آموزش تصویری نصب گوگل آنالیتیکس برای آنالیز سایت

آموزش تصویری نصب گوگل آنالیتیکس واسه بررسی سایت

تحلیل و بررسی دیجیتال

آموزش تصویری نصب گوگل آنالیتیکس واسه بررسی سایت

۳ خرداد ۱۳۹۵

در این مطلب قراره نصب و راه اندازی سرویس گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) رو، که در بین ایرونیا به اسمای گوگل بررسی و گوگل آنالیتیک هم شناخته می شه، آموزش بدیم. توجه فرمایید که آموزش ارائه شده مربوط به جدیدترین روش نصب گوگل آنالیتیکس، یعنی به کار گیری گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) است که توسط خود گوگل پیشنهاد می شه و به شما کمک می کنه که در آینده سرویس بررسی گوگل رو خیلی راحت مدیریت کنین. حالا شاید سوال کنین که گوگل آنالیتیکس اصلاً چیه و به چه دلیل باید اونو روی سایت یا اپلیکیشن موبایل خود (اندروید یا iOS) نصب کنین؟

گوگل آنالیتیکس چیه و به چه دلیل باید اونو نصب کنین؟

گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیتیک یکی از سرویسای گوگله که به شما اجازه میده تموم آمارهای سایت خود رو به آسونترین و بهترین شکل دنبال کنین. از راه این وسیله شما می تونین بفهمین:

  • روزانه چه تعداد بازدیدکننده به سایت شما وارد می شن.
  •  چقدر زمان در سایت شما می گذارنند.
  •  اندازه پرش این کاربران چقدره. (اندازه پرش یا بانس ریت چیه و چه اهمیّتی داره؟)
  • ترافیک اصلی شما از چه طریقیه (ترافیک مستقیم، جستجو و ارجاعی).
  • مخاطبان اصلی شما چه کسائی هستن.
  •  چیزای مورد علاقه اصلی اونا چیه.
  • از چه شهرهایی وارد سایت شما شدن.
  • چقدر در سایت شما وقت گذرونده ان.
  • به کدوم صفحات سایت شما بیشتر علاقه نشون دادن.
  • و …

هم اینکه بد نیس بدونین که تموم موارد گفته شده جزو آسونترین اطلاعاتی هستن که می تونین از گوگل بررسی بدست بیارین و دریافت آمار و تحلیلایی بسیار دقیق تر و هدفمندتر هم از راه گوگل بررسی ممکنه.

طریقۀ ایجاد حساب گوگل آنالیتیکس

اول شما به یه حساب گوگل نیاز دارین. اگه که شما از قبل یه حساب (واسه بقیه سرویسای این شرکت مثل Gmail) دارین می تونین از اون واسه راه اندازی حساب گوگل بررسی خود استفاده کنین، یا اینکه باید یه حساب جدید بسازین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این حساب گوگل قراره بر اطلاعات صفحه بررسی، کنترل کامل داشته باشه و پس بهتره که به اون مطمئن باشین و شخص دیگری به اون دسترسی نداشته باشه.

هم اینکه باید بدونین که گوگل به شما اجازه میده تموم وب سایتا و البته برنامه های گوشی خود (تا سقف ۵۰ تا) رو از راه یه حساب آنالیتیکس بررسی کنین و نیاز به ایجاد چندین حساب نیس. شما حتی می تونین چندین حساب گوگل رو به یه حساب آنالیتیکس وصل کنین تا همکاران شمام به اطلاعات دسترسی داشته باشن.

الان به صفحه گوگل آنالیتیکس برید و گزینه ورود (Sign in) به گوگل آنالیتیکس رو انتخاب کنین. اگه از قبل حساب گوگل خود رو ساخته باشین، در این صفحه سه مرحلۀ راه اندازی گوگل بررسی واسه شما نشون داده می شه.

راهنمای ایجاد حساب کاربری واسه گوگل بررسی یا آنالیتیک

روی گزینۀ Sign Up کلیک کنین و اطلاعات مربوط به سایت خود رو وارد کنین. اینجا لازمه نام حساب بررسی خود رو انتخاب کنین، نام و دامنۀ سایت خود رو بنویسین، زمینۀ فعالیت خود رو مشخص کنین و کشور و محدودۀ وقتی مورد نظرتون (که شایدً ایران و +۳:۳۰ Tehran هستش) رو انتخاب کنین.

