ابعاد توانمندسازی از دیدگاه های مختلف

Posted on
دانلود پایان نامه

 

اسپرتیزر (1992) چهار بعد یا عامل شناختی را برای توانمندسازی شناسایی کرده است(به نقل از نوه ابراهیم ،1386). براساس پژوهش ، میشرا (1992) یک بعد دیگر به آن افزوده که این پنج بعد کلید توانمندسازی مدیران می باشد.

  • احساس شایستگی ( خوداثربخشی )؛
  • احساس داشتن حق انتخاب ( خودسامانی )؛
  • احساس مؤثر بودن ( پذیرش نتیجه شخصی ؛
  • احساس معنی دار بودن یا مهم بودن ( ارزشمند بودن )؛
  • احساس داشتن اعتماد به دیگران؛

هنگامی که مدیران می تواننداین پنج ویژگی را در دیگران پرورش دهند،آنان را با کامیابی توانمند ساخته اند.

 

 

جدول 2-1رویکرد توانمندسازی را به طور خلاصه نشان می دهد ( عبداللهی و نوه ابراهیم ، 1386).

رویکرد هدف راهبرد نظریه پردازان
 

مکانیکی

 

قدرتمند کردن کارکنان تفویض قدرت به زیردستان فوی(1997)، بلانچارد و همکاران (1996) ، شوول (1993)
 

 

 

ارگانیکی

انگیزشی افزایش انگیزه کارکنان احساس خودمختاری کانگر و کاننگو (1988)
 

 

شناختی

 

 

 

افزایش انگیزش درونی کارکنان

احساس شایستگی

احساس معنی دار بودن

احساس مؤثر بودن

احساس خود مختاری

احساس اعتماد

توماس و ولتهاوس (1990)

اسپریتزر (1995)

وتن وکمرون (1998)

 

اسکات و ژاف (1991) تغییر سازمان هرمی به سازمان دایره ای ، تغییر طرز تلقی کارکنان ، ایجاد انگیزش از طریق دادن قدرت و منزلت ، مدیریت مشارکتی ، استقرار رهبری تسهیل کننده و تشکیل گروه های توانمند را از عوامل توانمندسازی کارکنان می دانند(به نقل از نوه ابراهیم ،1386). آلن راندولف برای هدایت برنامه های توانمندسازی سه روش : سهیم شدن کارکنان در اطلاعات ، ساختار سازمانی مناسب و تشکیل گروه را ضروری می داند (همان منبع).

[1]- Mishra

[2] Scott & Jaffe

  ملاک­ های تشخیصی اختلال اضطراب اجتماعی براساس DSM-IV-TR