آیا باید نگران الگوریتم جدید گوگل باشید؟

سئو و بهینه سازی سایت

باید نگران الگوریتم جدید گوگل باشین؟

۲۴ مرداد ۱۳۹۶

اجازه بدین این مقاله رو با یه نقل قول شروع کنم: "همه چیز تغییر می کنه و هیچ چیزی ثابت و پایدار باقی نمی مونه." هراکلیتوس یونانی، در این جمله به زندگی و نظم ریشه ای کیهان اشاره داره؛ اما شاید به بروزرسانیای نگران کننده الگوریتم جدید گوگل هم اشاره داشته باشه، حتی اگه صدها سال پیش می زیسته س!

در واقع، گوگل هر سال چیزی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ تغییر در الگوریتم خود بوجود میاره. بعضی از اونا بزرگ و بعضی از اونا بسیار جزئی و کوچیک هستن. بعضی از این تغییرات تأیید شده و یه سریای دیگه تأیید نمی شن، اما گوگل بدون توجه به نظرات بقیه، چپ و راست در حال به روزرسانی الگوریتم خوده.

حتی در کمترین حالت، گوگل هرساله ۵۰۰ بار الگوریتم جستجوی خود رو تغییر میده. در واقع به طور میانگین، گوگل روزی ۱٫۳۶ تغییر در الگوریتم خود بوجود میاره. از این موضوع نتبجه می گیریم که گوگل به طور مرتب در حال دست بردن در الگوریتم خوده.

نمودار زیر، مهم ترین تغییرات الگوریتم گوگل طی ۶ سال گذشته رو نشون میده. البته باید گفت که فقط بخش کمی از این تغییرات مهم هستن و بیشتر اونا حتی از دید کاربران مخفی می مانند. با این حال، جریان تغییرات به حدیه که خیلی از بازاریابان و فعالان این بخش رو نگران کرده.

روند تغییرات الگوریتم گوگل از اول تا کنون

روند به روزرسانیای الگوریتم جستجوی گوگل – از اول تا امروز

حتی اگه شما بتونین واسه یک یا چند کلید واژه به بالاترین جایگاه یافته های جستجو برسین، بازم هیچ تضمینی وجود نداره که موقعیت شما پایدار بمونه. یه به روزرسانی ساده در الگوریتم جدید گوگل می تونه شما رو به قعر جدول یافته های جستجو منتقل کنه.

ما به طور کاملً متوجه هستیم که این موضوع کمی نگران کننده س (نوین هم مانند خیلی از کار و کاسبی های دیگه، بخشی از درآمد خود رو مدیون موتورهای جستجوئه)، اما سوال اینه که این ترس توجیهی داره؟ واقعاً باید نسبت به تغییرات در الگوریتم جدید گوگل نگران بود؟

، ما در این مقاله می خوایم این موضوع رو بررسی کنیم و به شما توضیح بدیم که چیجوری میشه سایت خود رو از گزند احتمالی تغییرات الگوریتم گوگل محفوظ داشت.

زیادی بروزرسانیای اصلی

بسیار ، گفتیم که گوگل مرتباً در حال بهبود و به روزرسانی الگوریتمای خوده. روش گوگل واسه حفظ سلطه خود در بازار موتورهای جست وجو به این شرحه:

اگه من (گوگل) دست از تلاش کشیده و فعال نباشم، درآخر جای خود رو به یه حریف دیگه میدم.

گوگل بزرگترین موتور جستجوی دنیاس

۷۷% از کل جستجوهای جهان، سهم گوگل از بازار موتورهای جستجو

اما چیزی که باید بدونیم اینه که چه تعداد از این بروزرسانیا و به روزرسانیا، لازمن. اینجا، منظور از بروزرسانی لازم اینه که این تغییرات، به چقدر بر صدها هزار یا میلیونا سایت اثر گذاشته ان.

براساس گزارش Link Assistant، از سال ۲۰۱۱ تا الان ۹ به روزرسانی مهم در الگوریتمای گوگل وجود داشته. این به روزرسانیا به توضیح زیر هستن:

  1. پاندا: ۲۴/۲/۲۰۱۱
  2. پنگوئن: ۲۴/۴/۲۰۱۲
  3. دزد دریایی (Pirate): 8/2012
  4. مرغ مگس خوار (Hummingbird): 22/8/2013
  5. کبوتر (Pigeon): 24/7/2014
  6. به روزرسانی الگوریتم موبایلی: ۲۱/۴/۲۰۱۵
  7. الگوریتم رنک برین (RankBrain): 26/10/2015
  8. الگوریتم (Possum): 1/9/2016
  9. الگوریتم فرد (Fred): 8/3/2016

این آمار نشون میده که در ۶ سال گذشته به ازای هر سال، ۱.۵ بروزرسانی بزرگ و مهم داشته ایم. این آمار به معنی بی اهمیت یا خنثی بودن به روزرسانیای کوچیک نیس، اما تنها ۱.۵ بروزرسانی مهم در سال هست که می تونه کاربران رو نسبت به خود نگران کنه.

میانگین ترافیکی که از گوگل به سایت میاد

سایت Kissmetrics بیشتر از ۱۸ هزار سایت تجاری کوچیک تا متوسط رو بررسی کرده. اونا به این نتیجه رسیدن که ۳۰.۵% از تموم ترافیک این ۱۸ هزار سایت از موتورهای جست وجوگر گوگل، Bing و یاهو سرچشمه میگیره.

میانگین ترافیک حاصل از گوگل

با در نظر گرفتن اینکه سهم گوگل در بازار موتورهای جست وجو، ۷۷.۴۳% است، میشه نتیجه گرفت که تقریباً ۲۳.۶% از ترافیک وب سایتای تجاری کوچیک تا متوسط از گوگل ناشی می شن. به زبون دیگه، کمتر از یه چهارم از تموم ترافیکای وب سایتای کوچیک و متوسط، به تنهایی از گوگل حاصل می شه. به نظر ما این رقم خیره کننده س، البته این آمار واسه همه وب سایتا غلطه، اما این چیزیه که میشه به طور میانگین توقع داشت.

باید نگران بود؟

حالا ما از زیادی بروزرسانیای مهم و بزرگ اطلاع داریم و میدونیم که چقدر ترافیک از گوگل به وب سایتا فرستاده میشه؛ اما این یه عامل هشداردهنده س؟ اگه گوگل تصمیم بگیره که یه به روزرسانی بزرگ ارائه دهد و شما رو جریمه کنه، شما تو یه موقعیت بحرانی قرار می گیرین؟

، بستگی داره. واسه اینکه اندازه آسیب پذیری سایت خود رو سبک سنگین کنین، باید ۳ عامل متفاوت رو در نظر داشته باشین.

عامل اول: ترافیک شما از گوگل

اگه صاحب سایت بی نام ونشانی هستین و بیشترین حد ترافیک شما از گوگل؛ کمتر از ۱۰% است، حتی مهم ترین تغییرات در الگوریتم جدید گوگل هم اثر زیادی در وضعیت شما ندارن.

اما اگه گوگل منبع درآمد اصلی شماس و از اون توقع دارین دائم سرنخای باکیفیتی رو به طرف سایت شما روونه کنه، تاثیر به روزرسانی جدید گوگل بر سایت تون شک نداشته باشینً شما رو به دردسر میندازه. این موضوع می تونه اندازه ترافیک ورودی گوگل به سایت شما رو به طور زیادی کم کنه. نتیجه اون، چیزی مثل نمودار زیر هستش:

تاثیر تغییرات الگوریتم گوگل بر ترافیک سایت

تغییرات الگوریتم گوگل ممکنه اندازه ترافیک سایت شما رو به این شکل عوض کنه

عامل دوم: تجربه کاربری

درسته که گوگل بیشتر از ۲۰۰ عامل رو واسه رتبه بندی وب سایتا در نظر میگیره، اما در آخر فقط به یه چیز اهمیت میده: ارائه بهترین تجربه ممکن واسه کاربران خود.

اگه سایت شما یه تجربه کاربری خوب رو ارائه میده، شرایط شما باید خوب باشه. تغییرات در الگوریتم جدید گوگل هیچ اشکالی در کار شما ایجاد نمیکنه و وضعیت سئوی سایت شما با ثبات داره. هم اینکه، احتمال اینکه رتبه شما دچار تغییرات زیادی شه هم کم هستش.

ما میدونیم که عبارت ارائه یه تجربه کاربری خوب، شامل تفاسیر زیادی می شه؛ اما چند عامل کلیدی وجود دارن که شدیداً در این مورد تأثیرگذارند.

همونجوریکه هممون میدونیم که محتوای خوب، یه عامل مهم در سئو هستش. این عامل باید در اولویت اصلی شما نسبت به هر چیز دیگری قرار بگیره (البته اگه به دنبال لینکای اسپم یا کلافه کردن بازدیدکنندگان با تبلیغات آزاردهنده نیستین!).

در قدم بعدی کیفیت موارد زیر هم در ارائه تجربه کاربری خوب تاثیردارن:

  • سرعت بالای لود شدن صفحات وب
  • امکان ریسپانسیو بودن صفحات و نمایش اونا در گوشی موبایل
  • ناوبری مناسب در صفحات
  • رابط کاربری روشن و بدون پیچیدگی
  • نبود پاپ آپای آزاردهنده

عامل سوم: روشای ناجور سئو

انگار همیشه آخرین و جدیدترین روش هدف دارای سئو کارگشا و به درد بخور هستن. مثلا اگه شما X رو انجام بدین، میتونین تا از بعضی از راه های فرار و میانبر استفاده کرده و در رتبه بندیا پیشرفت زیادی داشته باشین. در حالی که این روش ممکنه به سرعت جواب بده، اما همیشه در بلندمدت به یافته های ناگواری ختم می شه.

ما باور عمیقی به معنی "تصویر کلی سئو" داریم. در این تصویر تمرکز اصلی بر کیفیت، تجربه کاربری و روشای ریشه ای سئو معطوف شده، نه بازی دادن الگوریتم مورتوهای جستجو!

اگه به دنبال به کار گیری راه ها و روش هدف دارای سئوی کلاه مشکی، یا حتی کلاه خاکستری هستین و می خواید موتورهای جستجو رو گمراه کنین، مطمئناً باشین در آخر روزی عواقب این فعالیتا گریبانتان رو می گیره؛ اما اگه از مشکل تراشیدن واسه خود دوری کرده و صداقت رو پیشه کنین، راه درستی رو خواهید پیمود.

بعضی از راه های عادی سئوی کلاه سیاه عبارتند از:

  1. سرقت محتوا و بازنویسی محتوای بقیه (Content Spinning)
  2. لینک سازی غیر طبیعی
  3. استفاده زیادتر از اندازه از کلمات کلیدی (Keyword Stuffing)
  4. استفاده زیادتر از اندازه از لینک (Link Stuffing)
  5. محتوای مخفی (Hidden Content)
  6. بهینه سازی زیادتر از اندازه انکر تکستا
  7. قرار دادن لینک سایتای دیگه در فوتر سایت (Affliate)

چیجوری از سایت خود مراقبت کنیم؟

قانون اصلی اینه:

تغییر بزرگ بعدی در الگوریتم جدید گوگل نزدیک الوقوعه.

این تغییر در حال رخ دادنه و مطمئن باشین دیر یا زود، این به روزرسانی اتفاق میفته. به خاطر همین شما باید مطمئن شید که سایت تون نسبت به تغییرات الگوریتم جدید گوگل محفوظ می مونه. اما این کار رو چیجوری انجام بدیم؟ شما هیچوقت نمی تونین به طور دقیق زمان معرفی الگوریتم جدید گوگل رو پیش بینی کنین، با این حال روشای زیادی هست که میشه به کمک اونا، از آسیبای احتمالی جلوگیری کرد.

منابع ترافیک سایت خود رو جور واجور کنین

در قدم اول، تموم تخم مرغای خود رو تو یه سبد قرار ندین!

بازاریابی دیجیتال به حدی تکامل پیدا کرده که امروزه می تونین با کانالای ارتباطی خود با مخاطبان مانند یه میز سلف سرویس نگاه کنین! درسته که ترافیک طبیهی از موتورهای جستجو بسیار مهم هستن، اما روشای دیگری واسه به دست آوردن ترافیک باکیفیت (کاربرانی که به مشتری تبدیل می شن) هست. بعضی از این روشای عبارتند از:

  • انتشار پست مهمون در دیگر سایتا
  • شبکه های اجتماعی
  • ویدیو
  • تصاویر و اسلایدر
  • فایلای صوتی
  • انجمنای گفتگو
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • ارسال خبرنامه
  • تبلیغات کلیکی (PPC)

لینکای خود رو بررسی کنین

لینکای قرار گرفته در سایت شما می تونن عامل موفقیت یا شکست شما باشن. تحقیقات گذشته نشون میده: "بک لینکای باکیفیت، ۳۰% از امتیاز کلی صفحه شما در گوگل رو شامل می شن."

عوامل مهم در تعیین رتبه سایت در گوگل

ما نمی تونیم به اندازه کافی در مورد اهمیت وجود لینکای داده شده به سایت شما تأکید کنیم. سایتای بی کیفیت، غیر در رابطه یا اسپم می تونن سایه مرگ در بالای سر خود رو احساس کنن.

یه وسیله به درد بخور که میشه از اون واسه مشاهده وب سایتایی که به شما لینک دادن استفاده کرد، Ahrefs اسمشه. فقط کافیه در این سایت ثبت نام کرده و URL سایت خود رو در ستون جست وجو وارد کنین. فهرستی از همه لینکایی که تا حالا واسه سایت خود به دست آورده اید به شما نشون داده می شه.

هم اینکه، می تونین از کنسول جست وجوی گوگل واسه بررسی لینکا استفاده کنین. اگه نیاز دارین تا هرکدوم از لینکا رو خط بزنین، از وسیله Google disavow tool استفاده کنین.

محتوای آینده نگر یا Future Proof تولید کنین

همونجوریکه بارها در وبلاگ نوین اعلام کردیم، محتوای حماسی، چیزیه که گوگل موقع رتبه بندی وب سایتا به اون توجه داره. اگه قادر به تولید این محتوا هستین، در مقابلِ تغییرات بزرگ الگوریتم جدید گوگل محفوظ می مونین.

دستورات ابتدایی واسه ساخت این نوع از محتوا عبارتند از:

  • تولید محتوای بلند (دست کم ۱۵۰۰ کلمه)
  • استفاده فراوون از تصاویر و جلوه های چشمی
  • به کار گیری فراوون اطلاعات
  • مراجعه به منابع معتبر و معتبر

تا وقتی که محتوای شما دارای این مشخصات باشه، هیچ جای نگرانی نسبت به بروزرسانی الگوریتم جدید گوگل وجود نداره. اگه دقت کرده باشین، بیشتر مقالات موجود در وبلاگ نوین از این قانون پیروی می کنن.

جمع بندی

از اونجایی که خیلی از برنده ها واسه دریافت ترافیک بیشتر و در آخر، فروش اجناس خود به گوگل وابسته هستن، اینکه خیلی از افراد نسبت به تغییرات الگوریتم گوگل نگران باشن، طبیعی به نظر می رسه. نگرانی از اُفت شدیدِ فروش فقط به خاطر یه بروزرسانی در الگوریتم جدید گوگل به طور کاملً قابل درکه.

اگه از راه ها و روشای نادرست استفاده می کنین، مطمئن باشین که سایت خود رو در خطر قرار داده و شانس اینکه رتبه بندی وب سایتتون آسیب ببینه رو افزایش می دین؛ اما اگه منطق گوگل رو درک کرده و از بهترین روشای سئو استفاده کنین، هیچ جایی واسه نگرانی وجود نداره.

تغییرات در الگوریتم گوگل چیزی طبیعی و قطعیه، اما با در نظر گرفتن ریزه کاریا و اصول گفته شده همیشه واسه اون آماده هستین. با این روش، شما بدون کمترین نگرانی و اثر منفی بازم حجم ثابتی از ترافیک رو حفظ می کنین.

تجربه شما از بروزرسانیای الگوریتم گوگل در گذشته چیه؟ الان به دنبال چه روشی واسه بی اثر کردن تغییرات این الگوریتما هستین؟ نظرات خود رو با ما در میان بذارین.

منبع اصلی مقاله QuickSprout

موضوع در رابطه سئو و بهینه سازی سایت

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

رضا رجب پور

رضا رجب پور هستم. تموم وقت خود رو در اینترنت میگذرونم.
عاشق فناوری، خودرو و صنایع نظامی هستم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *