روانشناسی با موضوع تاثیرجنسیت برچگونگی استفاده ازاینترنت

0 Comments

ظهور هر رسانه دلیل ساز تغییراتی در خواسته ها و نیازای جامعه س به خاطر همین اینترنت تأثیراتی در جامعه ایرونی داشته، که قابل کتمان نیس. اینترنت و چگونگی بهره وری از اون هم واسه دولتمردان مهم بسیاریه و روند  استفاده زنان از اینترنت به موازات اون در حال افزایش، پس اینجور همایشی با بررسی یافته های یافته ها از سراسر کشور می تونه در درک اون مؤثر باشه.

رشد رو به رشد شبکه جهانی اطلاعات و امکان دسترسی آسون و سریع به این شبکه، سطح دانایی افراد، اندیشه آدم ها و روش های انجام امور فرهنگی و اقتصادی رو از ان رو به اون رو کرده. این در حالیه که هم حالا زنان در کشورای در حال پیشرفت چون کشور ما اون طور که باید از این فرصت استفاده نمی کنن.

اقتصادی

شاید واسه همینه که، فرصت یابی و آسیب شناسی چگونگی رابطه زن و اینترنت در کشور ما به یه اندازه مهمه.

شناخت دقیق فرصت ها و برنامه ریزی واسه استفاده بهینه از اونا هم جهت با ارتقا سطح علم، افزایش روش های ارتباطی، شناخت فرصت های کاری و کالبد شکافی علمی محدودیت های به وجود اومده توسط نابرابری بهره گیری زنان از اینترنت در مقایسه با مردان، از مهمترین کارائیه که باید به شکل یه برنامه ریزی دقیق دنبال شه.

رشد اینترنت در کشورای جور واجور، بسیار نامتوازنه، یعنی فاصله و شکاف زیادی در مورد دسترسی و به کار گیری فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) بین کشورای کمتر پیشرفته و پیشرفته  هست.

مثلا در آمریکا، زنان در حال پیشی گرفتن از مردان از نظر رسیدن به اینترنت هستن و اندازه بالای رشد خود رو حفظ کرده ان. در حالی که تعداد کل کاربران اینترنت در آمریکا تنها ۲۲/۴ درصد رشد داشته، این اندازه واسه زنان ۳۴/۹ درصد بوده. اما این موضوع در بین زنان آسیایی دیده نمی شه.

۷۸ درصد کاربران اینترنت در آسیا رو مردان و تنها ۲۲ درصد رو زنان تشکیل میدن. بی دودلی اینجور فرقی بین مردان و زنان در مورد به کار گیری اینترنت، تاثیر قابل توجه ای بر فرهنگ و اقتصاد آسیا داره.
اقتصاد

در کشور در حال پیشرفت ای مانند ایران هم اندازه محرومیت زنان از آموزش و آموزش فناوری مهمه. شاید پایین تر بودن سطح آموزش زنان نسبت به مردان، نبود منابع اقتصادی و از دست دادن هنجارهای فرهنگی و اجتماعی بیشتر زنان رو از دنبال کردن شغل های غیرسنتی و دسترسی به ICT باز می داره. در همین حال پیمایش انجام شده از طرف «شهناز میزبان»، پژوهشگر علوم اجتماعی روی ۳۸۰ دانشجوی دانشگاه های دولتی تهران نشون می دهد که بعد از پایگاه اقتصادی – اجتماعی و موقعیت جغرافیایی، «شکاف جنسیتی» کلی ترین شکاف در کاربرد اینترنت بوده که کمتر روش زوم شده.

دانشجو

از طرف دیگه در حالی که ۲۲ درصد دانشجویان پسر بیشتر از سه ساعت در روز از کامپیوتر استفاده می کنن، تنها ۱۰ درصد دختران دانشجو از کامپیوتر استفاده کرده ان. این در حالیه که اندازه استفاده پسران از اینترنت در طول روز هم به مراتب بیشتر از دخترانه (۵/۱۹ درصد پسر در برابر ۴/۱۵ درصد دختر).

از اونجایی که «جنسیت» بر نوع و اندازه به کار گیری اینترنت اثر میذاره، روش به کار گیری اینترنت در میان دختران و پسران هم دارای تفاوته؛ چون که انتظارات اجتماعی، اونا رو به طرف نقشه های جنسیتی جهت می دهد، این بدین معناست که دختران دریافت و ارسال پست الکترونیکی، خرید کالا و سرگرمی رو بیشتر از پسران ترجیح داده و در مقابل پسران از اینترنت به خاطر جستجوی اطلاعات و دریافت خبر استفاده می کنن، که این مسئله رو می توان در چگونگی جامعه پذیری دختران و پسران جستجو کرد. از اونجایی که در دهه های گذشته جامعه همیشه افراد رو به نقشه های سنتی جهت داده، مسئولیت ها و نقش های زنونه مانعی واسه دسترسی و استفاده زنان از کامپیوتر و اینترنته.

اداره کشورها بدون به کار گیری ICT غیرممکن شده یا با هزینه هنگفت امکان پذیره؛ روند پیشرفت جهان رو به جلو پیش می رود و ما باید بتونیم از تهدیدها دوری و از فرصت ها به بهترین روش استفاده کنیم.

نصرالله جهانگرد، دبیر قبلی شورای عالی اطلاع رسانی در همایش زنان و اینترنت در هزاره سوم  گفت: بازار اجناس ICT در دنیا حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون یوروه و در واقع می توان گفت که این موضوع در بخش اشتغال یکی از کارآفرین ترین مباحث حساب می شه.

ایشون گفتن اینترنت به عنوان سرمایه و ثروت عمومی جهان به حساب میاد، گفت: همه دستگاه ها باید خیلی راحت به این وسیله دسترسی داشته باشن؛ سیاستگذاری کشورها اینه که مردم خیلی راحت بتونن به اینترنت دسترسی داشته باشن.

همه کشورها متوجه این موضوع هستن و زمینه سیاستگذاری در بخش های جور واجور واسه دسترسی راحت به اینترنت رو جفت و جور می کنن تا این وسیله به صورت یه ثروت عمومی در اختیار مردم باشه؛ به کار گیری وب به اندازه ای شتاب گرفته که جزو شاخص های امتحان پیشرفت اجتماعی و اقتصادی کشورها شده.

به گفته جهانگرد، چالشی که الان در دنیا هست اینه که تحولات اقتصادی و اجتماعی به وجود اومده توسط تحولات ICT شتاب گرفته و تموم زمینه های کاری رو در کشورها تحت تاثیر قرار داده.

«کلی کشورها ICT رو به عنوان موجود توانمندساز می دانند؛ چون وقتی ثروت عامل پیشرفت بود، اما امروزه عامل دانایی جانشین اون و عامل تولید ثروت شده و

دبیر قبلی شورای عالی اطلاع رسانی ادامه داد، رقابت کشورای جهان سوم اینه که دیدگاه های رهبران و مدیران یکی نیس و تا دولتی عوض می شه تموم برنامه ها هم تغییر می کنه، به خاطر همین برنامه بلندمدت در کشورای جهان سوم دووم نمی آورد و همه به دنبال برنامه های کوتاه مدت هستن.

به گفته جهانگرد، ICT به عنوان عنصر کلیدی نوآوری شناخته شده و زنان هم نقش کلیدی در این میدون دارن؛ ICT با جفت و جور کردن فرصت یادگیری نقش مهمی در روند پیشرفت زنان اجرا می کنه و اگه این وسیله به صورت راهبردی تو یه جامعه به کار رود می تونه در پیشرفت هدف دار نقش مهمی داشته باشه.

بارقه های نور

با این وجود آمار و یافته ها به دست اومده از اندازه ثبت نام در گرایش های جور واجور رشته کامپیوتر و IT، نشون می دهد که اندازه استقبال زنان از تحصیل در رشته های عمومی کامپیوتر در سال جاری بیشتر از مردونه. به گزارش روابط عمومی مرکز فناوری اطلاعات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آخرین یافته های بررسی و تحلیل آمار موجود در و احد آموزش فرهنگسرای IT نشون می دهد که از کل ۱۰۵۵ دانشجو در رشته های جور واجور کامپیوتر، ۵۴۶ نفر رو زنان و ۵۰۹ نفر رو مردان تشکیل میدن.

یافته های بررسی های آماری فرهنگسرای IT نشون از استقبال خیره کننده زنان واسه به دست آوردن مهارت در رشته های عمومی کامپیوتر داره.

در کل آمار به دست اومده نشون می دهد که اندازه حضور زنان در کلاس های یاد گرفتن دروسی مثل اینترنت، فتوشاپ، کاربرعمومی، ICDL، اتوکد و WORD بیشتر از مردونه. رشته های دیگری مثل سخت افزار و طراحی صفحات وب در انحصار گسترده مردان قرار داره. در این مورد مخصوصا در رشته های سخت افزار اکثریت مطلق فراگیران مرد هستن.

اما تحلیلی بر آمار به دست اومده نشون می دهد که بعضی از رشته ها تقریباً، مختص خانوم ها و بعضی هم به آقایون اختصاص داده شده. دلیل این موضوع هم به نوع و شکل درخواست موجود در بازار کار و مسایل و شرایط فرهنگی انجام کارا برمیگرده.

از طرف دیگه در بررسی دلیل گرایش رو به رشد زنان به یاد گرفتن رشته های عمومی کامپیوتر هم یافته های جالبی به دست می دهد.

الان قسمت بزرگی از فراگیران زن در رشته هایی مثل«کاربر عمومی»،«اینترنت» و «ICDL» رو مادران خونه دار تشکیل میدن. این مادران دلیل گرایش به این رشته ها، رو رابطه بهتر با فرزندان خود به هنگام کار با کامپیوتر و اینترنت و هم اینکه رفع یه جور احساس بی سوادی در به کار گیری کامپیوتر مخصوصا هنگام تعامل با فرزندان خود عنوان می کنن.

مهمترین دلیل این اتفاق به گسترش نفوذ و ضریب کامپیوتر و اینترنت در جامعه برمیگرده، چون که تا قبل از این کامپیوترها بیشتر محدود به محیط کار و در اختیار آقایون بود اما با گسترش فناوری های نوین ارتباطاتی و نفوذ کامپیوتر و اینترنت به خونه ها، گرایش زنان در یادگیری و به کار گیری این وسیله نوین هم زیاد شده. ضریب نفوذ اینترنت در ایران ۱۵درصده که تنها۳۰درصد کل کاربران اون زن و به طور کلی دختران جوون هستن.

 

موج تغییر

گروه اجتماعی- تکنولوژی نوین ارتباطی، جهان رو به دهکده جهانی تبدیل کرده، همونطور که تو یه دهکده همه منابع در اختیار اهالی قرار می گیرد امروز هم به کمک اینترنت، در اینجور شرایطی هستیم و غالب اطلاعات عمومی و اختصاصی به اشتراک گذاشته شده.

این پدیده خود عامل ایجاد پدیده ای به نام «جهانی شدن» است، چون بیشتر از این ملل جور واجور به دلیل محدودیت های جغرافیایی و انحصار منابع، از هم دور بودن. پس فناوری اطلاعات، هم زمینه ساز جهانی شدنه و هم عامل تسریع و باقی موندن اون؛ یکی از وسایل این تکنولوژی اینترنته.

در مرحله بعد مخاطبان، استفاد ه کنندگان یا دریافت کنندگان هستن، از اونجایی که یه رسانه در میدون رقابت بین محیط های زیاد قرار داره؛ یکی از عوامل و عناصر بسیار مهم فوت وفن های جذب مخاطبه. حال می توان سؤال کرد زنان ایرونی در رابطه با پدیده اینترنت چیجوری می تونن اجرای نقش کنن.

زنان می تونن به عنوان تولید کننده یا فرستنده پیام باشن، از طرف دیگه زن می تونه به عنوان موضوع پیام باشه، پس تولید کننده اطلاعات خودشو واسه سلیقه زن تدارک می بیند و برابر با جذابیت هایی که واسه زنان هست، طراحی و کار می کنه، از جمله به موضوعاتی مثل خونه داری، بچه داری، مد، آرایش و لباس می پردازه.

اما به چه دلیل زنان، امروزه به طور خاص کانون توجه این امور قرار می گیرند؟ به دلیل اینکه در تحولات اجتماعی زنان بسیار سریع اثر می پذیرن و اثر می گذارن، پس خیلی روی اونا حساب می شه.

پس از سرنگونی طالبان در افغانستان بیشتر از ۱۷۵ پروژه خاص زنان افغانی واسه افزایش مشارکت سیاسی اونا به خاطر ایجاد جامعه مدنی به اجرا در آمده.

از طرف دیگه شتاب تند پیشرفت کشورای عربی که تا دیروز حق داشتن شناسنامه، حق مالکیت، حق رأی، رانندگی و خیلی از حقوق ابتدایی شهروندی رو از زنان محروم می کردن، بسیار دیدنیه.

این در شرایطیه که بیشتر کشورای خاورمیانه هنوزم باتوجه به وضعیت جدید پیشرفت، دیدگاه سنتی خود رو نسبت به مسایل زنان حفظ کرده ان. به گونه ای که در بیشتر کشورای عرب زبون پایگاه های اینترنتی واسه زنان با محدودیت های بسیاری روبه روست.

یافته های حاصل از یه مطالعه جدید نشون می دهد، احتمال بروز رفتارای خطرناک بین نوجوانان و جوانان دانشجویی که از بازی های کامپیوتری استفاده می کنن بیشتر از دیگر افراده.

به گزارش فارس به نقل از دیجیتال ترندز، محققان براساس تحقیقات جدید خود فهمیده ان که بین بازی های کامپیوتری و بروز رفتارای پرخطر بین دانشجویان رابطه مستقیم هست و باعث می شه تا این افراد ارتباطات اجتماعی خود رو کمرنگ تر کنن.

این تحقیقات روی ۵۰۰ دانشجوی دختر و ۳۱۳ دانشجوی پسر در آمریکا انجام شد و شرکت کنندگان در اون درباره اندازه به کار گیری بازی های کامپیوتری، نوشیدن مشروبات الکلی، اعتیاد به مواد مخدر، اعتماد به نفس و اندازه رابطه با اعضای خونواده توضیح دادن.

در آخر این تحقیقات مشخص شد که دانشجویان پسر ۳ برابر بیشتر از دانشجویان دختر از بازی های کامپیوتری استفاده می کنن. این در حالیه که اندازه اجرای

بازی های کامپیوتری خشن بین پسران نسبت به دختران  برابر بیشتره.

دانشجویان دختر بیشتر از پسران در دانشگاه های خود از اینترنت واسه انجام کارای شخصی و ارسال پست الکترونیکی استفاده می کنن و این در حالیه که دانشجویان پسر اینترنت رو بیشتر واسه خوندن اخبار، سرگرمی و مسایل جنسی به کار می برند.

این طور که گفته می شه، اون دسته از آدمایی که به نوشیدن مشروبات الکلی عادت داشتن و به مواد مخدر اعتیاد داشتن، بیشتر از دیگر دانشجویان از بازی های کامپیوتری خشن استفاده می کردن.

استفاده غیرعلمی ۸۰ درصد جوانان ایرونی از اینترنت معاون پژوهشی مرکزمطالعات وپژوهشهای جمعیتی آسیاواقیانوسیه در گفت وگو با خبر گزاری فارس (۹:۱۱) در مورد چگونگی استفاده جوانان از اینترنت گفت: جوانان ۵۰ درصد به اینترنت دسترسی دارن؛ ۸۰ درصد جوانان از اینترنت استفاده غیر علمی می کنن، ۲۰ درصد دیگه هم به دانشجویان و آدمایی که دارای تحصیلات عالیه هستن، اختصاص داره.

ذوق و علاقه جوانان هم در نوع به کار گیری اینترنت مؤثره .روش به کار گیری اینترنت در میان نوجوانان و جوانان نیاز به هدایت داره.

اگه جوانان رو به طور اعم در نظر بگیریم شک نداشته باشینً به آسیب شناسی نیازه اما اگه دانشجویان و افراد تحصیل کرده رو مهم بدونیمش اکثراً در مورد های علمی از اینترنت استفاده می کنن.

روش به کار گیری اینترنت در میان نوجوانانی که در سنین پایین قرار دارن مناسب نیس و بعضی وقتا همراه با تلف کردن وقته. کلا سطح به کار گیری اینترنت در مقایسه با کشورای دیگه حجم پایینی رو در ایران به خود اختصاص داده.

این به طور قطع به وجود اومده توسط فضای خالی آموزشیه. چون که اینترنت به صورت انبوه وارد کشور شده و دسترسی به اون در میان نسل جوون بسیار ساده س!.

بعضی خونواده ها تسلط کافی به کامپیوتر رو ندارن.در این مورد خود نوجوانان و جوانان تعیین کننده هستن. مسائل فرهنگی باید از نسل قدیم به نسل جدید منتقل شه اما این مسئله با اینحال که فرهنگیه تنها مخصوص جوانانه و خونواده ها در این مورد نقشی ندارن. حتی در مدارس هم تسلط دبیران در این مورد کمه.

جوانان بیش تر واسه سرگرمی از اینترنت استفاده می کنن که علاوه بر تلف شدن وقت آسیب های دیگری رو ایجاد می کنه.

باید جوانان رو به استفاده درست از اینترنت تشویق کنیم حتی خونواده ها هم باید اطلاعات خود رو در این رابطه پیشرفت بدن. در این مورد آموزش چیزی لازمه، در برنامه های تلویزیونی حتی اموزش آشپزی هست اما آموزش اینترنت و به کار گیری کامپیوتر واسه خونواده ها مشاهده نمی شه.

چکیده پایان نامه هاوتحقیقات در رابطه

۱-پایان نامه خانوم لیلازکریائی باعنوان: ((بررسی اندازه وچگونگی استفاده ازاینترنت  به وسیله دانشجویان دانشگاههای دولتی شهرتهران به صورت جدا شده از هم جنسیت،دوره تحصیلی ودانشگاه درسال تحصیلی ۸۰-۸۱)).

یافته های ا ین  پایان نامه نشون داد: به کار گیری اینترنت به وسیله دانشجویان به عنوان وسیله پژوهشی نسبت به اهداف آموزشی در اولویت قرار داشته.
به گزارش سرویس پایان نامه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، لیلا زکریائی در آخر نامه کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی خود با عنوان «بررسی اندازه و چگونگی به کار گیری اینترنت به وسیله دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران به صورت جدا شده از هم جنسیت، دوره تحصیلی و دانشگاه در سال تحصیلی ۸۱-۸۰»، آورده: پاسخگویان به ترتیب اولویت از اینترنت به عنوان وسیله پژوهشی، وسیله آموزشی و وسیله ارتباطی استفاده کرده ان.

یافته های این پایان نامه می افزاید: در بخش به کار گیری اینترنت به عنوان وسیله پژوهشی مشخص شد بیشتر پاسخگویان از اینترنت به خاطر کسب اطلاعاتی که از راه منابع دیگه قابل دسترسی نیس، دسترسی به گزارش های تحقیقی و پروژه ها و سوم دسترسی به نشریات تخصصی بهره می گیرند.

کمترین موارد به کار گیری اینترنت در این قسمت هم کسب اطلاعات پزشکی و بهداشتی و دسترسی به گزارش های دولتی بود. هم اینکه مشخص گردید میانگین ساعات به کار گیری اینترنت به عنوان وسیله پژوهشی ۲ ساعت و ۳۲ دقیقه در هفته می باشه.

در ادامه این پایان نامه آمده: در بخش به کار گیری اینترنت به عنوان وسیله آموزشی مشخص شد، بیشتر پاسخگویان از اینترنت به خاطر کسب اطلاعات مربوط به دروس، گسترش و تبیین مفاهیم مربوط به موضوعات درسی و شناخت مفاهیم مربوط به موضوعات درسی واسه ارائه در کلاس استفاده می کنن.

کمترین موارد به کار گیری اینترنت در این بخش شرکت در فعالیت های کلاسی on line و شرکت در امتحانات on line بود. هم اینکه مشخص گردید میانگین ساعات به کار گیری اینترنت به عنوان وسیله آموزشی ۲ ساعت و ۱۴ دقیقه می باشه.
مولف در ادامه این پایان نامه می افزاید: در بخش به کار گیری اینترنت به عنوان وسیله ارتباطی مشخص گردید بیشتر پاسخگویان از اینترنت به خاطر به کار گیری پست الکترونیکی، برقرار رابطه با دوستان، و ایجاد رابطه با افراد هم علاقه استفاده می کنن.

در ادامه این پایان نامه که در سال ۱۳۸۱ با راهنمایی دکتر علیرضا کیامنش در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم آماده شده، آمده: بین چگونگی و اندازه به کار گیری اینترنت به صورت کلی و جنسیت رابطه هست و دانشجویان مرد بیشتر از دانشجویان زن از اینترنت بهره برده ان.
در بررسی رابطه بین چگونگی و اندازه به کار گیری اینترنت به صورت کلی و دوره تحصیلی مشخص شد که دانشجویان دوره دکتری در مقایسه با دانشجویان دوره کارشناسی ارشد از اینترنت استفاده بیشتری کرده ان.

یافته ها به دست اومده در قسمت رابطه بین اندازه چگونگی به کار گیری اینترنت به صورت کلی و سه دانشگاه مورد بررسی نشون داد: دانشجویان دانشگاه تهران بیشتر از دانشجویان دو دانشگاه دیگه از اینترنت استفاده کرده ان. دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در رتبه دوم و دانشجویان دانشگاه تربیت معلم در رتبه آخر قرار می گیرند.

در آخر این پایان نامه پیشنهاد شده، درسی به خاطر آشنایی بیشتر دانشجویان با اینترنت در واحدهای درسی تموم رشته ها و دوره های تحصیلی گذاشته شه و علاوه بر تقویت کارکرد پژوهشی اینترنت روی بقیه کارکردها (ارتباطی و آموزشی) هم تاکید بیشتری می شه و هم اینکه مواردی که در هر سه کارکرد کمتر مورد استفاده قرار گرفته ان، تقویت شه. جالبه بدونین، جامعه مورد بررسی شامل دانشجویان سه دانشگاه تهران، تربیت معلم و تربیت مدرس در ۱۴ رشته انتخابی بود که جمعا ۳۷۷ نفر رو تشکیل می دادن و مثلا هم در نظر گرفته شدن.

 

۲-پایان نامه آقای محمدحسین حسنی باعنوان(( اینترنت وارزشها:بررسی رابطه بین استفاده ازاینترنت وگرایش دانشجویان به ارزشهای سیاسی)).

این تحقیق واسه بررسی تاثیر به کار گیری اینترنت بر ارزشهای سیاسی کاربران، با تاکید بر آزادی بیان و مشارکت در حکومت و با بهره گرفتن از یه چارچوب نظری ترکیبی تشکیل شده از نظریه های جهانی شدن، جامعه اطلاعاتی انتقال ارزشی در رسانه ها و نظریه های پارسنز و اینگلهارت انجام شد. در این تحقیق دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه نهران با حجم نمونه ۳۰۰ نفر، به روش شبه آزمایشی و با بهره گرفتن از پرسشنامه بررسی شدن. واسه آزمون فرضیه ها از ضریب اتحاد رتبه ای اسپیر من و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایح نشون داد که بین اندازه به کار گیری اینترنت و اندازه اهمیت آزادی بیان رابطه مستقیم و معناداری هست. رابطه بین اندازه به کار گیری اینترنت و اندازه اهمیت مشارکت در حکومت تایید نشد. با کنترل متغیرای سن به روش آماری و اندازه تحصیلات به روش همسان سازی، پایگاه اقتصادی – اجتماعی و اندازه به کار گیری اینترنت، مهمترین متغیرایی بودن که ۲۴ درصد از واریانس ارزشهای سیاسی رو تبیین کردن. طبق یافته های این پژوهشی توان گفت که اینترنت در تقویت بر خی از ارزشهای سیاسی، از جمله آزادی بیان، در بین کاربران نقش زیادی داره.

۳-تحقیق خانوم مهتاب پورآتشی-کارشناس ارشدآموزش کشاورزی دانشگاه تهران

باعنوان: ((عوامل پیش برنده استفاده ازفناوری اطلاعات درآموزش عالی)).

طبق یافته های تحقیق، کاهش قیمت کامپیوتر و ملزومات اون در اولویت اول عوامل پیش برندۀ اقتصادی و کاهش هزینه های اشتراک به کار گیری اینترنت در اولویت بعدی قرار داره. ً کاهش هزینه های اشتراک به کار گیری اینترنت از عوامل پیش برندۀ مهمه . براساس یافته های تحقیق برگزاری منظم و مرتب دوره های آموزش زبون انگلیسی در گروه آموزشی، اولویت اول عوامل پیش برندۀ آموزشیه. برگزاری دوره های آموزش اینترنت و برگزاری منظم و مرتب دوره های آموزشی کامپیوتر در گروه آموزشی دو اولویت بعدی این دسته از عوامل هستن.. یافته های این تحقیق هم مؤید یافته های پژوهشهای مذکوره.

افزایش علاقۀ آدما به به کار گیری فناوری اطلاعات اولویت اول عوامل پیش برندۀ فردیه. ایجاد مرکز کامپیوتر مجهز به امکانات اینترنت و پس از اون، افزایش تعداد کامپیوترها در گروه آموزشی، دو اولویت اول عوامل پیش برندۀ محیطی از نظر پاسخگویان ان.

یافته های تحقیق نشون میده که مطمئن کردن کاربر نسبت به اعتبار اطلاعات اینترنت، اولویت اول عوامل اول عوامل پیش برندۀ نگرشیه. «روزنزویگ»(۲۰۰۰) هم معتبر نبودن منابع اطلاعات و بار کردن اطلاعات نامربوط رو از جمله مشکلات به کار گیری فناوری اطلاعات ذکر کرده.

براساس یافته های تحقیق اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی, اختلاف نظر زیادی در مورد عوامل پیش برنده به کار گیری فناوری اطلاعات در آموزش عالی ندارن و در بیشتر موارد بر اثر  این عوامل در گسترش اندازه به کار گیری فناوری اطلاعات در آموزش عالی توافق دارن.

راه های افزایش اندازه وکیفیت استفاده ازاینترنت درکشورپیامدهای مثبت و منفی اینترنت به عنوان یه پدیده ی نوین در اجتماعات انسانی در حال گسترشه و این وسیله در سطح کلان، در ابعاد جور واجور اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و چیزای دیگه ای به جز اینا منجر شده و نقش اون بر امنیت ملی جوامع و در روند ارتباطی سازمان ها با مشتریان و حتا بر روابط خانوادگی به طور موثر در حال توسعه س.

به گزارش ایرسا، دیدگاه های متفاوتی هست که بر مبنای اون سازمان ها، شرکت ها و مراکز بازرگانی، تجاری و اقتصادی واسه بهره وری لازم اطلاعاتی و زیرساخت اقتصادی پویا و فعال واسه تصمیم گیری و برنامه ریزی، وابستگی شدیدی به آخرین اطلاعات و کسب اون از راه اینترنت دارن.

جهان سوم هم نیازمند اطلاعات علمی، فنی تجاری و غیره س؛ اطلاعاتی که به درستی واسه این کشورها بسیار حیاتی و مهمه و این وسط شاید شبکه بین المللی اطلاع رسانی (اینترنت) پلیه تا جهان سوم از راه اون با زدن یه راه میان بر به جهان اول قدم بزاره.

کارشناسان امر فکر می کنند هزینه ی اینترنت در کشوری مانند ایران نسبت به اندازه درآمد سرانه افراد، بالاست و همین امر موجب جلوگیری از گسترش این سرویس در ایران شده و طبیعتا باعث شده در مورد اندازه دسترسی به اینترنت، رتبه ی مناسبی در جهان نداشته باشیم.

دلایل نشون میدن که مهم ترین دلیل قیمت بالای این سرویس در ایران گران بودن پهنای باند لازم ISPا هستش که از راه شرکت فن بیاری اطلاعات و یا ICPها تامین می شه.

آمار هم از این حکایت دارن که در قیمت های خرده فروشی، هزینه پهنای باند چندین برابر قیمت جهانیه البته نباید منکر هزینه های انتقال پهنای باند به داخل کشور و تقسیم اون در کل کشور شد اما میشه با کم شدن هزینه های پهنای باند اندازه دسترسی به اینترنت رو در کشور بالا ببره.

در این مورد مسعود ریاضیات ـ رییس انجمن کارفرمایان شرکت های اینترنتی ایران ـ با توضیح دادن این موضوع که با در نظر گرفتن این که اینترنت یه پدیده ی اقتصادی بوده و دلیل آسون کردن کارها و اطلاعات الکترونیکی می شه بنابر این باید نگاه ها نسبت به اینترنت و ارتقا اون عوض شه، اعلام کرد: اینترنت یه امر اقتصادی و بستری واسه پیشرفت ی اقتصادیه طوری که راه های اینترنت و رد و بدل کردن اطلاعات بسیار موثر در پیشرفت اقتصاد کشوره.

به گفته ی اون اینترنت یه پدیده ی اقتصادی مهمه که دلیل کم رنگ شدن نقش راه ها در رد و بدل کردن اطلاعات شده و باید مورد توجه مسوولان دولت قرار گیرد.
رییس انجمن کارفرمایان شرکت های اینترنتی با تاکید بر اینکه با در نظر گرفتن نقش موثر جاده ها و اتوبان در راه های کشور و آسون کردن امور، بنابر این سریع شدن اینترنت هم از واجباته، گفت: آماردهی وزارت ICT نسبت به بالا رفتن ضریب نفوذ اینترنت و گوشی موبایل باید در مقایسه با کشورای دیگه باشه.

هم اینکه داوود مدنی – کارشناس فن بیاری اطلاعات – با بیان اینکه با در نظر گرفتن وجود نگاه غیرعلمی و ناآگاهانه نسبت به اینترنت در کشور این موضوع هنوز به صورت گسترده و همگانی مورد استفاده نیستش و دلیل اون نبود یه تعامل و وابستگی بین مراکز اداری صنعتی و دانشگاه ها هستش، اعلام کرد: کاربران اینترنت در سطوح جور واجور واسه تامین خواسته هاشون انگار از منابع و امکانات جور واجور بهره می گیرند و برآورده کردن نیاز مراجعه کنندگان جور واجور در هر سطح و گروهی از اهمیت خاص و کامل بودن این منبع حکایت داره.

به گفته ی اون بانک اطلاعاتی مفیدتر از اینترنت با اشتراک داده های کاربران اون در هر جا و زمان با سرعتی به مراتب بالاتر از دیگر امکانات، وجود نداره.
این کارشناس تاکید کرد: با گسترش اطلاعات اینترنت در هر لحظه و با اضافه کردن سایت ها به وسیله کاربران بسیار در نقاط جور واجور، اهمیت حضور و اندازه استفاده و برخورداری از اون مورد سوال واقع می شه که ما در این بانک بزرگ اطلاعات چه نقشی داریم.

مدنی گفـت: در جنبه های علمی و تحقیقاتی آمار چشم گیری از کاربران در جهت رشد کمی و کیفی سایت ها و وبلاگ ها به چشم نمی خورد اما این بدون معنی نیس که هیچوقت کاری نکرده ایم یا حضوری نداشتیم بلکه اندازه کارکرد یا نوع حضور کارساز آزمایش نمی شه.

به گفته ی این کارشناس بیشتر سایت های جور واجور تجاری و اداری هم فقط به شکل ظاهری استفاده می شن و موسسه دارنده اون سایت به داشتن یه نام و سایت در اینترنت اکتفا کرده و اگه محتوای سایت هاشون به روز و موثر بود، می تونستیم در بخش های اقتصادی هم تماشاگر خدمات مهم باشیم.

کارشناسان این کمبود رو نبود سیستم آموزش و فرهنگ مناسب به کار گیری اینترنت در سطح کلان برمی شمرند و تاکید دارن که معرفی کمبود ها و نداشتن پایگاه های مناسب وب سایت ها جهت حضور کودکان و نوجوانان و یا بیشتر کاربران در هر بخشی باید به آموزش درست به کار گیری اینترنت و ایجاد پایگاه های مناسب در بخش های جور واجور منجر شه.

تحلیل کنندگان بر این عقیده ان که تعریف درست از اینترنت و نگاه مثبت به اون، جفت و جور کردن تسهیلات خوب در جهت به کار گیری اینترنت سرعت و قیمت، ارزش دادن به خدمات و کارکردهای مثبت، وابسته کردن اموری که یافته های حاصل از اون به منابع ملی برگرده، ایجاد انگیزه در استفاده درست و تشویق به راه اندازی سایت ها و وبلاگ ها در شاخه های جور واجور علمی به مراتب بهتر از فیلتر کردن سایت ها و یا درخشش جلوه های منفی اون هستش.

فروهر فرزانه ـ استاد دانشگاه ـ هم گفت: با وجود کاربران اینترنت در ایران، سطح اینترنت کشور قابل توجه نبوده و نیازمند توجه مسوولانه. تعداد کاربران اینترنت کشور به دلیل جمعیت بالای علم آموزی و دانشجویی بالاست اما اندازه سرویس ها و پهنای باند اینترنت کشور مناسب نیس و هزینه هایی که خونواده به به کار گیری اینترنت اختصاص قابل توجه نیس.

 

اون درباره ی سیاست های حمایتی از طرف دولت گفت: گسترش به کار گیری خدمات اینترنت، به خرید رایانه و ایجاد اتصالات سریع بستگی داره که هم حالا سرعت خدمات اینترنتی در مراکز علمی اصلا قابل توجه نیس چه برسه به خانوارها.
به گفته ی فرزانه سرعت خدمات اینترنت در موسسات و مراکز آموزش عالی مانند دانشگاه ها رضایت بخش نبوده و بیشتر دانشجویان و اعضای هیات علمی از این نبود اینترنت سریع رنج می برند.

اون فعالیت بخش خصوصی در این بخش رو تقریبا محدود دونست و گفت: شاید سرویس های اصلی که تعیین کننده اینترنت کشوره انحصارا در دست دولت بوده و یکی از دلیلای محدود بودن فعالیت بخش خصوصی و نبود کیفیت مناسبه.
به باور این استاد دانشگاه موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی دست کم باید از دسترسی به اندازه بالاتری بهره مند شن تا در صورت دانلود یه فایل، با مشکل مواجه نشن هم اینکه مسوولان نباید وجه منفی به کار گیری اینترنت رو درنظر بگیرن و درصدد محدود کردن اون برآیند.

علاوه بر این عباس فرزین – کارشناس فن بیاری اطلاعات – عقیده داره: باید از جنبه های فرهنگی، فنی، تخصصی و اقتصادی به جامعه یاد داده شه که پیشرفت باید جهانی باشه که یکی از کرسی های اصلی جهانی شدن آشنایی با اینترنته.

به گفته ی فرزین وجود اینترنت با پهنای باند بالا دلیل صرفه جویی در وقت کاربران و آسون کردن امور می شه و اکتفا کردن به اینترنت ۵۱۲ کیلوبیت جز دلیلی بازدارنده، منفعتی نداره.

اون تاکید کرد: روش های اجرایی باید با در نظر گرفتن فهم فرهنگ جامعه عنوان شه بنابر این واسه به کار گیری ابزاری مانند اینترنت واسه آسون کردن کارها در رد و بدل کردن اطلاعات، روش موثر در جامعه و سبقت از کشورای دیگه باید کار کرد تا چگونگی ی به کار گیری اون کارساز واقع شه.

از برآیند نظر کارشناسان اینجور بر میاد که اینترنت یه پدیده ی اقتصادی بوده و دلیل آسون کردن کارها و اطلاعات الکترونیکی می شه بنابر این باید نگاه ها نسبت به اینترنت و ارتقا اون عوض شه که در همین زمینه میشه با واگذاری سازمان ها و شرکت های دولتی بخش ی IT به بخش خصوصی کاهش، هزینه ها و افزایش کیفیت اینترنت در سطح جهانی رو باعث شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل سوم

روش تحقیق

 

مقدمه

قبلا گفته شد در این تحقیقما از راه تحقیق توصیفی استفاده کردیم.طبق تعریف تحقیق توصیفی به توصیف،ضبط،توضیح شرایت موجود،یا یعنی توصیف منظم و مرتب موقعیتی ویژهیا بخش مورد علاقه به صورت واقعی و عینی میپردازه. در تحقیقی که پیش رو دارین با موضوع بررسی اندازه و نوع به کار گیری اینترنت به وسیله دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد تلاش زیادی شد تا اطلاعات مستند و واقعی جمع آوری شن.

روش انتخاب نمونه

نمونهامون باید نماینده کاملی از جامعه مورد نظر (دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد) باشن. همه می دونیم که تو یه دانشگاه بزرگ دانشجویان با جنسیتهای جور واجور وسن وسال غیر هماهنگدر رشته های جور واجور مشغول به تحصیل ان. پس واسه اینکه نمونه تحقیق ما منحصر به رشته خاص یا جنسیت خاصی نباشه بهتر اون دیدیم که با روش نمونه گیری تصادفی ساده به محله هایی که محل تجمع دانشجویان با گرایشهای جور واجور تحصیلی وسیاسی و… در کنار یکدیگره مراجعه کنیم. جاهایی مثل کتابخونه، سالن اجتماعات وهمایشها،سالن ورزش و… . نمونه ما که به روش تصادفی ساده انتخاب شدن شامل ۶۸درصد مونث و۳۲درصد مذکرکه مشغول به تحصیل درسالها ورشتهای جور واجور بودن. مسنترین فرد جواب دهنده ۴۴ ساله و جوانترین آنها۱۹ ساله بود. البته اکثریت جواب دهندگان در سنین۲۰،۲۱و۲۲ سال بودن.

روش جفت و جور واجرای پرسشنامه در جفت و جور پرسشنامه اول اهداف خود  ازانجام تحقیق رو تا در راه تحقیق قدم ورداریم.

اهداف خاص تحقیق ما عبارت بو دند از:

اندازه به کار گیری اینترنت به وسیله علم جویان دانشگاه آزاد مشهد.

بررسی تاثیر جنسیت بر به کار گیری اینترنت.

نوع وزمینه تخصصی به کار گیری اینترنت به وسیله دانشجویان.

اندازه رضایت از کیفیت اینترنت در کشور.

مهمترین مشکلات اینترنت از دید دانشجویان.

سوالات پرسشنامه همراه با گزینه ها

۱٫اندازه استفاده خود رو از اینترنت مشخص کنین؟

۱)با احتمال خیلی کم-۲)درحد متوسط-۳)درحد بالا.

۲٫چند درصد از استفاده یشما مربوط بهمسائل پژوهشی وتحقیقه؟

۱)۲۵درصد وکمتر-۲)۵۰درصد-۳)۷۵درصد-۴)۱۰۰ درصد.

 

۳٫چه درصدی از استفاده یشما مربوط به مسایل آموزشیه؟

۱)۲۵درصد وکمتر-۲)۵۰درصد-۳)۷۵درصد-۴)۱۰۰ درصد.

۴٫چه درصدی از استفاده یشما مربوط به تفریح وسرگرمی وارتباط میشه؟

۱)۲۵درصد وکمتر-۲)۵۰درصد-۳)۷۵درصد-۴)۱۰۰درصد.

۵٫((لطفا به این سوال رو راست جواب بدید)) چند درصد استفاده شما از اینترنت تا حدی غیر عادی یا غیر مجاز در هر زمینه ایه؟

۱)۰درصد-۲)۲۵درصد-۳)۷۵درصد-۴)۱۰۰درصد.

۶٫به نظر شما جنسیت بر نوع و اندازه به کار گیری اینترنت اثر میذاره؟

۷٫واسه اینترنت بیشتر از کافی نت استفاده میکنین یا از اینترنت منزل؟

۸٫سرعت اینترنت ودسترسی به سایتهای مورد نظر رادر کشور چیجوری آزمایش میکنین؟

۹٫مهم ترین مشکلاتی که در کار با اینترنت دارین بنویسین؟

در بین پخش پرسشنامه ودریافت جواب از افراد نمونه در برخورد با پرسشنامه دفاعی عمل کرده و اون رو تهدید علیه خود محسوب می کردن حتی در بعضی موارد حاضر به پاسخگویی نبودن.البته در بیشتر موارد باتوضیح بیشتر درباره مقصود تحقیق و اطمینان بخشی به هر صورت ممکن از جمله آزادی نمونه در پر کردن مشخصات فردی مثل نام ونام خانوادگی، رشته تحصیلی و حتی سال تولد موفق به جلب همکاری اونا واسه تکمیل کردن پرسشنامه شدیم.

 

روش آماری

در پرسشنامه نامبرده همونطور که مشاهده میکنید ۴ سوال ۴ جوابی که جوابهای مشابهی دارن وبه درصد شامل(۲۵)،(۵۰)،(۷۵)و(۱۰۰) وجود دارن. کاملا معلومه در جواب افراد جور واجور از اینترنت ممکنه از(۱۰۰در۱۰۰) بیشتر شه. به خاطر همین واسه اصلاح هر برگ پاسخنامه درصد کل ۴ سوال رو واسه هر سوال حساب کردیم که از فرمول زیر محاسبه شده:

A=رسم نمودارهاومنحنیای جور واجور نیزبه فهم کاملترمطالب به دست اومده کمک می کنه.

 

فصل چهارم

یافته های تحقیق وتجزیه وتحلیل یافته ها

 

مقدمه

پس ازتصحیح کلیه پرسشنامه های پرشده وانجام

محاسبات اطلاعات زیراستخراج شد:

درموردمیزان استفاده ازاینترنت ۳۸نفربه اندازه کم ازاین تکنولوژی استفاده میکنن.هم اینکه ۸۷نفرهم به مقدارمتوسط ازاینترنت استفاده میکنندودرنهایت۱۵نفرهم به اندازه زیادوقابل توجهی ازاینترنت استفاده میکنن.

 

 

 

درباره نوعای جورواجور استفاده ازاینترنت ازکل جمعیت۱۴۰نفرنمونه مادراین تحقیق اطلاعات به صورت جدا شده از هم جنسیت یعنی:درموردنوع استفاده خانمها۱۷/۳۳درصدمربوط به تحقیق وتحقیق میشه.درمرحله بعد۱۹/۲۸درصدمربوط به مسائل

آموزشی وهمچنین ۲۰/۲۶درصدمربوط به رابطه وسرگرمی ودرنهایت ۴۴/۱۲درصدبه مسائل غیرمجازمی باشن.

نکته:جواب دهندگان مادرباره واژه غیرمجازاینگونه توجیه شدندکه غیرمجازشامل هرسایت غیرمجازچه ازلحاظ موسیقی،سیاسی،اخلاقی و….است.

پاسخهای آقایون به نوعای جورواجور استفاده ازاینترنت به درصد به قرارزیراست:۹۸/۲۲درصد استفاده ازاینترنت آقایون مربوط به تحقیق وتحقیق،۴۷/۲۵درصد مربوط به مسائل آموزشی،۹۵/۲۷درصدمربوط به رابطه وسرگرمی و۶۰/۲۳درصدمربوط به مسائل غیرمجاز.

 

 

 

 

 

 

نمودارانواع استفاده ازاینترنت خانمها

نمودارانواع استفاده ازاینترنت آقایون

 

نمودارانواع استفاده ازاینترنت کل نمونه ها

درمورد تاثیرجنسیت براستفاده ازاینترنت نظردانشجویان دانشگاه آزادمشهدراجویاشدیم که دراین مورد۴۹/۵۸درصددانشجویان اعتقادبه تاثیرجنسیت دراستفاده ازاینترنت داشتندو۵۱/۴۱درصددانشجویان نیزبرعکس اعتقادبه تاثیرجنسیت دراستفاده ازاینترنت نداشتن.

 

 

 

 

 

نمودارتاثیرجنسیت براستفاده ازاینترنت

درموردمکان استفاده ازاینترنت درموردخانمها به این شکل است۶۵نفردرمنزل،۲۶نفردرکافی نت،۴نفرهم درهردومکان ازاینترنت استفاده میکنن.درموردآقایان نیزبه این شکله ۲۷نفردرمنزل ،۱۵نفردرکافی نت،۳نفرهمدرهردومکان ازاینترنت استفاده میکنن.اگراین ارقام رادرکل درصد بگیریم۱۰/۶۶درصدجمعیت گروه نمونه ازاینترنت درمنزل استفاده میکنندو۹۰/۳۳درصدنیزبه کافی نت مراجعه میکنن.

 

نمودارمکان استفاده ازاینترنت خانمها

نمودارمکان استفاده ازاینترنت آقایون

 

نمودار کلی مکان استفاده ازاینترنت نمونه ها به درصد

درموردچگونگی کیفیت استفاده ازاینترنت۲۸/۸درصدآن راخوب وعالی می دونن.۸۱/۲۰درصدآن رامتوسط و۹۲/۷۰درصدجمعیت نمونه اون راضعیف وبدمی دانند.

مهم ترین مشکلات دانشجویان درکاربااینترنت به صورت یه سوال بازپاسخ درپرسشنامه اومده تادانشجویان باآزادی کامل هرتعدادمشکلی دارندبازگوکنند.درتصحیح پرسشنامه ها درمجموع به شش رده مشکل برخوردیم.البته بعضی دانشجویان فقط به یه مورداین مشکلات اشاره کرده بودن وبعضی دیگربه چندین مورداشاره کرده بودن.سرفصلهای مشکلات کاربران به قرارزیراست:

فیلترینگ۰۳/۲۳

سرعت پایین۸۳/۴۸درصد

منفک نبودن سرفصلها۶۸/۱درصد

هزینه بالا۵۶/۲درصد

ویروسها۰۹/۲درصد

بدون مشکل۸۲/۲۱درصد