بینامتنی قرآنی و روایی در اشعار سه تن از شاعران شیعی (کمیت بن زید اسدی، عبدی کوفی و دیک الجن الحمصی) – پایان نامه کارشناسی ارشد

دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  بینامتنی قرآنی و روایی در اشعار سه تن از شاعران شیعی (کمیت بن زید اسدی، عبدی کوفی و دیک الجن الحمصی)

تکه ای از متن پایان نامه :

 

 

 

وَ الرَّاکِبُ الطَالِبُ المُسَخَّرَهُ الـ
وَ الطَّیَّبُونَ المُسَوَّمُونَ أُولُو الـ
  رِّیحُ لَهُ ناصِرَینِ و الرُعُبُ
أَجنِحَهِ المُدرِکُونَ مَا طَلَبُوا
(کمیت،1406هـ :114)
  و اسمٌ هُوَ المُستَفَادُ لا النَبَزُ الـ   کَاذِبُ مَن قَالَهُ وَ لا اللَّقَبُ
(کمیت،1406هـ :118)

ترجمه: و اسم همان چیزی می باشد که خواننده آن را می­گوید و مورد بهره گیری قرار می­دهد نه القاب دروغین.

متن غایب:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن یَکُونُوا خَیْرًا مِّنْهُمْ وَ لا نِسَاء مِّن نِّسَاء عَسَى أَن یَکُنَّ خَیْرًا مِّنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنفُسَکُمْ وَ لا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِیمَانِ وَمَن لَّمْ یَتُبْ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ (حجرات/11).

ترجمه: اى کسانى که ایمان آورده‏اید! نباید قومى قوم دیگر را ریشخند کند، شاید آن­ها از این­ها بهتر باشند و نباید زنانى زنان(دیگر) را (ریشخند کنند) شاید آن­ها از این­ها بهتر باشند و از یکدیگر عیب نگیرید و به همدیگر لقب­هاى زشت ندهید، چه ناپسندیده می باشد نام زشت پس از ایمان و هر که توبه نکرد آنان خود ستمکارند.

روابط بینامتنی: در این آیه در زمینه مسائل اخلاق اجتماعى به سه حکم اسلامى به ترتیب عدم سخره، ترک عیب­جویی و تنابز به القاب اشاره کرده، در اینجا مخاطب مؤمنان هستند، اعم از مردان و زنان، قرآن به همه هشدار می­دهد که از این اقدام زشت بپرهیزند؛ چرا که سرچشمه­ی استهزاء و سخره همان حس خود برتربینی و کبر و غرور می باشد که عامل بسیاری از جنگ­های خونین در طول تاریخ بوده می باشد. بسیارى از افراد بی­ایمان در گذشته و حال اصرار داشته و دارند که بر دیگران القاب زشتی بگذارند و از این طریق آن­ها را تحقیر کنند، شخصیتشان را بکوبند، و یا احیاناً از آنان انتقام گیرند، و یا اگر کسی در سابق کار بدی داشته سپس توبه کرده و کاملاً پاک شده باز هم لقبی که بازگوکننده­ی وضع سابق باشد بر او بگذارند. اسلام صریحاً از این اقدام زشت نهی می­کند، و هر اسم و لقبی را که کوچکترین مفهوم نامطلوبی دارد و مایه­ی تحقیر مسلمانی می­گردد ممنوع شمرده می باشد(ر.ک: الطباطبایی، 1372ش، ج18: 351-350؛ مکارم شیرازی،1361ش،ج22: 180-177؛ زمخشری، 1407هـ، ج4: 371-367). ارتباط­ی بینامتنی در این بیت از شعر کمیت هم نفی جزیی بوده؛ زیرا که با کلمه­ی «النَبَزُ» مخاطب را به متن غایب رهنمون می­سازد و هم نفی متوازی؛ زیرا که در مضمون بیت از آیه­ی قرآن که در موضوع مسایل اخلاق اجتماعی می باشد بهره گرفته می باشد.

  پایان نامه کارشناسی ارشد در رابطه با : تاثیر تبلیغات آنلاین بر رفتار خرید مصرف کنندگان ایرانی و ارائه راهکارهایی جهت بهبود آن

 

 

بینامتنی قرآنی و روایی در اشعار سه تن از شاعران شیعی (کمیت بن زید اسدی، عبدی کوفی و دیک الجن الحمصی)

بینامتنی قرآنی و روایی در اشعار سه تن از شاعران شیعی (کمیت بن زید اسدی، عبدی کوفی و دیک الجن الحمصی)

 برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه:بینامتنی قرآنی و روایی در اشعار سه تن از شاعران شیعی (کمیت بن زید اسدی، عبدی کوفی و دیک الجن الحمصی)

این نوشته در دسته‌بندی نشده ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.