راهنمای اتصال گوگل آنالیتیکس یا گوگل بررسی به سایت واسه دریافت آمار

 

در پایین صفحه هم مشخص می کنین که اطلاعات تحلیلی شما تا چه حد در دسترس گوگل باشه. پیشنهاد ما اینه که تموم بخشای این قسمت و به خصوص Benchmarking رو تیک بزنین. گزینۀ Benchmarking به شما اجازه میده که بعدا اطلاعات سایت خود رو با بقیه وب سایتای در رابطه مقایسه کنین.

راهنمای راه اندازی گوگل بررسی یا آنالیتیکس واسه دریافت آمار سایت

دریافت آی مخصوص آنالیتیکس شما (Tracking Info)

بعد از اینکه حساب کاربری خود رو ساختین، یه آی دی مخصوص سایت شما ایجاد می شه و در اختیار شما قرار میگیره. البته شما می تونین این آی دی رو به صورت دستی هم دریافت کنین. کافیه از منوی بالا وارد قسمت ادمین شید، در قسمت Account حساب مورد نظر خود رو انتخاب کنین، بعد در قسمت Property نام سایت خود رو انتخاب کنین و در آخر بروی گزینۀ Tracking Info کلیک کنین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این آی دی (که به فرمت UA-000000-01 هستش) موقع ایجاد تگ لازمه. پس باید اونو یادداشت کنین.

 

طریقۀ ایجاد حساب گوگل تگ منیجر و کانتینر

گوگل با عرضۀ سرویس تگ منیجر قدمی بزرگ هم جهت با ساده کردن کار نصب وسایل تحلیلی از جمله گوگل آنالیتیکس واسه صاحبان وب سایتا و برنامه های گوشی ورداشته س. به کمک این سرویس دیگه نیاز به کدهای جور واجور و پیچیده نیس و شما می تونین با قرار دادن چند خط کد ساده در سایت و یا برنامۀ گوشی مورد نظرتون از تموم امکانات تحلیلی موردنیازتان بهره مند شید. در ادامه چگونگی به کار گیری این سرویس رو توضیح میدیم.

اول به دامنۀ Tagmanager.google.com مراجعه کنین و یه حساب کاربری واسه خود ایجاد بکنین.

راهنمای نصب گوگل بررسی یا آنالیتیک بروی سایت

بعد از ایجاد حساب، شما باید واسه سایت خود یه Container جدید در تگ منیجر بسازین. این کانتِینر در واقع یه کد ساده س! که می تونه تگ گوگل بررسی و البته هر تگ دیگری که قصد به کار گیری اونو دارین، درون خود جای بده. روند ساخت یه کانتینر اصلاً پیچیده نیس. تنها کاری که باید بکنین اینه که نام و محدوده وقتی مورد نظر خود واسه کانتینر رو مشخص کنین.

راهنمای اتصال گوگل بررسی یا گوگل آنالیتیکس یا آنالیتیکز به سایت

وارد کردن دامنۀ سایت در این قسمت لازم نیس. با اینحال پیشنهاد ما اینه که دامنه خود رو وارد کنین، چون گوگل تگ منیجر بدین وسیله می تونه در طول روند تنظیم تگ کمک بیشتری به شما بکنه. هم اینکه به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که در تعداد کانتینرهای ایجاد شده محدودیتی وجود نداره و در صورت ضرورت شما می تونین کانتینرهای جدیدی واسه بقیه وب سایتا و برنامه‎های گوشی خود بسازین. در آخر شما وارد فضای ویرایش کانتینر خود میشین که تصویر اون در زیر اومده:

راهنمای نصب گوگل بررسی یا آنالیتیکس از راه  گوگل تگ منیجر

قرار دادن کد جاوا اسکریپت کانتینر روی سایت

بعد از اینکه کانتینر رو ساختین، یه کد جاوا اسکریپت در اختیار شما قرار میگیره. یا اینکه می تونین با کلیک روی ID کانتینر خود (که به صورت GTM-XXXX هستش) صفحه نصب تگ منیجر رو باز کرده و کد خود رو دریافت کنین.

شما باید این کد رو کپی کنین و در تموم صفحات سایت خود اونو دقیقاً بعد از تگ ابتدایی <body> بذارین. هم اینکه اگه از قبل تگای قدیمی گوگل بررسی رو روی سایت خود نصب داشتین، لازمه تموم اونا رو پاک کنین.

راهنمای نصب گوگل بررسی یا گوگل آنالیتیکس و گرفتن کد از تگ منیجر

حالا اگه که می خواین از قرار گرفتن درست تگا روی سایت خود مطمئن شید، می تونین از افزونۀ کمک رسانی در تگ گذاری واسه مرورگر کروم استفاده کنین. کافیه با این مرورگر وارد لینک زیر شده و گزینۀ Add to Chrome رو انتخاب کنین: (دانلود افزونه Tag Assistant)

ایجاد تگ گوگل بررسی در تگ منیجر

بسیار … حالا که کانتینر خود رو در اختیار داریم و کد اونو به سایت اضافه کردیم، وقت اون رسیده که تگ گوگل آنالیتیکس رو درون این کانتینر بذاریم.

در صفحه گوگل تگ منیجر، روی گزینۀ "Create Tag" کلیک کنین و تگ Google Analytics رو به عنوان محصول (Product) انتخاب کرده و نوع تگ (Tag Type) خود رو روی Universal Analytics تنظیم کنین.

هم اینکه بهتره که نام تگ خود رو هم با کلیک بروی گزینۀ ویرایش که در کنار عنوان قرار داره، مشخص کنین. پیشنهاد ما اینه که نام این تگ رو GA Pageview بذارین. پس از اونم باید آی دی ردیابی (Tracking ID) سایت خود در گوگل بررسی رو وارد کنین. در بخش دوم این راهنما طریقۀ دریافت این آی دی رو به شما توضیح دادیم.

حالا باید نوع ردیابی (Track Type) خود رو مشخص کنین. الان گزینۀ Page View رو واسه این قسمت انتخاب کنین. اینجوری هر بار که کاربر از صفحات سایت شما بازدید می کنه، تگ گوگل فعال می شه و اطلاعات رو دریافت می کنه. در آخر هم باید مشخص کنین که شرایط فعال شدن تگ شما (Firing Triggers) چیه. فعلاً این گزینه رو روی All Pages بذارین تا هیچ محدودیتی وجود نداشته باشه و تگ گوگل با باز شدن هر صفحه ای فعال شه.

هم اینکه اگه قصد به کار گیری سرویسای تبلیغات گوگل رو دارین، پیشنهاد می کنیم گزینۀ Display Advertising Features رو فعال کنین.

نصب گوگل بررسی و ایجاد تگ گوگل آنالیتیکز

حتماً فهمیدین که گزینه هایی واسه تنظیمات بیشتر و پیشرفته در این فرم هست. این بخشا واسه کسانیه که قصد استفادۀ تخصصی از سرویس بررسی رو دارن و در صورت ضرورت در مطالب بعدی به بررسی اونا می پردازیم.

بعد از اینکه تموم اطلاعات رو وارد کردین، گزینۀ Create Tag رو انتخاب کنین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که با انتخاب این گزینه، تگ گوگل بررسی بدون این دست اون دست کردن در سایت شما اعمال نمی شه و اول لازمه که اونو منتشر کنین. پیشنهاد ما اینه که همیشه قبل از منتشر کردن یه تگ، از گزینۀ پیش نمایش (Preview) تگ منیجر استفاده کرده و اونو امتحان کنین تا مطمئن شید به درستی کار می کنه.

، همین تگ ساده که در این قسمت ساختیم، به شما کمک می کنه تا اطلاعات تحلیلی بسیار متنوعی رو از گوگل دریافت کنین. اطلاعاتی مثل تعداد کاربرانی که از سایت شما بازدید می کنن، صفحاتی که اونا بیشتر باز می کنن، وقتی که در سایت می گذرونن، درصد کسائی که بدون این دست اون دست کردن سایت شما رو ترک می کنن (Bounce Rate)، روشی که کاربران سایت شما رو پیدا می کنن و …

انتشار تگ گوگل آنالیتیکس و بررسی سایت

حالا همه چیز آماده س. تنها کاری که باید بکنین اینه که تگی که ساختید رو منتشر کنین. البته بعد از منتشر کردن تگ، یه مدت (نزدیک به یه روز) زمان میبره تا گوگل بتونه اطلاعات کافی رو از سایت شما جمع آوری کنه و اونا رو در گوگل بررسی نمایش دهد. اما شما بازم به اطلاعات لحظه ای (Real-Time) دسترسی دارین و می تونین ببینین که در لحظه چند نفر در سایت شمان، از چه صفحاتی بازدید می کنن و البته، از چه طریقی شما رو پیدا کردن.

امکانات پیشرفتۀ گوگل تگ منیجر

همونطور که شایدً فهمیدین، گوگل تگ منیجر امکانات بسیار زیادی رو در زمینۀ تگ سازی در اختیار شما قرار می دین. مثلا شما می تونین یه تگ رو طوری تنظیم کنین که با فشرده شدن یه دکمه، ورود به یه صفحۀ مشخص یا … فعال شه. هم اینکه اگه یه فروشگاه آنلاین دارین، قیمت یه محصول خریداری شده رو به گوگل بررسی منتقل کنه تا بتونین آماری در زمینۀ درآمد خود داشته باشین. اما بررسی تموم این امکانات وقت بسیار زیادی می بره و در نتیجه از حوصلۀ این متن خارجه. با اینحال در صورت علاقه مند بودن، می تونین از منابع زیاد انگلیسی در این مورد استفاده کنین.

گوگل بررسی واسه برنامه های گوشی

همونطور که در اول پست هم اشاره کردیم، گوگل امکانات تحلیلی خود رو فقط به وب سایتا ارائه نمی ده و صاحبان برنامه های گوشی روی اندروید و iOS هم می تونن از اونا استفاده کنن. البته نحوۀ راه اندازی سرویس گوگل آنالیتیکز واسه این برنامه ها کمی با وب سایتا فرق داره و در صورت درخواست شما عزیزان می تونیم در آینده بدون بپردازیم.

افزونۀ Page Analytics واسه مرورگر کروم

حالا که با موفقیت گوگل بررسی رو روی سایت خود نصب کردین، دیگه می تونین اطلاعات تحلیلی مختلفی  رو از راه این سرویس دریافت کنین و  با در نظر گرفتن این اطلاعات سایت خود رو به بهترین راه واسه کاربران بهینه سازی کنین. اما بد نیس بدونین که گوگل در کنار بررسی، یه افزونۀ کروم استثنائی در زمینۀ تحلیل هم به رایگان در اختیار صاحبان وب سایتا قرار داده که پیشنهاد می کنیم اونو از دست ندین. این افزونه Page Analytics اسمشه و با به کار گیری اون، شما با ورود به سایت خود اطلاعات تحلیلی مختلفی رو دریافت می کنین. مثلاً اینکه چند درصد کاربران روی یه دکمه کلیک کردن. (دانلود افزونه Page Analytics)

سخن پایانی درباره نصب گوگل آنالیتیک

حالا شما طریقۀ راه اندازی گوگل بررسی رو می دونین و می تونین خودتون شخصاً این سرویس رو روی سایت خود نصب کنین. اما هنوز در مورد کاربرده ها و طریقۀ به کار گیری این سرویس حرفی نزده ایم. در مطالب بعدی بیشتر به این موضوع می پردازیم و به شما یاد می دیم که چیجوری به بهترین شکل از اطلاعات گوگل آنالیتیکس استفاده کنین (راهنمای به کار گیری گوگل آنالیتیکس و صفحات اون واسه افراد تازه کار). هم اینکه اگه می خواید به صورت حرفه ای از این سرویس استفاده کنین و از تموم امکانات اون بهره مند شید، تیم نوین آماده س تا در این مورد با شما همکاری کنه و تجربه و تخصص خود رو در اختیار شما بذاره.

اگه سوال یا نظری درباره وسیله تحلیلی گوگل یعنی آنالیتیکس براتون پیش اومده، لطفاً اونو در قسمت دیدگاه ها با ما در رابطه بذارین.

موضوعات در رابطه تحلیل و بررسی دیجیتالآموزش گوگل آنالیتیکس

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

سعید رهبری

سعید رهبری هستم. یه جدیدی که با معنی فعلی بازاریابی در ایران موافق نیس و فکر می کنه کسب و کارا باید با بازاریابی داخلی درست و کیفیت خدمات خود در راه جذب و حفظ مشتری قدم بردارن.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *