روانشناسی در مورد : ویژگی­های روابط انسانی مطلوب در مدرسه

0 Comments

  • درک فرق­های فردی.
  • شناخت و احترام به شخصیت بقیه.
  • توان ایجاد رابطه.
  • گوش دادن.
  • بیان احساسات و احساسات.
  • تأمین بهداشت روانی (میرکمالی،۱۳۷۹).
  • دو بعد اساسی جو مدرسه:

     

    جو مدرسه دارای دو بعد علمی و اجتماعیه که در تعامل با­هم، جوی مثبت یا منفی در کلاس به وجود می­آورد. جو­علمی با سیستم جایزه، تشویق، تاثیر مدیر و معلمان و پروسه های مشاکت جویانه رابطه داره و جو ­اجتماعی مربوط به پذیرش، همدردی، نظم در اامکانات و تسهیلات مدرسه، ایجاد فرصت واسه مشارکت یادگیرندگان در فعالیت­های مدرسه، هنجارهای گروهی حاکم و نظام حمایتی کارکنان و علم­ آموزانه. هم اینکه جو­ علمی مستقیما و جو­ اجتماعی به طور غیر­مستقیم بر نگاه و رفتار علم­ آموزان اثر می­گذارد (ساکنی،۲۰۰۴؛ به نقل از خواهان زاده نوبریان،۱۳۸۷).

    ویژگی­های مدارس کارا:

    • شاگرد فعاله نه پشیمون.
    • استاندارد روشن و روشنی واسه واسه فعالیت شاگرد هست.
    • بین معلم و علم ­آموز رابطه حسنه هست.
    • آموزش طبق نیاز علم­ آموزانه.
    • ضمن نظم و انضباط، رفاه و اعتماد هم هست.
    • بین معلمان روابط حسنه هست و اونا واسه مسائل آموزشی و ارزشا و نظم و انضباط مشورت می­ کنن.
    • مدیران یاد دهنده­های خوی هستن و رابطه گسترذه­ای با معلمان و والدین علم­ آموزان دارن.
    • ارزشیابی مثبت و منظمی دارن.
    • رابطه گسترده­ای بین معلمان و والدین علم­ آموزان هست.
    • فعالیت­های مثبت در شاگردان مد­نظره.
    • در کلاس روش دموکراتیک برقراره (تورل،۱۹۹۳).

     

     

    [۱] – Thurler