امکانات و مشخصات کوییک در برابر کوئید؛ خط و نشان سایپا برای محصول ارزان قیمت رنو

کمی بیشتر از یه روز از معرفی کوییک به عنوان محصول جدید و پر حاشیه سایپا گذشته و در این مدت حتی یه عکس با کیفیت از نمای داخلی این خودرو به وسیله گروه معظم سایپا منتشر نشده.

ارائه اطلاعات قطره چکانی و ضد و خلاف البته روش عجیبی در چگونگی اطلاع رسانی شرکتای داخلی نیس و واسه خبرنگاران به موضوعی عادی و قابل پیش بینی تبدیل شده، از همین رو هم خبرنگاران معمولا به سراغ منابع آگاه می رن تا سر از اسرار مگو و پشت پرده صنعت خودرو در بیارن.

در این مورد خاص، نامگذاری محصول جدید سایپا به نام "کوییک" حاشیه اندازه شده، چون که طبق روش جاری سایپا این محصول می تونست با کُدای فنی ۳ رقمی شناخته شه و یا اسمی بر وزن تیبا، ساینا و….بگیره، در عین حال قبلا دیده بودیم که مدل هاچ بک تیبا، با نام تیبا ۲ به بازار معرفی شد و کوییک هم می تونست بر همین پایه ساینا ۲ نام بگیره.

سایپا البته فهرستی شش گانه از موارد به کار گیری نام کوییک در گوشه و کنار ایران زمین منتشر کرده از اسم قومی در کردستان تا منطقه ای در هرمزگان رو شامل می شه، اما انگار این فهرست تنها ظاهر ماجراست و سایپا در خفا قصد داشته تا نامی نزدیک و هم آوا با محصول فوق ارزون قیمت رنو، یعنی کوئید انتخاب کنه.

ماجرا از اونجا سر میگیره که رنو پیشنهاد جایگزینی پراید با کوئید رو به سایپا داده بود، اما اونطور که از ظواهر امر پیداست دست همکاری رنو با ایدرو واسه تولید جداگونه اجناس در ایران، مشخصات نه خیلی خیلی مهم کوئید و اختلاف قیمت این خودرو با پراید باعث شد که این پیشنهاد رد شه.

kwid-13

کوئید در نسخه پایه یکی از ارزون ترین و البته نا امن ترین خودروهای دنیاس و با قیمت ۴۷۰۰ دلار می تونست در محدوده ۲۰ الی ۲۵ میلیون تومن به جایگزینی واسه پراید مبدل شه، اما در ادامه مذاکرات مشخص شد که رنو قصد ارائه نسخه پیشرفت یافته کوئید رو واسه بازار ایران داره که دست کم ۶۰۰۰ دلار قیمت می خوره.

اینجور قیمتی با در نظر گرفتن هزینه های سرمایه گذاری، مالیاتای زیاد و…. کوئید رو به محصولی ۳۰ الی ۳۵ میلیون تومانی مبدل می کنه و این مسئله امکان جایگزینی کوئید با پراید رو نابود می کنه.

در این هاگیر واگیر احتمال تولید کوئید در ایران خودرو واسه رقابت با پراید و تیبا هم مطرح شده بود و طبیعتا همچین چیزی خیلی به کام سایپا که فقط در گروه خودروهای ارزون قیمت به ایران خودرو برتری داره، خوش نمیاد.

پس انگار همه عوامل دست به دست هم دادن تا سایپا با تجهیز ساینا هاچ بک (کوییک) به بیشترین امکانات ممکن و طراحی دوباره ظاهری اون، محصولی واسه شکست دادن کوئید به بازار معرفی کنه.

kwid-2

فرضیه اینجور رقابت سنگینی خیلی با حال و هوای مریضی آور حاکم بر صنعت خودروسازی کشورمون جور در نمیاد اما با در نظر گرفتن قیمت ۳۰ الی ۳۵ میلیون تومانی اعلامی واسه کوییک (از نسخه دستی کم آپشن تا نسخه های خودکار فول آپشن) و نزدیکی این قیمت به قیمت تموم شده کوئید، خیلی بعید هم نیس که سایپا بخواد قبل از اومدن کوئید این بخش از بازار رو به تصرف خود در آورد.

در ادامه می خوایم تا به فرض درستی این حدس و فکر به مقایسه مشخصات و امکانات کوییک سایپا و کوئید رنو بپردازیم.

خیلی بیراه نیس که کوییک رو نمونه پیشرفت یافته و به روز شده از پراید بدونیم، پس ذات این خودرو مُدرن نیس و درصد بالای داخلی سازی مجموعه موتور و گیربکس، عرضه اونو با قیمت ۳۰ – ۳۵ میلیون تومن ممکن کرده.

در مقابل کوئید خودرویی به طور کامل جدیده که با هدف ارزون بودن ظرف سالای گذشته به وسیله رنو مهندسی شده، در تلاش رنو واسه ارزون تموم کردن کوئید همین بس که چرخای این خودرو فقط به واسطه ۳ پیچ به توپی وصل شدن و در جای جای بدنه ارزون سازی تا سر حد ممکن انجام شده.

در واقع اگه بحث تولید داخل کوئید جدی می شد، با در نظر گرفتن داخلی سازی قطعات، امکان تولید اون با قیمتی در محدوده پراید هم وجود داشت اما همونطور که میدونید بزرگان صنعت قطعه سازی کشور که می تونن قطعات خودروهای پراید و پژو رو با تیراژی چند میلیونی در سال تولید کنن، خیلی تمایل و علاقه ای واسه سرمایه گذاری هم جهت با تولید قطعات خودروهای جدید ندارن و همین مسئله قیمت تموم شده کوئید رو بالا می بره.

فارغ از این مسائل از دید ایمنی کوییک و کوئید خیلی حرفی واسه گفتن ندارن، احتیاجی به گفتن نیس که پیشرفت ایمنی بزرگی روی بدنه کوییک انجام نشده و بازم با بدنه خونواده تیبا مواجهیم که کمی از پراید محکم تره.

در مقابل کوئید هم خودرویی با صفر و ۱ ستاره ایمنی حساب می شه و نسخه گرون تر اون شاید بتونه در آزمون تصادف آمریکای لاتین ۲ ستاره رو از اون خود کنه، اما تا الان اطلاعات موثقی در مورد مشخصات و ایمنی این مدل منتشر نشده.

تفاوتای فنی

کوییک از موتور ۱٫۵ لیتری ۸۷ اسب بخاری چهار سیلندر نیرو میگیره که موتور خیلی مُدرنی هم نیس، اما کوئید که از پایه واسه بازار کم بضاعت هند طراحی شده با موتوری ۳ سیلندر با حجم ۰٫۸ لیتر (تقریبا نصف حجم موتور کوییک) معرفی شده و البته قراره نسخه های قوی تر ۱ لیتری هم داشته باشه، اما از هر منظری که به این اعداد نگاه کنین، کوئید جز در بحث مصرف سوخت، برتری خاصی به کوییک نداره و با در نظر گرفتن جاده های کوهستانی کشورمون قدرت موتور ۸۷ اسب بخاری کوییک می تونه مزیت بزرگی در مقابل حدود ۶۰ اسب بخار قدرت کوئید باشه.

در مورد گیربکس اختلافی دیده می شه، سایپا می خواد با همکاری شرکت پانچ بلژیک، گیربکس CVT رو واسه نسخه های خودکار کوییک ارائه دهد، اما رنو بازم هم جهت با ارزون تموم شد کوئید، تصمیم به به کار گیری گیربکس نیمه خودکار AMT گرفته که تکنولوژی ضعیفی در دنیای گیربکس حساب می شه و نمی تونه حتی با گیربکسای CVT رقابت کنه.

لوازم رفاهی و امکانات سایپا کوییک و رنو کوئید

همونطور که قبلا گفته شد، کوییک به دلیل اشتراکاتش با پراید و تیبا از پایه خودرو ارزون قیمتیه، تماشاگر این مدعا عرضه تیبا با قیمت ۲۴ میلیون تومنه که حدود ۱۱ میلیون تومن از نسخه فول آپشن کوییک ارزون قیمت تره.

پس سایپا اینجور اختلاف قیمت بزرگی رو صرف اضافه کردن لوازم به کوییک کرده، البته اگه با سایپاییا در این مورد صحبت کنین، شک نداشته باشین از هزینه های بالای طراحی و قالب سازی و مسائلی مثل این براتون خواهند گفت، اما واقعیت اینه که خودروسازان داخلی هر ۶ سال یه بار بر خلاف پرداخت اینجور هزینه هایی، اجناس جدید خود رو با قیمتی بسیار نزدیک به نسل قبلی روونه بازار می کنن، اما مهندسان داخلی از همچین چیزی ضعیف هستن.

به هرحال امکاناتی مثل ورود بدون سوئیج، صندلی برقی راننده، استارت دکمه ای، تهویه مطبوع کروز کنترل، آینه برقی، نمایشگر ۷ اینچی و…واسه سایپا کوییک در نظر گرفته شده و همین لوازم هم مشتریان رو ذوق زده کرده.

شاید به دلیل مسائل ایمنی، سایپا نتونسته سانروف رو به فهرست لوازم کوییک اضافه کنین، ترمز چرخای عقب هم مثل همیشه کاسه ای هستن.

از طرف دیگه داشبورد فرق خیلی بزرگی با تیبا و ساینا نداره و تنها نمایشگر ۷ اینچی نامبرده به سختی در فوقانی ترین بخش گذاشته شده، فرمون اما با مدل مُدرن تر و مجهز به دکمه های کنترلی جانشین شده و مجموعه پشت آمپیز هم تفاوتایی با ساینا داره.

در مقابل فهرست خیلی دقیقی از امکانات و لوازم رنو کوئید وجود نداره، اما میشه با قطعیت گفت که واسه این خودرو ارزون قیمت امکان سفارش صندلی برقی یا تهویه مطبوع خودکار وجود نداره و رنو کوئید از نظر لوازم در مقابل کوییک سایپا حرف چندانی واسه گفتن نداره.

البته داشبورد کوئید در کل قشنگتر تر و مُدرن تر از داشبورد خونواده تیبا، ساینا و کوییک بوجود اومده و احساس بهتری رو به سرنشینان منتقل می کنه.

در آخر باید گفت که اگه در اواخر سال ۹۶ یا ۹۷ تماشاگر شکل گرفتن اینجور رقابتی در بازار خودرو کشورمون باشیم، کار واسه رنو کوئید خیلی سخت میشه، برتریای کوییک در مورد مشخصات فنی و امکانات و لوازم در این قیاس جوری پر رنگه که حتی شرکت بزرگی چون رنو هم راه خیلی واسه جبران اون نداره و ممکنه سهم خیلی از بازار رو به حریف سایپایی خود واگذار کنه.

۵۰ میلیارد تومن هزینه واسه چند تغییر جزئی؛ اعلام قیمت و مشخصات دنا پلاس و پژو ۲۰۷i صندوق دار

تندر ۹۰ پلاس ایران خودرو معرفی شد؛ جراحی زیبایی روی بیریخت ترین محصول رنو

سمند سورن توربو قیمت، مشخصات فنی و تجربه رانندگی؛ ۵۰ درصد افزایش قدرت، ۳ میلیون زیاد شدن قیمت

پژو ۲۰۷ صندوق دار خودکار؛ گرون ترین خویشاوند ۲۰۶ در راه بازار

ساینا در برابر تیبا؛ مقایسه دوقلوهای ارزون قیمت سایپا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *