بینامتنی قرآنی و روایی در اشعار سه تن از شاعران شیعی (کمیت بن زید اسدی، عبدی کوفی و دیک الجن الحمصی) – دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد

دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  بینامتنی قرآنی و روایی در اشعار سه تن از شاعران شیعی (کمیت بن زید اسدی، عبدی کوفی و دیک الجن الحمصی)

تکه ای از متن پایان نامه :

 بیت(ع). پس این آیه همان­طور که فرد را بر تمسّک به کتاب و سنت سفارش می­کند به جامعه اسلامى نیز دستور می­دهند که به کتاب و سنّت معتصم شوند(ر.ک: طباطبایی، 1372ش، ج3: 253). کمیت در مصراع اوّل این بیت از شعر خویش چنین سروده می باشد که من ریسمانی را به چنگ آورده­ام که گسستی در آن نمی­بینم. با توجّه به آیه­ی 256 سوره­ی بقره که عروه الوثقی را ناگسستنی می­داند و در ادامه در آیه­ی 103 سوره­ی آل عمران دستور خداوند تبارک و تعالی این می باشد که به حبل الله (ریسمان الهی) چنگ بزنید، همچنین با توجّه به احادیثی که از پیامبر اکرم (ص) و أئمه (ع) نقل گردیده، مقصود از عروه الوثقی و حبل الله همان اهل بیت (ع) هستند، ارتباط­ی بینامتنی شکل گرفته و هم از نوع بینامتنی نفی جزیی می­باشد؛ مبنی بر این که کلمه­ی کلیدی موجود در متن حاضر «بِحَبلٍ» ذهن مخاطب را برای رسیدن به متن غایب یاری می­کند، و هم از نوع نفی متوازی می­باشد؛ زیرا که شاعر در این فراز مضمون کلام وحی در دو آیه­ی مزبور را اظهار کرده می باشد.

متن حاضر:

فَإِن هِیَ لَم  تَصلُح  لِحیٍَّ سِوَاهُمُ   فَإِنَّ ذَوِی القُربَی  أَحَقُّ وَ أَقرَبُ
(کمیت،1406هـ : 65)

ترجمه: اگر چنین می باشد که خلافت برای هیچ قبیله­ای سزاوار نیست، پس نزدیکان و خویشان، محق تر و نزدیک تر به آن هستند.

ترجمه: آیا نمی­بینی که به جهت دوستی خاندان پیامبر(ص)، صبح و شام را به ترس می­گذرانم و همیشه مراقب احوال خویشم.

  پایان نامه ارشد در مورد : بینامتنی قرآنی و روایی در اشعار سه تن از شاعران شیعی (کمیت بن زید اسدی، عبدی کوفی و دیک الجن الحمصی)

متن غایب:

فَأَصْبَحَ فِی الْمَدِینَهِ خَائِفًا یَتَرَقَّبُ فَإِذَا الَّذِی اسْتَنصَرَهُ بِالْأَمْسِ یَسْتَصْرِخُهُ قَالَ لَهُ مُوسَى إِنَّکَ لَغَوِیٌّ مُّبِینٌ ﴿القصص/ ۱۸﴾.

ترجمه: صبح­گاهان در شهر بیم­ناک و در انتظار (حادثه‏اى) بود ناگاه همان کسى که دیروز از وى یارى خواسته بود (باز) با فریاد از او یارى خواست موسى به او گفت: به راستى که تو آشکارا گمراهى.

عملیات بینامتنی: حضرت موسی(ع) مخفیانه به سوی مدین حرکت می­کند! در اینجا با چهارمین صحنه این سر گذشت پر ماجرا رو برو می­شویم. مسأله­­ی کشتن یکى از فرعونیان به سرعت در مصر منعکس گردید و شاید نام حضرت موسی(ع) هم در این میان بر سر زبان­ها بود. در این آیه می­خوانیم: به دنبال این ماجرا، حضرت موسی(ع) در شهر، ترسان بود و هر لحظه در انتظار حادثه‏ای، و در جستجوی اخبار، ناگهان ـ با صحنه تازه‏اى رو برو گردید و دید ـ همان بنى اسرائیلى که دیروز از او یارى طلبیده بود فریاد می­کشد و از او کمک می­خواهد و با قبطی[1] دیگری گلاویز شده می باشد، اما حضرت موسى(ع) از درِ توبیخ و سرزنش به او گفت: تو به وضوح، بشر جاهل و گمراهی هستی، که نمى­خواهى راه رشد و صواب را پیش گیرى ، و این توبیخ بدین جهت بود که او با مردمى دشمنى و مقاتله مى کرد که از دشمنى و کتک کاری با آنان غیر از شر و فساد برنمی­خاست (ر.ک: الطباطبایی، 1372ش، ج16: 19-18؛ مکارم شیرازی، 1361ش، ج16: 50). پس کمیت در این فراز از شعر خود از آیات قرآنی تأثیر پذیرفته و از کلمات آن در شعر خود بهره برده می باشد. ارتباط­ی بینامتنی این فراز از شعر کمیت از نوع نفی جزیی می باشد؛ زیرا که کلمات کلیدی موجود در متن حاضر «خَائِفاً  و أَتَرَقَّبُ» رسیدن به متن غایب را برای مخاطب ساده­تر کرده می باشد.

  دانلود پایان نامه ارشد : بلاغت در اشعار حافظ(غزل 101تا200)

متن حاضر:

فاَعتَتَبَ الشُّوقُ مِن فُؤادِی وَ الـ
إلى السِراجِ المنیرِ أحمد لا
  شِّعرُ إِلَی مَن  إِلَیهِ مُعتَتَبُ
تَعدِلُنی رَغبَهٌ و لا رَهبُ[2]
(کمیت،1406هـ : 110)

ترجمه: اى اهل کتاب پیامبر ما به سوى شما آمده می باشد که بسیارى از چیزهایى از کتاب آسمانى خود را که پوشیده مى‏داشتید براى شما بیان مى‏کند و از بسیارى خطاهاى شما درمى‏گذرد قطعا براى شما از جانب خدا روشنایى و کتابى روشنگر آمده می باشد.

عملیات بینامتنی: این آیه و آیات پیش از آن درمورد‏ی یهود و نصاری و پیمان‏شکنی‏های آن­ها بحث می‏کند، این آیه اهل کتاب را بطور کلّی مخاطب قرار داده و آن­ها را به سوی اسلام دعوت می‏کند، اسلامی که آئین آسمانی آن­ها را از خرافات پاک کرده و آن­ها را براه راست، راهی که از هر گونه انحراف و کجی دور می باشد، هدایت می‏نماید(ر.ک: مکارم شیرازی،1361ش، ج4: 322-321). در این فراز از شعر کمیت بهره­گیری از آیات قرانی در بکار­گیری اصطلاح «اهل کتاب» می باشد که کمیت از آن برای اهل بیت(ع) بهره برده می باشد. ارتباط­ی بینامتنی این بیت از شعر کمیت با آیات قرآنی لفظی و از نوع نفی جزیی می­باشد، مبنی بر این که کلمه­ی کلیدی موجود در متن حاضر «أَهلُ کِتَابٍ » ذهن مخاطب را به متن غایب رهنمون می­سازد.

 

متن حاضر:

وَأَنتَ أَمِینُ اللهِ فِی النَّاسِ کُلِّهِم   عَلَینَا وَفِیمَا إحتَازَ شَرقٌ وَمَغرِبُ
(کمیت،1406هـ : 61)

ترجمه: و شما امین خداوند در بین همه­ی مردم هستی و بر ما و در آن­چه از شرق و غرب به دست آورد.

  دانلود پایان نامه : تاثیر تبلیغات آنلاین بر رفتار خرید مصرف کنندگان ایرانی و ارائه راهکارهایی جهت بهبود آن

متن غایب:

[1]. قِبطی نام مردمی از تیره آفریقایی- آسیایی می باشد که بومی مصر‌اند و زبان و فرهنگ پرباری داشته‌اند. با تازه عرب­ها بیشتر در میان عرب­ها حل شدند. بازماندگانشان امروزه گروه کوچکی از قبطی­ها هستند که دیگر به زبان قبطی تکلم نمی‌کنند. قبطی‌ها ۱۰ درصد جمعیت مصر را تشکیل می‌دهند. قبطی­ها مسیحی هستند. دین بیشتر آن­ها اُرتدکس قِبطی می باشد. در قرن ۱۹ میلادی بعضی از آنان مسیحی کاتولیک شدند.

[2] . الرهب: شتری که برای سفر کردن به کار رفته و خسته شده می باشد.

 

 

 

بینامتنی قرآنی و روایی در اشعار سه تن از شاعران شیعی (کمیت بن زید اسدی، عبدی کوفی و دیک الجن الحمصی)

بینامتنی قرآنی و روایی در اشعار سه تن از شاعران شیعی (کمیت بن زید اسدی، عبدی کوفی و دیک الجن الحمصی)

 برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه:بینامتنی قرآنی و روایی در اشعار سه تن از شاعران شیعی (کمیت بن زید اسدی، عبدی کوفی و دیک الجن الحمصی)

این نوشته در دسته‌بندی نشده ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.