آیا انجام سئو ضروری است؟

بازاریابی اینترنتی، سئو و بهینه سازی سایت

انجام سئو لازمه؟

۲۴ خرداد ۱۳۹۶

بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو موضوعیه که این روزا در بخش بازاریابی دیجیتال مطرح می شه. به خاطر همین خیلی از آدمایی که تازگیا با بازاریابی موتورهای جستجو آشنا شدن با این سوال روبرو می شن  سئو یه نیاز و وسیله جدید واسه بازاریابیه یا هزینه ای واسه تشخیص اندازه برگشت سرمایه؟ در جواب به این سوال باید گفت که هر دو!

واقعا، سئو واسه بازاریابی و تجارت امروز یه نیاز همیشگی حساب می شه. در عصر تکنولوژی مشتریان کمتر از دفترچه تلفن، دایره المعارف و کتاب و روزنامه استفاده می کنن. اونا با به کار گیری گوشیای هوشمند، کامپیوتر و تبلت چیزی که نیاز دارن رو پیدا می کنن. در مقابل هر کار و کاسبی ای که از یه سایت واسه معرفی خدمات خود استفاده می کنه نیاز داره تا خوب دیده شه و توجه و اعتماد مشتریان رو جلب کنن؛ اما در این راه تا چه حد موفقه؟

به چه دلیل سئو مهمه؟

این سؤال رو در اول مطرح می کنیم چون که تا از اهمیت سئو و بهینه سازی سایت باخبر نباشیم نمی تونیم به فواید و کارایی اون بپردازیم. یکی از جنبه های مهم سئو، موافق کردن سایت شما با فهم کاربران و منطق موتورهای جستجوئه. با وجود اینکه گوگل رضایت کاربران رو به صاحبان سایت پیشنهاد میده، اما نباید این حقیقت رو از یاد برد که موتورهای جستجو آدم نیستن. با اینکه موتورهای جستجو خیلی پیچیده شدن، اما هنوز قادر نیستن صفحات وب سایتا رو با بینشی مشابه آدم درک، موشکافی کنن (پیشنهاد می کنم مقاله موتورهای جستجو چیجوری کار می کنن رو بخونین). انجام سئو و بهینه سازی سایت، به موتورهای جستجو کمک می کنه تا موضوع و اهمیت هر صفحه و اندازه کیفیت اونو بهتر فهمیده باشن.

ما خیلی وقتا درباره بی فایده بودن سئو شنیده ایم. جملاتی مثل:

هیچ مهندس باهوشی یه موتور جستجو نمی سازه که وب سایتا واسه نمایش بهتر در لیست یافته های اون و دریافت رتبه بالاتر نیازمند پیروی از قوانین و اصول خاصی باشن. هر انسانی حتی با داشتن یه نصفه مغز سیستمی می خواد که خیلی راحت بتونه در بستر تموم معماریا حرکت کنه، کدهای پیچیده و ناقص رو موشکافی کنه و حتی راهی واسه ارائه بهترین یافته های ممکن پیدا کنه، نه اینکه سیستمی طراحی کنه که از طریق کارشناسان غیرمتخصص بازاریابی بهینه سازی شه!

اما …

این تنها یه طرف ماجرا هستش. تصور کنین که شما یه تصویر از حیوان خونگی یا هر چیز مورد علاقه خود رو در اینترنت قرار دادین. بهترین موتورهای جستجو با هر سطح از هوشمندی، الان در فهم وجود تصاویر دچار مشکل هستن. حال شما چیجوری می خواین به موتورهای جستجو معنی تصویر خود رو منتقل کنین؟

حالا خوبیش اینه سئو به وب مسترها اجازه میده تا با به کار گیری معیارهایی به موتورهای جستجو در فهم بهتر مطالب خود کمک کنن. در واقع اضافه کردن یه ساختار مناسب و قابل فهم واسه موتورهای جستجو به محتوای وب سایتا، یکی از اصلی ترین بخشای سئو هستش. فهم تواناییا و محدودیتای موتورهای جستجو به شما کمک می کنه تا قالبی مناسب واسه محتوای خود جفت و جور کنین و مطالب سایت خود رو به شکلی بذارین که واسه موتورهای جستجو قابل درک و موشکافی باشه.

بدون سئو یه سایت نمی تونه به درستی در یافته های موتورهای جستجو دیده شه. پس اگه موتور جستجو نتونه سایت شما رو مشاهده کنه، مطمئناً کاربران هم قادر به پیدا کردن محتوای سایت شما نیستن.

