علمی : مدیریت و توسعه گردشگری در مشهد با تاکید بر توسعه گردشگری سلامت- …

مصاحبه : در این تحقیق برای دست یابی به اطلاعات موردنیاز و موثق در ارتباط با موضوع و همچنین برای تدوین پرسشنامه ، مصاحبه ای نیز با کارشناسان و صاحب نظران گردشگری سلامت نیز صورت خواهد گرفت. در مجموع برای جمع آوری اطلاعات در بخش مبانی نظری از روش مطالعات کتابخانه ای ، استفاده از کتب تخصصی ، مقالات علمی و بازدید از پایگاههای اطلاع رسانی استفاده خواهد شد.
میدانی : در بخش میدانی نیز به منظور کسب داده های مورد نیاز پژوهش ، با حضور در مشهد به تکمیل اطلاعات موردنیاز خواهیم پرداخت.
۱-۹ پیشینه تحقیق
در خصوص عنوان تحقیق تاکنون پژوهش های مستقلی صورت گرفته است اما در تحقیق های انجام گرقته بیشتر به جنبه گردشگری مذهبی مشهد پرداخته شده است. در حالیکه این پژوهش سعی دارد به گردشگری مشهد از دیدگاه گردشگری سلامت نیز بپردازد .
در زمینه پیشینه تحقیق موارد ذیل هم موجود می باشد
– زمانی(۱۳۸۰) در پایان نامه خود تحت عنوان «تاثیر توسعه گردشگریسلامت بر توسعه شهر تهران» به این نتیجه رسیده است که بهبود زیرساختهایاقامتگاهی گردشگریسلامت در کلانشهر تهران می تواند به توسعه پایدار در این شهر کمک شایانی کند.
– میمنت اصیلی،پایان نامه “گردشگری زیارتی و نقش آن در توسعه شهر مشهد”،واحد تهران مرکز،سال۱۳۸۹
– الهام سادات جوادی،پایان نامه “بررسی گردشگری مذهبی شهر تهران”،واحد تهران مرکز،سال۱۳۸۸
– سحر دلفانی،کتاب گردشگری مذهبی با تاکید بر جاذبه های فرهنگی-زیارتی زرتشتیان در ایران،سال۱۳۸۸
– اکبر رضائی نژاد،مقاله بررسی جاذبه های گردشگری با تاکید بر گردشگری مذهبی(مطالعه موردی ناحیه رزن همدان ۱۳۸۸
– نصراله شاهسون،پایان نامه “نقش گردشگری مذهبی ،زیارتی حرم حضرت عبدالعظیم (ع) در توسعه اقتصادی و اجتماعی شهر ری” سال۱۳۸۷
– سید دانیال نوربخش،کتاب جغرافیای تاریخی و گردشگری مذهبی شهر ری سال۱۳۸۹
– اعظم مرادی، کتاب کاربری اراضی شهر مشهد در ارتباط با گردشگری مذهبی طی سالهای ۱۳۷۳-۱۳۸۰
_ مقاله گردشگری سلامت و تجربه برخی کشورهای پیشرو در این صنعت (قاسم خسروآبادی ، ۱۳۸۸)
_ مقاله بررسی گردشگری سلامت در جزیره کیش ( دکتر محمد باقر رکنی و همکاران ۱۳۸۶)
_ مقاله گردشگری درمانی در جهان ( کامبیز حیدر زاده ، ۱۳۹۰ ) ،
_ مقاله طرح جامع توسعه گردشگری سلامت ایران ( عبدالحسین ناصری ، ۱۳۸۵ )
– ترکی (۱۳۸۵) در پایان نامه خود با عنوان «بررسی تاثیر ایجاد مجتمع گردشگری سلامت بر شهر تهران» پژوهشی علمی انجام داده است. تحقیق مذکور از روشی پیمایشی ، تطبیقی در جامعه آماری تهران و اصفهان و با استفاده از پرسش نامه کتبی انجام شده که فرضیات وی به اثبات رسیده است.
– غلامی (۱۳۸۸) در تحقیقی جامع با عنوان «تبیین پیامدهای پراکنش بهینه اقامتگاههای گردشگری سلامت » به بررسی تاثیرات ایجاد زیرساخت های مناسب و افزایش ورود گردشگران داخلی و خارجیجهت درمان به تهران پرداخته است. جمع بندی تحقیق فوق حاکی از آن است که هر چند جاذبه های کنونی گردشگری تهران می تواند گردشگران زیادی را به این شهر وارد کند اما با تغییر در مکانسیم سرمایه گذاری و ایجاد شرایط بهتر برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی می توان اقامتگاههای جدیدی که قابلیت رقابت با کشورهای حوزه خلیج فارس را دارا هستند ، ایجاد کرد.
فصل دوم
مبانی نظری تحقیق
۲-۱ تعاریف و مفاهیم
۲-۱-۱ گردشگر
ابتدا باید مفهوم گردشگر را دانست. کلمات توریست و توریسم اولین بار به صورت رسمی در سال ۱۹۳۷ توسط اتحاد ملل استفاده شد ولی صنعت توریسم، بسیار قدیمی تر از آن است. این کلمه زمانی استفاده می‌شد که فردی به مدت ۲۴ ساعت از شهر خود به خارج از کشور مسافرت می‌کرد. اما امروزه، این کلمه شامل مسافرت‌های داخل کشور هم می‌شود؛ کلمه توریست از زمانی پدید آمد که افراد طبقه‌ی متوسط به مسافران طبقه‌ی اشراف پیوستند. (سرافرازی،۱۳۸۸، ۲۶)
۲-۱-۲ سازمان جهانی گردشگری
سازمان جهانی گردشگری از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سازمانهای دولتی است که دفتر مرکزی آن در مادرید؛ اسپانیا قرار دارد. ۱۳۳ کشور در آن عضویت دارند و ۳۰۰ سازمان بخش عمومی و خصوصی به آن وابسته‌اند. سازمان جهانی گردشگری یک نهاد اجرایی از سازمان توسعه متعلق به سازمان ملل است که تحت ریاست دبیرکل اداره می‌شود. این سازمان از سه واحد اصلی تشکیل می‌شود:
مجمع عمومی، شورای اجرایی و کمیسیون‌های منطقه‌ای به نمایندگی از امریکا، اروپا، آفریقا، خاورمیانه، آسیای جنوبی، حوزه اقیانوس آرام و آسیای شرقی.
ماموریت سازمان جهانی گردشگری عبارت است از: “توسعه و گسترش جهانگردی وسیله‌ای مهم برای تقویت صلح بین‌المللی و تفاهم، توسعه اقتصادی و تجارت بین‌الملل”.
سازمان جهانی گردشگری برای دستیابی به این هدف به فعالیت‌های زیادی می‌پردازد و این فعالیت‌ها به گونه‌ای تنظیم شده است که در موارد زیر به کشورهای درحال توسعه کمک‌های لازم بشود:
توجه به منابع کنونی و بالقوه آینده جهانگردی، راهنمایی در ایجاد شرکت های بزرگ برای توسعه صنعت جهانگردی در سطح کشور؛ تدوین سیاست‌ها، برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت برای توسعه صنعت جهانگردی در یک مکان.
ارائه چارچوب سازمانی برای ساختار سازمان ملی جهانگردی؛ راهنمایی در ایجاد شرکت‌های بزرگ برای توسعه صنعت جهانگردی، کمک در راه تدوین قوانین و مقررات مربوط.
پ

این مطلب را هم بخوانید :  طراحی سیستم نظارت چهره راننده جهت تشخیص خستگی و عدم تمرکز حواس- قسمت ۲۴

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت  ۴۰y.ir  مراجعه نمایید.

یش‌بینی، تجزیه و تحلیل آماری، تحقیقات بازار، تجزیه و تحلیل بازار، تبلیغ، تشویق و گسترش.
برنامه‌هایی برای توسعه مدیریت.
برنامه‌ریزی و مدیریت در سطح ملی برای تامین هدف‌های فرهنگی و اجتماعی این صنعت.
تعیین مکان‌های جدید جهت ساخت محل‌هایی برای اقامت جهانگردان و تولید و عرضه محصولات ویژه جهانگردان
برنامه‌ریزی، مکان‌یابی، عملیات و رونق بخشیدن به صنعت جهانگردی و درجه‌بندی هتل‌ها و میهمان پذیرها.
شیوه تامین منابع مالی برای سرمایه‌گذاری‌هایی که در این صنعت انجام می‌شود. انجام تحقیقات پیش از سرمایه‌گذاری، امکان سنجی برای طرح‌های سرمایه‌گذاری، تجزیه و تحلیل هزینه و سود.