آیا با انواع کلمات کلیدی سئو آشنایی دارید؟

سئو و بهینه سازی سایت

با شکلای جور واجور کلمات کلیدی سئو آشنایی دارین؟

۳۰ خرداد ۱۳۹۶

، بهتره از همین اول بدونین که بدون کلمات کلیدی سئو روش هدف دار محتوایی و بهینه سازی سایت تون راه به جایی نخواد برد. از هر نظر که فکرش رو بکنین، کلمات کلیدی واسه موفقیت یه سایت لازم و لازمن. کلمات کلیدی نقش مهمی در لینک بیلدینگ، جذب ترافیک و افزایش فروش آنلاین وب سایتا اجرا می کنن. درسته که شما می تونین هر عبارتی رو به عنوان کلید واژه انتخاب کنین، اما مطمئن باشین واسه انتخاب کلمات کلیدی باید روش هدف دار هدفمندی رو پیش بگیرین.

شما باید بدونین که کاربران یه کلید واژه رو بیشتر از عبارات هم معنی خود جستجو می کنن و اصلاً هدف شون از جستجوی اینجور عباراتی چیه. با باخبر شدن از این اطلاعاته که شما می تونین روش هدف دار بازاریابی موتورهای جستجوی خود رو به درستی برنامه ریزی کنین. در این مطلب تلاش کردیم تا شکلای جور واجور کلمات کلیدی سئو رو با دقت بالایی از همدیگه تفکیک کرده و موارد به کار گیری هر یک رو با مثالایی کاربردی بگیم،

کلمات کلیدی سئو به چند دسته تقسیم می شن؟

کلا میشه گفت کلمات کلیدی سئو به دو دسته User Intent و Search Volume تقسیم بندی می شن که هر یک، زیر مجموعه های خاص خود رو دارن. ملاک تقسیم بندی کلمات کلیدی سئو در این دسته بندی براساس مفاهیم مورد نظر کاربران موتورهای جستجو و تعداد دفعات جستجوی کلماته.

تقسبم بندی کلمات کلیدی براساس User Intent

کلمات کلیدی User Intent، واقعا نشون دهنده قصد و نیّت کاربران از جستجو در اینترنته. همون گونه که میدونیم کاربران با اهداف متنوعی به وب سایتا سر میزنن. بعضیا واسه خوندن اخبار روزانه و بعضیا واسه دریافت یه سرویس یا محصول؛ بعضی واسه یادگیری دستور پخت یه غذا و یه سریای دیگه واسه وارد شدن به شبکه های اجتماعی از موتورهای جستجو استفاده می کنن. واقعا میشه گفت که همه کاربران تقریباً سه هدف کلی واسه جستجو در اینترنت دارن که این اهداف به شکل سه نوع کوئری جستجو User Intent نمایان می شه.

کلمات کلیدی Informational

کاربران از این نوع کلمات کلیدی واسه پیدا کردن اطلاعات استفاده می کنن. مثلا کوئریای جستجوی آب و هوای تهران در هفته آینده، چگونگی پرورش کاکتوس یا آموزش پخت فسنجان همه از این دسته ان. در این روش از جستجو، جنبه های مالی مستقیما هدف قرار نمی گیره و کاربران فقط به دنبال افزایش علم و اطلاعات خود درباره یه زمینه هستن.

کلمات کلیدی Transactional

هدف از جستجوی اینجور کلماتی انجام یه معامله آنلاین به شکل خرید یه محصول فیزیکی یا سرویس اینترنتیه. مثلا کوئریای جستجوی دانلود کتاب، خرید موبایل آیفون ۷ و سرویس اینترنت سریع جزو کلمات کلیدی سئو معاملاتی (همون Transactional) دسته بندی می شن.

البته جالبه بدونین که یه سریای دیگه فکر می کنن که اینجا نوع دیگری از کلمات کلیدی با عنوان Commercial هم هست. کلمات کلیدی Commercial وقتی به کار می رن که کاربر قصد جستجوی یه محصول رو داره، اما فعلاً قصد خرید اونو نداره.

کلمات کلیدی Navigational

کاربران معمولاً با هدف انتقال به یه سایت خاص، کلمات کلیدی Navigational رو در گوگل جستجو می کنن. به کار گیری این نوع کلمات کلیدی وقتی اتفاق میفته که کاربر می خواد به سایت خاصی مراجعه کنه، اما دامنه اون سایت رو نمی دونه. مثلا کوئریای جستجویی مانند دیجی کالا، فیسبوک، توئیتر و آمازون از جمله کلمات کلیدی Navigational هستن. در نتیجه کاربران با کلیک روی اولین لینک حاصل از جستجو به مقصود خود می رسن.

تقسیم بندی کلمات کلیدی براساس Search volume

ملاک این نوع تقسیم بندی کلمات کلیدی سئو  تعداد جستجوی اونا توسط کاربران موتورهای جستجوئه؛ و نه قصد و نیّت کاربران. کلمات کلیدی طبق Search Volume به سه دسته تقسیم می شن.

کلمات کلیدی اصلی یا Head

این دسته از کلمات کلیدی، کلمات و عبارات اصلی و کوتاهی هستن که به طور گسترده در اینترنت جستجو می شن. این نوع از کلمات کلیدی معمولاً بیان کننده یه دسته بندی خاص یا معنی کلی هستن. مثلا کلماتی مانند موبایل، خونه، طراحی سایت، کامپیوتر و خودرو مثل این از کلمات کلیدی هستن.

از اونجایی که جستجوی این نوع کلمات کلیدی جستجوی زیادی دارن، قرار گرفتن در رتبه های اول در یافته های جستجو واسه اونا بسیار سخته. هم اینکه، مشکلی که در این نوع کلمات کلیدی هست اینه که قصد و قصد کاربران در اون مشخص نیس. مثلا وقتی فردی در گوگل کلمه موبایل رو جستجو می کنه، مشخص نیس که به دنبال خرید موبایله یا به دنبال نرم افزاری خاص واسه موبایل. با این حال با به کار گیری این کلمات کلیدی می تونیم فهمیده که چه مفاهیمی یا موضوعاتی پیش کاربران اینترنت محبوبیت داره.

کلمات کلیدی عبارتی یا Middle Tail

این نوع کلمات کلیدی سئو یافته های مشخص تری رو نسبت به کلمات کلیدی Head به نمایش میذاره. با این وجود بازم این کلمات کُلی و کمی نامفهوم هستن. در این روش جستجوی کاربران اهداف مشخص تری دارن، اما به دنبال بهترین پیشنهاد از طرف موتورهای جستجو هستن و خود ایده خاصی ندارن. مثلا کلمات کلیدی موبایل سامسونگ، هتل ارزون یا خرید خودرو جزو کلمات کلیدی Middle Tail هستن.

کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail

کلمات کلیدی طولانی راه موفقیت وب سایتای پرترافیک هستن. کلمات کلیدی Long-Tail می تونن بیشتر از ۷۰% ترافیک سایت شما رو پوشش بدن. این در حالیه که میدون رقابت در کلمات کلیدی Long Tail به مراتب کمتر از دیگر شکلای جور واجور کلمات کلیدیه. کلمات کلیدی طولانی معمولاً از ترکیب سه یا چهار کلمه ساخته می شن و کاربرانی که از اونا استفاده می کنن به دنبال محصول یا موضوعی خاص با مشخصات روشن هستن. مثلا کلمات کلیدی خرید بلیت ارزون هواپیمای تهران-مشهد، دانلود اپلیکیشن اسنپ واسه اندروید و کفش ورزشی نایک مردونه قرمز، همه از جمله عبارات کلیدی Long Tail هستن که به یافته های تقریباً معینی می رسن.

به دنبال خدمات سئو هستین؟

ما علم لازم واسه افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل رو داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

افزایش ترافیک سایت شما

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

۷ گروه از کلمات کلیدی سئو مخصوص بازاریابان محتوا

کلمات کلیدی سئو که در بالا به شما معرفی کردیم واسه این بود که بتونین با تصور کلی کاربران جستجوگر آشنا شید و بدونین که جستجوی کاربران چیجوری صورت میگیره. با این حال جستجو در گوگل ارتباطی دو طرفه بین بازاریابِ محتوا و کاربرانه. درسته که آشنایی با تصور کاربران در جستجوی اینترنتی می تونه به انتخاب کلمات کلیدی مناسب منجر شه، اما نباید نقش کارشناس تولید محتوا و سئوکار این وسط ندیده گرفته شه.