واسه فهم اهمیت سئو موارد زیر رو هم در نظر بگیرین:

  • بیشتر کاربران موتورهای جستجو علاقه دارن تا یکی از ۵ یافته های پیشنهاد شده در صفحه اول رو انتخاب کنن؛ پس اگه واسه مطالب خود به دنبال خواننده هستین یا واسه فروشگاه خود به مشتری نیاز دارین، مجبورین که در رتبه های بالای یافته های جستجو باشین.
  • سئو فقط واسه سازگاری با موتورهای جستجو نیس، بلکه یه سئوی خوب موجب بهبود تجربه کاربری و کاربرد بیشتر یه سایت می شه.
  • سئو واسه دیده شدن سایت شما در شبکه های اجتماعی خوبه. نزدیک به سه میلیارد نفر از مردم جهان دست کم در یکی از شبکه های اجتماعی هستن. محتوای شما اگه در یافته های جستجو جایگاه مناسبی داشته باشه و کاربر اونو انتخاب کنه، به احتمال زیاد در یکی از شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و توئیتر به اشتراک گذاشته می شه و این اشتراک به معنی یه لینک به درد بخور واسه بهبود رتبه سایت شماس.

روند سئو به چه بخشایی تقسیم می شه؟

همون گونه که گفته شد سئو یه روند ثابت نیس، اما با این حال میشه اونو به دو بخش کلی تقسیم کرد.

سئو داخلی سایت (On-site SEO)

سئو دورنی به اصول استفاده شده در سایت واسه جستجوی بهتر اون توسط موتورهای جستجو می گن. انتخاب کلمات کلیدی مناسب، تراکم منطقی و غیر مصنوعی اون در تموم متن، به کار بردن متنای جانشین واسه عکسا، عنوانایی جذاب با طول مناسب و شامل کلمات کلیدی همه از جمله این موارد هستن.

هم اینکه در سئو داخلی سایت مخاطبان هم اهمیت زیادی دارن. سئو خارجی سایت ممکنه واسه شما ترافیک بیشتری به ارمغان آورد، اما شما به این مخاطبان چی عرضه می کنین؟ محتوای با کیفیت نکته ایه که کاربران مهمون رو به مخاطبان همیشگی تبدیل می کنه. پس سئو داخلی سایت از سئو خارجی بسیار مهم تره. واسه کار و کاسبیای کوچیک که از قدرت سرمایه گذاری محدودی بهره مند هستن و مشتریان اونا طیف کوچیکی از جامعه حساب می شن، سئوی On-Page سایت تموم اون چیزیه که نیاز دارن. در واقع سئو خارجی وقتی معنا پیدا می کنه که مخاطبان شما از بین مردم عادی باشن.

سئو خارجی سایت (Off-site SEO)

به گسترش هرچه بیشتر سایت یا وبلاگ طوریکه موجب کسب رتبه بهتر در لیست یافته های شه، سئوی خارجی میگن. سئو خارجی سایت رو بیشتر با لینک بیلدینگ می شناسن اما ما ترجیح می دیم به جای این عبارت کوتاه از عبارت گسترش سایت از راه یه راه مناسب استفاده کنیم چون که شامل متدها و فوت وفنای گسترده تری در مقایسه با ساخت لینک می شه.

به طور کلی، موتورهای جستجو تلاش می کنن تا صفحات خیلی مهم از یه سایت رو یافته و هنگام جستجوی کاربران به اونا نشون بدن. یکی از راه های تعیین اندازه اهمیت صفحات یه سایت، تعداد لینک هاییه که به اون صفحه اشاره کرده.

لینکای ورودی، ملاک تقریباً قابل اعتماد هستن و البته اندازه تاثیر اونا به سایت با سایت مبدأ هم وابسته. این تاثیر می تونه مثبت و منفی باشه. اگه از یه سایت شناخته شده و قابل اعتماد لینک دریافت کنین شک نداشته باشینً موجب بهبود جایگاه شما می شه، اما اگه این لینک از وب سایتای هرزنگار، نامربوط و فروشنده بک لینک دریافت شده باشه باید انتظار عواقب منفی اونو داشته باشین.

تغییرات همیشگی الگوریتم گوگل

معیارهای بهینه سازی محتوا به طور دائم در حال تغییره. بازاریابی محتوا اولین بار از میونهای دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. در اون زمان متاتگا و تکرار همیشگی و مصنوعی کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) تنها فوت وفنایی بود که واسه به دست آوردن رتبه مناسب در لیست یافته ها به کار بسته می شد.

در سال ۲۰۰۴ بمباران محتوا وب سایتا با انکر تکستا و خرید لینکای فراوون از وبلاگا به اهرمی دوبرابر واسه کسب رتبه بهتر تبدیل شده بود. در سال ۲۰۱۱ پای شبکه های اجتماعی هم به بازار داغ رتبه بندی وب سایتا کشیده شد تا بازاریابی شبکه های اجتماعی هم به یه روش اصلی واسه بهینه سازی موتورهای جستجو بدل شه. الگوریتمای موتورهای جستجو همگام با تغییرات دنیای اینترنت همیشهً بهینه سازی شدن. پس، فوت وفنایی که چند سال قبل به بهتر شدن رتبه سایت شما و رونق کار و کاسبی تون منجر شده بود امروزه می تونه آسیبای جبران ناپذیری به سئو سایت شما وارد کنه.

با اینکه آینده تغییرات الگوریتم موتور جستجو نامعلومه، اما چیزی که روشنه ضرورت و اهمیت سئو هستش. شاید وضعیت سایت شما در موتورهای جستجو الان رضایت بخشه، با این حال اگه با اصول درست سئو جلو رفتن نکنین در آینده جایگاه خود رو در بین کاربران از دست میدید. واسه اینکه بشه از موتورهای جستجو نتیجه گرفت باید به تغییرات ایجاد شده در موتور جستجوی گوگل مسلط بود. اگه بتونین سایت خود رو با این تغییرات مطابقت بدین، مطمئناً شما برنده بازاریابی موتورهای جستجو هستین.

به دنبال خدمات سئو هستین؟

ما علم لازم واسه افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل رو داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

افزایش ترافیک سایت شما

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

رقبای شما بیکار ننشته ان

اگه عبارت بازاریابی دیجیتال و سئو به گوش شما رسیده، مطمئن باشین رقبای تون هم از پتانسیل بالای اونا باخبر شدن و حتی ممکنه که کار روی بهینه سازی واسه موتورهای جستجو رو هم شروع کرده باشن. بازار سئو و بهینه سازی این روزا گرمِ گرمه و تصور نمی شه با وجود موتور جستجوی گوگل این بازار به این زودیا از تب و تاب بیفته. پس اگه می خواید مشتریان خود رو به صورت اینترنتی هدف بگیرین، چه بهتر که زودتر دست به کار شید چون هر چی رقابت سئو بین شما و رقبایتان بیشتر شه، رتبه گیری در یافته های جستجوی گوگل هم به مراتب سخت تر می شه.

چه فرقی میان سئو و بازاریابی اینترنتیه؟

شاید شمام مانند خیلی از کسب و کاران تازه آشنا شده با بازاریابی دیجیتال، از خود سوال کنین که سئو همون بازاریابی اینترنتیه؟ آسونترین جواب اینه که سئو تنها یکی از وسایل موجود واسه رشد و رونق در بازاریابی اینترنتیه. وسایل دیگری مانند شبکه های اجتماعی، ایمیل و روش هدف دار محتوا هم به اندازه سئو در موفقیت یه کمپین بازاریابی اینترنتی موثر هستن.

ساخت یه سایت مثل تکمیل کردن یه پازل بزرگه که واسه کامل شدن به تموم قطعات نیاز داره. وقتی که شما یه سایت راه اندازی می کنین باید با هزاران حریف مثل خود به رقابت بپردازید و سئو تنها یکی از وسایل موجود واسه کسب رتبه بهتر در این رقابته. اگه این طرف ماجرا فهم درست موتورهای جستجو از مطالب شماس، طرف دیگه رضایت کاربرانیه که به سایت شما هدایت شدن!

سئو یه سرمایه گذاری قابل برگشته؟

صاحبان کار و کاسبیای موفق بیشتر علاقه دارن تا بهره وری کارکنان خود رو زیاد کنن و از راه های مختلفی هم واسه امتحان اندازه اون استفاده می کنن. در اینجور کسب و کارایی هر هزینه ای به احتمال زیاد موجب برگشت سرمایه می شه. خواه به شکل کاهش بقیه هزینه ها و خواه به صورت افزایش درآمد.

سئو هم از این قانون مستثنی نیس و صرفِ هزینه واسه اون نیازمند راه هایی واسه امتحان برگشت سرمایه س. در ادامه روشی واسه اندازه گیری برگشت سرمایه از راه سئو ارائه می شه.

  • اولین ملاک اندازه گیری، اندازه ترافیک بازدیدکنندگان وب سایته که همیشه دچار افزایش و کاهش می شه. افزایش منطقی و بلندمدت ترافیک نشون از موفقیت روش هدف دار سئو داره.
  • دومین ملاک رتبه بندی سایت ، جایگاه مناسب اون در یافته های جستجوئه که سخت تر از اندازه ترافیک سایت اندازه گیری می شه. با این حال سایتایی بسیاری، ابزارهایی رو واسه امتحان رتبه بندی و مشاهده تغییرات ایجادشده در اونو در اختیار کاربران قرار میده. حتی گوگل هم این اطلاعات رو با جزئیات دقیق در اختیار وب مسترها میذاره.
  • آخرین معیاری که واسه صاحبان کار و کاسبی از معنی بیشتری برخورداره اندازه تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعله. مشتریائی که به اجناس و خدمات شما علاقه دارن اما هنوز اونا رو خریداری نکرده ان. این مشتریان علاقه خود رو با کامل کردن فرمای نظرسنجی و ثبت نام و یا ایجاد رابطه با مراکز فروش و پرس وجو درباره اجناس نشون میدن. واسه بررسی این ملاک لازمه سوالایی رو مطرح کنین و به اونا با دقت جواب بدین. سوالاتی مانند:
  1. اندازه اندازه تبدیل چقدره؟
  2. تعداد تماسای تلفنی و ایمیلی چقدره؟
  3. و از همه مهم تر هزینه تموم شده واسه هر تبدیل چه مقداره؟

اگه امتحان تبدیل کاربر به مشتری در نظر گرفته نشن، دو ملاک دیگه هم بدون اهمیت و کارایی لازم می شن. اگه این اندازه تبدیل به حد قابل انتظار نرسه یا هزینه هر تبدیل اون قدر گران تموم شه که قابل رقابت با بقیه روشای بازاریابی نباشه، متأسفانه برگشت سرمایه موفقیت آمیز نبوده.

این به معنی دوری کسب و کارا از سرمایه گذاری در سئو هستش؟ جواب منفیه. با این حال، شک نداشته باشینً این شکست در اندازه سرمایه گذاری بعدی تاثیر می ذاره. یادتون باشه که سئو مانند فیس بوک، توئیتر و بقیه شبکه های اجتماعی کاربر محوره و براساس نوع نیاز و نگاه اونا بهینه سازی می شه. پس اگه پس از سرمایه گذاری در این مورد به عواقب خوب نمی رسید تنها باید روش هدف دار خود رو تغییر بدین، نه اینکه اونو به کل کنار بذارین.

نتیجه گیری

سئو یا همون بهینه سازی موتورهای جستجو راهی واسه فهم بهتر مطالب سایت توسط موتورهای جستجوئه. بهینه سازی اصولی می تونه منتهی به افزایش ترافیک یه سایت یا مشتریان یه فروشگاه اینترنتی شه. با این حال نمی تونه جای ابزارهایی مانند شبکه های اجتماعی و روش هدف دار محتوا رو در بازاریابی اینترنتی بگیره. سئو و بقیه این وسیله ها با اینکه اهدافی مشترک دارن، اما راهی متفاوت رو طی می کنن.

سئو بیشتر بر سازگاری با الگوریتم موتورهای جستجو تمرکز می کنه حال اینکه شبکه های اجتماعی و روش هدف دار محتوا چیزای مورد علاقه و جلب توجه مخاطبان و مشتریان رو در دستور کار خود قرار میدن. پس بهترین راه اینه که همه این راهکارها رو همگام با همدیگه به کار بگیرین تا در دنیای دیجیتال مارکتینگ حرفی واسه گفتن داشته باشین.

از طرف دیگه به کار گیری سئو نباید شما رو از کیفیت محصول، سرویس یا محتوا غافل کنه. این یه واقعیته که محتوای بی کیفیت حتی با معجزه هم نمی تونه به مدت طولانی جایگاه خوبی در میان یافته های موتورها و مخاطبان داشته باشه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین در کوتاه مدت هم اندازه تبدیل مورد نظر شما به دست نمیاد. سئو روندی زمانبره که نیاز به صبر و حوصله داره، اما مطمئن باشین وقتی که این درخت به بار بشینه شیرینی لذت بهشی رو براتون به ارمغان میاره.

امیدوارم خوندن این مقاله براتون لذت بخش بوده باشه.

موضوعات در رابطه بازاریابی اینترنتیسئو و بهینه سازی سایت

بحث درباره این مقاله رو شما شروع کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

امیرحسین اکبرزاده

امیرحسین اکبرزاده هستم، فارغ التحصیل و فراری از رشته مخابرات! به نوشتن در بخشای بازاریابی محتوا، دیجیتال مارکتینگ و برنامه نویسی علاقمندم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *