودانگیختگی هیجانی در افراد مبتلا بیشتر از گروه کنترل است (میشل و همکاران، 2012). محققان به‌تازگی در زمینه‌ی ADHD به موضوع کندی زمان شناختی علاقه‌مند شده‌اند. کندی زمان شناختی با مشکلاتی ازجمله خیال‌بافی، خیره نگاه کردن، مه آلودگی روانی، گیجی، کم فعالیتی، کندی، کسل بودن و بی‌حالی مشخص می‌شود (بکر، مارشال و مک بارنت، 2014؛ به نقل از فلنری، بکر و لیوب، 2014). لیوب و همکاران (2014) بیان می‌کنند که اگرچه بین کندی زمان شناختی و مشکلات اجتماعی رابطه پیداشده ولی مکانیسم این رابطه نامشخص است. او در مطالعه‌ای نشان داد که افراد دارای نمرات بالا در کندی زمان شناختی، نشانگان بیشتری از ADHD را نیز دارا هستند و همچنین دارای نظم‌جویی هیجانی و سازگاری اجتماعی ضعیف‌تر از گروه کنترل می‌باشند. تحلیل‌های متعاقب نشان داد که بدنظم‌جویی هیجانی به‌عنوان متغیر تعدیل‌کننده بین کندی زمان شناختی و مشکلات اجتماعی عمل می‌کنند. علاوه بر این دیگر محققان نیز نشان دادند که برخی از جنبه‌های بدنظم‌جویی هیجانی مانند خودآگاهی و کنترل هیجانی می‌توانند متغیر واسطه‌ای بین نشانگان ADHD و مشکلات اجتماعی، پرخاشگری و نقض قواعد در نوجوانان مبتلابه ADHD باشد (بنفورد، ایونز و لانگبرگ، 2014). بارکلی (2014) مشکل ناتوانی در نظم‌جویی هیجان را پیامد نقص در بازداری، حس خصوصی و خودگویی می‌داند، اما پژوهش ها دیگری نشان داده‌اند که کودکان مبتلابه ADHD در تشخیص هیجانی نیز نسبت به گروه کنترل ضعیف‌تر بودند (کیتس-گولد، بسر و پریل، 2007). در پژوهش دیگری یول و لیون (2007) نیز نشان دادند که این کودکان در همتا کردن چهره‌های هیجانی با موقعیت نیز مشکل دارند. یوکرمن و همکاران (2010) با مرور ادبیات ADHD بیان می‌کنند که این اختلال به‌طور آشکاری با مشکلات مربوط به شناخت اجتماعی ازجمله چهره‌های هیجانی و ادراک لحن صدا مشکل داشتند. شناخت اجتماعی به توانایی واحدی گفته نمی‌شود و دربرگیرنده‌ی توانایی‌های فهم هیجان دیگر افراد از طریق لحن، چهره و حالت بدنی است. هوش هیجانی نیز به توانایی فرد برای ادراک، استفاده، فهم و نظم‌جویی هیجان‌ها اطلاق می‌شود (مایر و سالووی، 1997). مردم اذعان دارند که در زندگی روزمره، کنار آمدن با هیجان‌ها در بهزیستی آن‌ها سهیم است. از سوی دیگر نادیده گرفتن و یا خوب کنار نیامدن با هیجان‌ها نیز می‌تواند باعث برهم خوردن آسایش آن‌ها شود. محققان در فرا تحلیلی نشان دادند که هوش هیجانی به‌طور نیرومندی با سلامتی ارتباط دارد، این فرا تحلیل همچنین نشان داد که این ارتباط درزمینه‌ی سلامت روانی و روان‌شناختی بیشتر از سلامت جسمانی است (مارتینز، رامالو و مورین، 2010). در 20 سال اخیر صرف‌نظر از نقش هوش هیجانی در محیط کار و آموزش، تقریباً 16 درصد پژوهشهای هوش هیجانی درزمینه سلامتی انجام‌شده است (استاگ، ساکلوفسکی و پارکر، 2009). ریسورکشن، سالگورو و رویتز-آراندا، (2014) در مقاله‌ای مروری بیان کردند که در نوجوانان هوش هیجانی با مشکلات درونی سازی، افسردگی و اضطراب رابطه‌ی معکوس و از طرف دیگر با سوءمصرف کمتر و راهبردهای مقابله‌ی بهتر نیز رابطه‌ی مثبت دارد. پژوهش ها بسیاری در زمینه‌ی رابطه‌ی بین هوش هیجانی و اختلال‌ها روانی انجام‌شده و نشان داده‌شده که این پدیده با اختلال‌های افسردگی (نولیدین، دونی، هانسن، شوایتزر و استاگ، 2013) اضطراب اجتماعی، اضطراب پس از سانحه، اضطراب تعمیم‌یافته، اختلال خوردن، قماربازی بیمارگون، اختلال‌ها طیف اوتیسم و اختلال مرزی رابطه دارد (هانسن، لیود و استاگ، 2009).

با توجه موارد مطرح‌شده و انتقادات بارکلی از مبتنی بر نظریه نبودن تحقیقات در مورد نارسایی کنشهای اجرایی و عدم تعریف عملیاتی دقیق این سازه در اختلال ADHD و از طرف دیگر عدم بررسی این سازه در نشانگان ADHD در افراد غیر بالینی پژوهش حاضر به دنبال بررسی نقش نارسایی کنشهای اجرایی در علائم ADHD بزرگسال است. از سوی دیگر در رابطه با نقش عوامل هیجانی مرتبط با ADHD نیز بین دو نظریه بارکلی و نظریه ی مبتنی بر پردازش هیجانی اختلاف وجود دارد. نظریه ی مبتنی بر ارزیابی هیجانی بر نقص در پردازش اولیه هیجان تاکید می کند و مشکل در نظمجویی هیجان را ناشی از نارسایی پردازش هیجانی می داند اما بارکلی بیان می کند که افراد مبتلا به ADHD هیجان ها را مانند افراد عادی دریافت می کنند و از نظر پردازش هیجانی زیاد دچار مشکل نمی باشند. او بیان می کند که نقص افراد مبتلا به ADHD ناشی از ناتوانی در نظمجویی هیجان است. با توجه به موارد مطرح‌شده هدف پژوهش حاضر گسترش یافته‌های پیشین و بررسی نقش کنش‌های اجرایی، نظم‌جویی شناختی هیجان و هوش هیجانی در علائم ADHD بزرگ‌سال است.
پرسشهای پژوهش
در پژوهش حاضر با توجه به ادبیات موجود و سوابق پژوهشی موجود 4 پرسش پژوهشی مدنظر قرار گرفت:
سوال اول: چه رابطه‌ای بین نارسایی کنش‌های اجرایی و علائم فزون‌کنشی/ نارسایی توجه وجود دارد؟
سوال دوم: چه رابطه‌ای بین راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان و علائم فزون‌کنشی/ نارسایی توجه وجود دارد؟
سوال سوم: چه رابطه‌ای بین هوش هیجانی و علائم فزون‌کنشی/ نارسایی توجه وجود دارد؟
سوال چهارم: نقش تبیینی نارسایی کنش‌های اجرایی، راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان و هوش هیجانی در علائم فزون‌کنشی / نارسایی توجه چگونه است؟
فرضیه‌های پژوهش
فرضیهی اول: بین نمره‌ی نارسایی کنش‌های اجرایی و علائم فزون‌کنشی/نارسایی توجه رابطه‌ی مستقیم وجود دارد.
فرضیهی دوم: بین راهبردهای سازگارانه‌ی نظم‌جویی شناختی هیجان و علائم فزون‌کنشی/ نارسایی توجه رابطه‌ی معکوس و بین راهبردهای ناسازگارانه نظم‌جویی شناختی هیجان و علائم فزون‌کنشی/نارسایی توجه رابطه‌ی مستقیم وجود دارد.
فرضیهی سوم: بین نمره‌ی هوش هیجانی و علائم فزون‌کنشی/نارسایی توجه رابطه‌ی معکوس وجود دارد.
فرضیهی چهارم: ترکیب نارسایی کنش‌های اجرایی، نظم‌جویی شناختی هیجان و هوش هیجانی، قادر به پیش‌بینی علائم فزون‌کنشی/نارسایی توجه می‌باشد.

 

  منابع مقاله با موضوع عوامل بهداشتی

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

ضرورت انجام پژوهش
علی‌رغم افزایش علاقه به مطالعه‌ی ADHD آنچه درباره‌ی شیوع و همبسته‌هایش می‌دانیم اندک است (کسلر وهمکاران، 2010). اگرچه این اختلال، مانند دیگر اختلال‌ها روانی شناخته‌شده نیست ولی پیامدهای ناخوشایند زیادی را برای فرد به بار می‌آورد. بارکلی (2008؛ ترجمه‌ی مشهدی و پری‌زاده، 1391) نشان داد که افراد مبتلابه ADHD دارای مشکلات زیادی درزمینه‌های مختلف ازجمله سلامت (بیماری قلبی، کلسترول، استفاده از داروهای غیرپزشکی، مشکلات خواب، مشکلات دندان‌پزشکی)، مشکلات ارتباطی (طلاق، کیفیت ضعیف روابط، روابط خارج از ازدواج، تنیدگی مرتبط با نقش والدینی)، پیشرفت تحصیلی (مردود شدن، تعلیق از مدرسه، دشواری در فراغت از تحصیلی)، اشتغال (اخراج از کار، مشکلات انضباطی، تغیر شغل، غیبت و کاهش نقش عملکردی، متوسط درامد ماهیانه‌ی کمتر)، مدیریت پول (پس‌انداز کمتر، خرید کردن تکانشی) و رانندگی ایمن دارند. در رابطه با بررسی اختلال در دانشجویان، پژوهشگران نشان دادند که 2 تا 8 درصد جمعیت کالج‌ها سطوح بالینی معناداری از نشانه‌های ADHD را گزارش می‌کنند و حداقل 25 درصد از دانش آموزان کالج که دارای ناتوانایی‌هایی هستند مبتلابه ADHD تشخیص داده می‌شوند (دی پاول ویانت، اودل و وارجو، 2009). در مطالعه‌ی دیگری که باهدف مطالعه‌ی ارتباط بین سازگاری تحصیلی، مهارت اجتماعی و عزت‌نفس در دانشجویان کالج انجام شد، نشان داده شد که دانشجویان دارای نشانه‌های ADHD سطوح پایین‌تری از سازگاری تحصیلی، مهارت اجتماعی و عزت‌نفس را در مقایسه با دیگر گروه دانشجویان که ازلحاظ سن، جنسیت و خودسنجی GPA همتاشده بودند نشان دادند. (شاوزیرت و همکاران، 2005)؛ اما مسئله‌ی دیگری که باید موردتوجه قرار گیرد مسئله‌ی همبودی این اختلال است در همین رابطه، پژوهشی که به بررسی همبودها و میزان مراجعه‌ی بیماران برای درمان می‌پرداخت، نشان داد که ADHD بزرگ‌سال همبودی بالایی با دیگر اختلال‌های DSM-4 موردسنجش در زمینه‌یابی را داشت و همچنین با آسیب نقش بارز، ارتباط داشت. در ادامه نشان داه شد که بیشتر افراد برای دیگر اختلال‌های روانی همبود و اختلال‌های مرتبط بارز درمان شده بودند ولی اکثر افراد برای ADHD درمان نشده بودند؛ بنابراین تلاش‌هایی برای افزایش ِپیدا کردن و درمان بیماران مبتلابه ADHD بزرگ‌سال نیاز است (کسلر و همکاران، 2010). در رابطه با مطالعات انجام‌شده در ایران می‌توان مشاهده کرد که پژوهش ها اندکی در زمینه‌ی ADHD بزرگ‌سال انجام‌شده و همین تعداد اندک (امیری، قریشی زاده، جنگ گو و صفی خانلو، 1389؛ بخشانی، رقیبی و بابایی، 1389؛ گنجی، عسگری و ترک، 1390؛ پرورش، ضیاالدینی، عرفانی و شکوهی، 1393) بیشتر به شیوع شناسی این اختلال مربوط بودند. دیگر مطالعه‌ی انجام‌شده روی بزرگ‌سالان شامل مقایسه‌ی نشانگان ADHD در دانشجویان سیگاری و غیر سیگاری بود که توسط بیرامی، هاشمی و علیزاده (1391) انجام شد. از این‌رو ضرورت انجام پژوهش‌های بیشتر با رویکرد چند متغیری در این زمینه احساس می‌شود.
تعریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش
علائم نارسایی توجه/فزون‌کنشی
تعریف مفهومی: اختلال ADHD یک نشانگان عصب تحولی است که ریشه در دوران کودکی دارد، این نشانگان شامل نارسایی توجه، فزون‌کنشی و زودانگیختگی می‌باشد که نامناسب با سطح تحولی فرد است (میلر و هینشاو، 2014)
تعریف عملیاتی: در این پژوهش علائم نارسایی توجه/فزون‌کنشی عبارت است از نمره‌ای که آزمودنی در مقیاس درجه‌بندی ADHD بزرگ‌سالان بارکلی (2011) کسب می‌کند.

کنش‌های اجرایی
تعریف مفهومی: اصطلاح کنش اجرایی مانند چتری است که برای فرایندهای شناختی گوناگونی مانند برنامه‌ریزی، حافظه فعال، توجه، بازداری، خودپایی و خود نظم‌جویی به کار می‌رود (گلدشتاین، نگلیری، پرینکیوتا و اوترا، 2014)
تعریف عملیاتی: در این پژوهش کنش‌های اجرایی عبارت است از نمره‌ای که آزمودنی در مقیاس نارسایی کنش‌های اجرایی بارکلی (2011) کسب می‌کند.
نظم‌جویی شناختی هیجان
تعریف مفهومی: افکار و راهبردهایی که افراد به‌طور ذهنی برای نظم‌جویی هیجان‌هایشان به کار می‌برند ( گارنفسکی، کرایج و اسپینهون، 2001)
تعریف عملیاتی: در پژوهش حاضر راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان نمره‌ی آزمودنی در فرم کوتاه پرسشنامه‌ی نظم‌جویی شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج (2002) می باشد.
هوش هیجانی
تعریف مفهومی: هوش هیجانی نیز به توانایی فرد برای ادراک، استفاده، فهم و نظم‌جویی هیجان‌ها اطلاق می‌شود (مایر و سالووی، 1997).
تعریف عملیاتی: در این پژوهش هوش هیجانی عبارت است از نمره‌ای که آزمودنی ها در مقیاس هوش هیجانی شاته (2004) کسب می‌کنند.
فصل دوم
گستره‌ی نظری و پیشینه‌ی پژوهش
تاریخچه‌ی اختلال نارسایی توجه همراه با فزون‌کنشی
ADHD از جهت این‌که گسترده‌ترین اختلال روانی مطالعه شده در کودکان و موضوعی بحث‌برانگیز بوده از دیگر اختلال‌ها متمایز است. در سال‌های اخیر بافهم این‌که این اختلال، اختلالی مربوط به تمام طول عمر است علاقه به آن در همه‌ی گروه‌های سنی افزایش پیداکرده است. این فهم منجر به یک گسترش در محدوده‌های سنی بالاتر و پایین‌تر از کودکان مدرسه رو که قبلاً در نظر گرفته می‌شد شده است، بنابراین نوعی علاقه برای پیگیری تشخیصی و درمانی مسئله در بزرگ‌سالان و در کودکان کمتر از 5 سال وجود دارد. برای فهم جایگاه ADHD در رابطه با کودکان دانستن تاریخچه و جایگاه کنونی آن مهم است. اگرچه که تشخیص ADHD به خاطر تغییر نام آن در طی زمان، موقعیت جدیدی به نظر می‌رسد اما ADHD درواقع دارای تاریخچه‌ای طولانی است. در میانه‌های قرن 19، ویژگی‌های ADHD توسط پزشک آلمانی هنریچ هافمن توصیف شد و به‌وسیله‌ی 2 ویژگی بی‌قراری و آزارگری که در محیط مشاهده می‌شد گزارش شد. (هافمن، 1848 به نقل از ولریچ، 2006). در 1992 دریکی از جلسات پزشکان کالج رویال، جرج استیل بیماری را توصیف کرد و آن را ناشی از نارسایی در ویژگی اخلاقی دانست (استیل، 1902، به نقل از ولریچ، 2006). او ذکر کرد که مشکل ناشی از ناتوانی کودک برای درونی کردن قواعد و محدودیت‌ها و علاوه بر آن آشکار کردن آن‌ها به شکل الگوهایی از بی‌قراری، بی‌توجهی و رفتارهای بیش برانگیخته است. او پیشنهاد کرد که این کودکان، احتمالاً آسیب مغزی را تجربه کرده‌اند اما این رفتارها همچنین می‌تواند براثر عوامل محیطی و ژنتیکی برانگیخته شوند. در سال‌های 1917 و 1918 در پی آنفلوانزا با اِنسفالی مسری گسترده که در بعضی از کودکان بهبودیافته منجر به نشانه‌های بی‌قراری، بی‌توجهی، زودانگیختگی، زود برانگیختگی و فزون‌کنشی می‌شد این عقیده‌ی ارتباط با آسیب مغزی افزایش پیدا کرد (ایباگ،1923 و هافمن،1922 به نقل از ولریچ، 2006)
زمانی که موارد زیادی با تظاهرات رفتاری مشابه مورد بررسی قرار گرفت اما هیچ مدرک آشکاری برای آسیب مغزی یافت نشد، نام این اختلال به آسیب/نارسایی خفیف قشری/مغزی تغییر یافت (MBD، کلمنتس، 1966 به نقل از ولریچ، 2006) هنگامی‌که اطمینان آن‌ها در رابطه با آسیب مغزی کاهش یافت این نام به توصیف رفتاری‌تری تغییر یافت. این تغییر در نظام طبقه‌بندی روان‌پزشکی انعکاس یافت، در ویرایش دوم راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی این اختلال به‌عنوان اختلال کودکی واکنش فزون جنبشی نامیده شد (انجمن روان‌پزشکی امریکا، 1967 به نقل از ولریچ، 2006). در 1980 به دلیل مطالعات ویرجینیا داگلاس و دیگران بار دیگر کانون نگاه‌ها از فزون‌کنشی در نظر گرفتن مشکل اولیه به در نظر گرفتن بی‌توجهی به‌عنوان مشکل اولیه تغییر یافت و این تغییر، تغییر در برچسب تشخیصی با نام اختلال نارسایی توجه در DSM-III (APA، 1987) و جدیداً به اختلال نارسایی توجه/فزون‌کنشی در DSM-III.TR و DSM-IV را منعکس می‌کند. فرضیه‌های جدید مانند بارکلی (1997، به نقل از ولریچ،2006) تغییر بعدی را به کنترل تکانه به‌عنوان نارسایی اولیه‌ی این اختلال منعکس می کنند.
نشانه‌های اصلی اختلال نارسایی توجه /فزون‌کنشی
برای ایجاد درک بهتر از اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی بهتر است ابتدا سیر علائم آن از کودکی تا بزرگسالی مورد بررسی قرار گیرد.
در ابتدا مشکلات این افراد در زمینهی نارسایی توجه مورد توجه قرار داده می شود.
دوران کودکی
بچه‌های مبتلا این‌گونه توصیف می‌شوند: دامنه توجهی کوتاهی دارند، کارها را ادامه نمی‌دهند و به‌راحتی حواسشان پرت می‌شود. والدین بیان می‌کنند که فرزندانشان هرگز برای مدت طولانی یک بازی را ادامه نمی‌دهند و پیوسته از یک فعالیت سراغ دیگری می‌رود. کودکان نوپا، اسباب‌بازی‌ها را از کمد بیرون می‌ریزند، با هرکدامشان کمی بازی می‌کنند و سپس به نظر می‌رسد به دنبال کار دیگری می‌گردند که انجام بدهند. ممکن است والدین پی به مشکلات توجهی کودکانشان ببرند، اما این مشکل تا زمانی که طفل وارد مدرسه شود، نهفته می‌ماند. در مدرسه معلم‌ها مرتب از نارسایی توجه او شکایت می‌کنند: «او نمی‌تواند مدت زیادی به یک کار بچسبد»، «دائماً مشغول خیال‌بافی است و در فکر و رؤیا فرو می‌رود»، «بی‌انگیزه است» یا «پشتکار ندارد» و «دستورهایی که به او می‌دهیم، فراموش می‌کند».
در خانه مادرش متوجه می‌شود: «او نمی‌تواند مدت زیادی به حرف‌ها گوش بدهد…سهل‌انگار است…فراموش‌کار است.» والدین ناچارند مرتب دور او بچرخند تا بتوانند او را مجبور کنند کاری را که از وی خواسته‌اند، انجام دهد؛ مثلاً به او می‌گویند غذایش را با چنگال بخورد نه با دست و او اطاعت می‌کند، اما چند ثانیه بعد مجدداً با دست غذا می‌خورد. وقتی از ا

  رشته روانشناسی-دانلود پایان نامه درباره اجتماعی و فرهنگی

این نوشته در پایان نامه های روانشناسی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید