سرنوشت قرارداد پژو و ایران خودرو در دوران تحریم؛ سرمایه فرانسوی ها تبدیل به غرامت می شود

مدیرعامل ایران خودرو در جواب به اینکه منافع ملی ایران در قرارداد ایران خودرو و پژو بعد از ترک این شریک فرانسوی چیجوری تأمین می شه، گفت: پژو به ایران اومد و پول آورد و سرمایه گذاری این شرکت هم الان در ایرانه.

مهندس هاشم یکه زارع گفت: ما به تحریم به عنوان فرصتی نگاه می کنیم و باید شرایط ایجاد شده رو به سمتی هدایت کنیم که با موفقیت از این مرحله عبور کنیم.

هاشم یکه زارع در حاشیه سومین نمایشگاه خودرو و قطعات در جمع خبرنگاران در جواب به سوال خبرنگارى که پرسید الان سرنوشت قرارداد همکاری مشترک پژو با ایران چیجوریه و شما واسه لغو قرارداد طرف فرانسوی رو معتقد به پرداخت غرامت کرده اید یا نه؟ گفت:

الان تلاش شده تا بعد از خروج پژو از ایران، خودروهایی که در این قرارداد گفته شده بود رو در داخل و بدون حضور این شرکت فرانسوی تولید کنیم. بر این پایه در مورد اول خودروی پژو ۳۰۱ سال آینده بدون حضور این شرکت فرانسوی به بازار عرضه می شه.

مدیرعامل ایران خودرو گفت:

الان مشغول داخلی سازی این خودرو هستیم طوری که در اسفند سال ۹۸ به بازار عرضه می شه که تولیدات آزمایشی اون در سال جاری در دست انجامه.

ایشون هدف از حضور در سومین نمایشگاه خودرو تهران رو دعوت از سازندگان و صنعتگران واسه تولید داخلی قطعات پیشرفته خودرو گفت و با توضیح دادن این موضوع که راضی نیستیم حتی یه دلار ارز از کشور خارج شه گفت: به سمتی میریم که دیگه نیاز به واردات مواد اولیه و یا قطعات به کمترین حد ممکن برسه.

ایشون در جواب به سوال دیگرى که در مورد اندازه داخلی سازی پژو ۲۰۰۸ پرسیده شد، گفت:

داخلی سازی در مورد خودروهایی صورت می گیرد که تیراژ تولید بالایی داشته باشن و بر این پایه ساخت پژو ۲۰۰۸ در داخل در مرحله بعد قرار داره.

مهندس یکه زارع اضافه کرد:

در نمایشگاه امسال بعضی از قطعات و مواد اولیه وارداتی به نمایش درآمده تا قطعه سازانی که آمادگی واسه تامین اونو دارن وارد میدون تولید شده و به زنجیره تامین ایران خودرو اضافه بشن

پژو ایران رو چیجوری ترک کرد؟

یکه زارع در جواب به اینکه پژو حالا به صورت کامل ایران رو ترک کرده یا به صورت چراغ خاموش فعالیت می کنه، گفت:

من خبر ندارم که پژو چراغ خاموش حرکت می کنه اما به هر حال فرق حضور پژو و ترک اون در سال ۹۱ و ۹۷ این بود که در سال ۹۱ پژو به ایران پشت کرد و الان عقب عقب ایران رو ترک می کنه.

ایشون در جواب به اینکه منافع ملی ایران در قرارداد ایران خودرو و پژو بعد از ترک این شریک فرانسوی چیجوری تأمین می شه، گفت:

پژو به ایران اومد و پول آورد و سرمایه گذاری این شرکت هم الان در ایرانه، ضمن اینکه تکنولوژی به ایران آورده و اون تکنولوژی هم در صنعت خودروی ایران هست اما به هر حال تلاش می کنیم که تولید خودروهای اون قرارداد رو در داخل ادامه بدیم، حتی اگه پژو نیاد.

ایشون با اشاره به امضای تفاهم نامه با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت:

بستری رو آماده کردیم تا شرکتای علم بنیان که توانایی تولید تکنولوژی و علم فنی رو دارن در تولید قطعه همکاری کنن و در این راه از مهندسان جوون واسه ایجاد شرکتای علم بنیان و یا تولیدکننده قطعه با تضمین خرید اجناس اونا پشتیبانی می کنیم.

مدیرعامل ایران خودرو در مورد رفع مشکلات قطعه سازان هم گفت:

شرایط فعلی قطعه سازان رو نباید نگاه کرد و همیشه وضعیت به شکل فعلی باقی نمی مونه، بلکه باید به شکل یه پکیج به موضوع نگاه کرد و توجه داشت که در صنعت خودرو عوامل دیگری هم موثر هستن که از جمله اون قیمت خودرو و مناسبات بانکیه.

ایشون در جواب به این سؤال که پلتفرم داخلی از طرف ایران خودرو در حال پیگیریه، گفت: واسه اجرای پلتفرم داخلی دست کم دو سال و نیم زمان نیازه که الان در حال پیگیری موضوع هستیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه به مشتریان واسه تحویل خودروهای ثبت نامی اطمینان داد و گفت:

مشکلاتی که در تامین به وجود اومد دلیل تاخیر در تحویل اجناس شد، مشتریان مطمئن باشن که تموم خودروها تحویل می شه. مشکلات به وجود اومده به وسیله تحریما که هدف دار بوده رو باید رفع کنیم تا تولید به جایگاه خود برسه. ما به عنوان تولید کننده به دنبال رضایت مشتریان هستیم و تلاش می کنیم تا زیاد شدن قیمت در خودروهای پرتیراژ به شکلی اجرا شه که قدرت خرید مردم درنظر گرفته شه.

مهندس یکه زارع تاکید کرد: زیاد شدن قیمت در خودروهای پرتیراژ به صورت پلکانی میشه.

از این رو انگار احتمال افزایش دوباره قیمتا به وسیله این خودرو ساز در ماه های آینده هم هست.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *