نقش ها و کارکردهای فرهنگ سازمانی

Posted on

نقش های فرهنگ سازمانی

در مورد این که فرهنگ سازمانی چه نقش هایی را در سازمان ایفا و چه وظایفی را بر عهده دارد، رابینز پنج نقش و وظیفه زیر را بر می شمارد:

فرهنگ تعیین کننده مرز سازمانی است و باعث تفکیک سازمان‌ها از هم می‌شود.

فرهنگ نوعی احساس هویت در وجود اعضای سازمان تزریق می‌کند.

فرهنگ باعث می‌شود که در افراد نوعی تعهد نسبت به چیزی بوجود بیاید که بیش از منافع شخصی فرد است.

فرهنگ موجب ثبات و پایداری سیستم اجتماعی می گردد.

فرهنگ به عنوان یک عامل کنترل به حساب می آید که موجب شکل دادن به نگرش‌ها و رفتار کارکنان می‌شود. (رابینز 1379، ص377).

 

2-1-8- کارکردهای فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی کارکردهای زیادی دارد که به برخی از آنها اشاره می شود:

  • ارتباط قوی بین فرهنگ سازمانی با اثربخشی شخصی و اثربخشی رهبری و با رضایت شغلی مشاهده شده است (کیوانتس و بوگلارسکی، 2007، ص 204؛ یمنی دوزی سرخابی و دیگران ،1380، ص 278).
  • فرهنگ سازمانی موجبات ایجاد سازگاری در خارج از سازمان و ادغام در داخل سازمان را فراهم می کند (شرمرهورن و دیگران،2005، ص 436).
  • فرهنگ یک هویت گروهی می سازد که این هویت، به اعضای گروه در هماهنگ سازی و انطباق خویش با سیاست ها، مأموریت ها و هدف های سازمان کمک می کند (حاجی کریمی، 1383، ص 108).
  • فرهنگ سازمانی موجبات تعهد گروهی را فراهم می آورد (کینیکی و کریتنر، 2007، ص 45).
  • فرهنگ سازمانی به عنوان یک کنترل کننده اجتماعی جهت تقویت رفتارهای مشخص و ارزش های غالب عمل می کند (باربوسا و کاردوسا، 2007، ص 278).
  • فرهنگ سازمانی بر روی تمام تعاملات سازمانی اثرگذار می باشد (فرانکویس، 2006، ص 79).
  خودکارآمدی اجتماعی و خودافشاسازی