یه بازاریاب محتوای خبره باید بتونه جستجوی کاربران رو به راه درست هدایت کنه. در این بخش از مقاله می خوایم شکلای جور واجور کلمات کلیدی سئویی رو به شما معرفی کنیم که بازاریابان محتوا باید با اونا آشنا باشن. مطمئناً این نوع کلمات کلیدی با شناخت از تصور کاربران به وجود اومده ان.

کلمات کلیدی Market-Defining

کلمات کلیدی معرف بازار یا اصطلاحاً Market-defining عادی ترین و نزدیک ترین عباراتی هستن که در زمان معرفی کار و کاسبی شما به ذهن مخاطبان می رسن. این نوع کلمات کلیدی سئو دقیقا همون عباراتی هستن که هنگام راه اندازی کمپین سئو به ذهن شمام سرازیر می شه. کلمات کلیدی Market-Defining بیشترً کلی و عمومی هستن و رتبه گیری واسه اونا در یافته های جستجو بسیار سخته، اما نباید ذره ای از اهمیت اونا غافل شد چون دقیقاً کلماتی هستن که نوع کار و کاسبی شما رو به مخاطبان معرفی می کنن.

واسه فهم این مطلب تصور کنین که وب سایتی با محوریت فروش لوازم غواصی دارین. اگه قرار باشه از کلمات کلیدی معرف بازار یا Market-defining در محتوای سایت خود استفاده کنین، شایدً فهرستی مشابه موارد زیر رو انتخاب می کنین:

  • لوازم غواصی
  • لوازم غواصی در شب
  • غواصی کردن و …

واسه پیدا کردن کلمات مناسب فقط کافیه که به سؤالات زیر جواب بدین:

  • کار و کاسبی من با چه کلماتی خود رو معرفی می کنه؟
  • مخاطبان هدف با چه عباراتی کار و کاسبی منو به بکدیگر معرفی می کنن؟

اونا قبل از خرید اجناس من از عبارت بازار غواصی استفاده می کنن؟ بازار غواصی در شب چیجوری؟ مخاطبان هدف، کار و کاسبی منو با کلمه غواصی می شناسن؟ کمی بعید به نظر می رسه! کاربرانی که به دنبال اطلاعاتی از کار و کاسبی شما باشن، شایدً به عبارات زیر هم فکر می کنن:

  • خرید وسایل غواصی
  • فروش وسایل غواصی در شب
  • فروشگاه لوازم غواصی

در هر حال کلمات کلیدی Market-Defining هر چی باشن در سئوی داخلی سایت (On-page SEO) نقش مهمی اجرا می کنن. این کلمات باید با تراکم مناسبی در صفحات سایت استفاده شن چون با تصور مشتریان تون نزدیک هستن. هم اینکه، این نوع از کلمات کلیدی در روند لینک بیلدینگ بسیار مهم هستن و باید توجه خاصی به اونا شه. عبارات Market-defining واسه شروع یه متن خلاقانه بسیار به درد بخور هستن، فقط کافیه که این کلمات رو در جملات یا سؤالات مناسبی جای بدین.

کلمات کلیدی Customer-Defining

کلمات کلیدی معرف مشتری یا اصطلاحاً Customer-Defining واژه ها و عباراتی هستن که مخاطبان یا مشتریان شما از طریق اونا خودشون رو معرفی می کنن. این دسته از کلمات دومین گروه پراستفاده در میان مخاطبان شمان. موقع انتخاب این کلمات لازمه به سؤالات زیر جواب بدین:

  • مخاطبان شما خود رو با چه عنوانی معرفی می کنن؟
  • شما یا بقیه اونا رو چیجوری توصیف می کنین؟

دلیل مهم بودن این کلمات کلیدی Customer-Defining اینه که با به کار گیری اونا می تونین مخاطبان اصلی خود یا آدمایی که انگار کسب و کارشون با شما رابطه داره رو شناسایی کنین و براساس اطلاعات به دست اومده با اونا رابطه برقرار کنین. مثلا اگه وب سایتی با محوریت فروش کتب و جزوات درسی دارین، شایدً بخشی از مخاطبان شما با عباراتی مانند دانش آموز سال سوم، دانشجوی ترم اول، داوطلب کنکور و پشت کنکوری به جستجو می پردازن.

یادتون باشه که سئو و بهینه سازی سایت فقط واسه قرار گرفتن در یافته های اولیه جستجو نیس. سئو، یه جور ارتباطه. با به کار گیری این نوع کلمات کلیدی می تونین آدمایی رو پیدا کنین که علاقه مند به به کار گیری اجناس تون هستن.

کلمات کلیدی Product-Defining

کلمات کلیدی Product-Defining یا به اصطلاح کلمات کلیدی معرف کالا، عباراتی هستن که اجناس شما رو معرفی می کنن؛ یعنی دقیقاً عباراتی که خریداران به دنبال اونا می گردن. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین در زمان به کار گیری این نوع کلمات حتماً دقیق باشین. مثلا اگه صاحب یه فروشگاه کامپیوتر، لپ تاپ و لوازم جانبی هستی، در کنار نام اجناس خود حتماً برند تجاری اونا رو هم درج کنین. مثلا لپ تاپ Dell یا لپ تاپ Microsoft Surface و … . به کار گیری این کلمات کلیدی به شما کمک می کنه تا فرصت بیشتری واسه دیده شدن در لیست یافته های جستجو و افزایش اندازه تبدیل سایت خود به دست بیارین.

کلمات کلیدی Product-Defining می تونن شما رو مستقیما به هدف برسونه و تنها باید یه نامِ معنی و مشخص داشته باشن. اینطوری یا شما رو به واسطه فروش محصول به هدف می رسونن یا به دلیل نبود رضایت مشتریان از کیفیت یا قیمت اجناس به فروش منجر نمی شن. این کلمات کلیدی سئو واسه استفاده در داخل سایت و محتوای وبلاگ تون فوق العاده هستن.

کلمات کلیدی Industry Thought Leaders

اسامی رهبران بخشای جور واجور کار و کاسبی، همیشه مورد توجه کاربران قرار داره. منظور از رهبران، کسانیه که در بخش فعالیت شما معروف و قابل احترام هستن. هرچند شما خیلی نمی تونین از این کلمات در سرفصل مطالب خود استفاده کنین، اما یادتون باشه که این کلمات هیچ وقت قدیمی نمی شن و هیچ وقت مثل اجناس تکنولوژی نسخه ای جدیدتر از اون وارد بازار نمی شه. پس اگه در مطالب خود با احتمال خیلی کم از این اسامی استفاده می کنین، مطمئن باشین که مورد توجه کاربران قرار میگیره.

با این حال سؤال اینجاس که چیجوری از این اسامی و کلمات کلیدی سئو واسه پیشرفت و بهینه سازی سایت خود استفاده کنین؟ با انجام مصاحبه و گفتگو با این افراد می تونین ترافیک خیلی از کاربران رو به سایت خود هدایت کنین. هم اینکه، اگه شناخت کافی از اونا ندارین می تونین از شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و توئیتر کمک بگیرین.

رابطه با این افراد در شبکه های اجتماعی یکی از راه های به درد بخور واسه ایجاد یه گفتگوی دو نفره س که هم موجب افزایش سطح علم و اطلاعات تخصصی شما می شن و هم ارزش سایت شما رو به رخ رقیبان میکشه.

کلمات کلیدی Competing Company Names

نام شرکتا و شرکتای حریف یا به اصطلاح Competing Company Names مثل اسامی رهبران فکری صنایع خیلی نمی تونن واسه سئو درون سایت مورد استفاده قرار گیرند. با به کار گیری این کلمات کلیدی سئو در اخبار، وبلاگای خبری و گروه های جور واجور می تونین از اندازه محبوبیت و تصور مخاطبان از رقبای خود خوب خبردار شین. هم اینکه با جستجوی نام اونا می تونین به اخبار رقبا سرک بکشین و موقعیت و اندازه پیشرفت خود رو با اونا مقایسه کنین.

کلمات کلیدی Related Vertical

کلمات کلیدی در رابطه و هم گروه به مجموعه کلماتی که به کار و کاسبی شما در رابطه هستن می گن. این کلمات دسته بندی مشخصی ندارن و می تونن به تولیدکنندگان یا مشتریان رابطه داشته باشن؛ اما به کار گیری این مجموعه کلمات کلیدی سئو چه سودی واسه شما داره؟

جواب ساده س!، مخاطبان هدف شما با اینکه مثل هم فکر می کنن، اما واسه رسیدن به مقصود خود از کلمات مختلفی استفاده می کنن. به کار گیری کلمات کلیدی در رابطه و هم گروه مثل چیدن تخم مرغا در سبدهای جور واجور موجب می شه ترافیک خوبی از گروه های فکری و سطوح جور واجور علمی دریافت کرده و مانند یه زنبور عسل در همه جا گرده افشانی کنین. اگه بخوایم ساده تر بگیم با پوشش دادن شکلای جور واجور کلمات مربوط به کار و کاسبی خود می تونین وسعت مخاطبین خود رو زیاد کنین.

مثلا وقتی که یه سایت با محوریت آموزش تولید محتوا دارین می تونین عبارات زیر رو به عنوان کلمات کلیدی سئو انتخاب کنین:

  • آموزش تولید محتوا
  • کلمات کلیدی
  • کلمات کلیدی سئو
  • آموزش سئو
  • کپی رایتینگ
  • آموزش لینک بیلدینگ
  • و …

کلمات کلیدی Geo Targeting

کلمات کلیدی متناسب با موقعیت جغرافیایی یا به اصطلاح Geo Targeting راه حلی مناسب واسه رتبه بندی وب سایتا و رشد سریع کار و کاسبیای محلیه. به کار گیری این کلمات نه فقط می تونه ترافیک سایت شما رو زیاد کنه، بلکه باعث می شه تا بعضی از بازدیدکنندگان به عنوان مشتری واقعی روونه محل کار و کاسبی شما شن. مثلا وقتی که درباره گردشگری در کیش به تولید محتوا می پردازید کلماتی مانند موج سواری در ساحل کیش، سواحل مرجانی کیش، غواصی در آبای کیش، بازیای آبی جزیره کیش و … هم ترافیک علاقمندان به گردشگری رو روونه سایت شما می کنه و هم بعضی از مسافران رو به هتلا، بازیای آبی و مراکز تفریحی و تجاری طرف قرارداد شما می کشونه.

علاوه بر این، امروزه فروشگاه های زنجیره ای با راه اندازی وب سایتای تخصصی به منتشر کردن مطالبی واسه معرفی اجناس و فروشگاه های محلی خود می پردازن و کاربران در حالی که به دنبال فواید مواد غذایی، تنوع اجناس بهداشتی و … هستن با مطالبی مواجه می شن که در کنار ارائه اطلاعات به درد بخور، به معرفی شعبه ای فروشگاه های زنجیره ای و اجناس اونا پرداخته ان.

و اما نتیجه گیری!

همونطور که گفتیم سئو تنها راه حلی واسه سازگاری با موتورهای جستجو نیس، بلکه روش هایی واسه ایجاد بهترین تعامل با مشتریان و مخاطبانه. وقتی که صحبت از تحقیق و بررسی کلمات کلیدی به میان میاد، بهترین نصیحتی که هست اینه که صبور باشین و هیچ وقت از تحقیق کردن دست نکشید. هرچه بیشتر جستجو کنین، کلمات کلیدی بهتری پیدا می کنین.

پس از اینکه کلمات کلیدی خود رو پیدا کردین، اونا رو براساس اهمیت و نوعشون دسته بندی کنین و بعد برنامه ریزی کنین. مطمئناً با به کار گیری این کلمات کلیدی می تونین سایت خود رو در راه درست بذارین.

با امید به اینکه خوندن این مقاله براتون به درد بخور بوده باشه.

موضوع در رابطه سئو و بهینه سازی سایت

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

امیرحسین اکبرزاده

امیرحسین اکبرزاده هستم، فارغ التحصیل و فراری از رشته مخابرات! به نوشتن در بخشای بازاریابی محتوا، دیجیتال مارکتینگ و برنامه نویسی علاقمندم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *