مزایای اعتدال و میانه روی در زندگی

شما یه فرد معتدل و میونه رو هستین؟ در این صورت میونه روی یکی از بهترین خصوصیات شماس و باید واسه اون خوشحال باشین.

به گزارس آلامتو و به نقل از سپیده دانایی؛ مرور خلاصه نوشته های گذشتگان نشون می دهد که فلاسفه از زمان های دور، به نقش مهم میونه روی در خوشبختی پی برده و به صورت جداگونه در این باره سخن گفته ان. در درس های دینی هم تکراری به داشتن میونه روی در همهٔ مسائل، حتی عبادت، سفارش شده.

از دیدگاه ادیان و فلاسفه، میونه روی به معنی انتخاب و پیمودن راه میونه و بی میلی به زیاده روی و تفریطه. روان شناسا هم تعریف مشابهی از این معنی ارائه داده ان. از نظر اون ها، میونه روی فضیلتی است که مانع زیاده روی و کوتاهی در مسائل می شه و ما رو از نفرت، تکبر، نتیجه های بد به وجود اومده بوسیله خوشی های ناپایدار و بی ثباتی های هیجانی مواظبت می کنه.

این فضیلت از چهار مؤلفه تشکیل شده که عبارت ان از: بخشش، فروتنی، آینده نگری و کنترل خود.

بخشش

بخشیدن افرادیه که باعث آزار و ناراحتی ما شده ان. رشد توانایی بخشش در فرد دلیل می شه که ایشون مشکلات و کمبود های بقیه رو قبول کنه، به اون ها واسه جبران خطایشان فرصت دهد و در برابر وسوسهٔ انتقام جویی و تلافی مقاومت کنه. اینجور فردی تحت اثر هیجانات و احساسات به وجود اومده بوسیله خشم قرار نمی گیرد و در آخر، فرد خطاکار رو می بخشه.

فروتنی

فروتنی به معنی اون هستش که فرد کمالات خود رو پوشیده نگه داره و دربارهٔ اون ها صحبت نکنه. با اینکه اعتمادبه نفس افراد متواضع پایین نیس، بیشترً از جلبِ توجه بقیه دوری می کنن. آدم های فروتن از کمبود ها و محدودیت هاشون آگاهی دارن و با خود صادق ان. می دانند که ممکنه همهٔ تصمیماتشان درست نباشه و از پیشنهادها و مساعدت های بقیه خوشحال می شن.

آینده نگری

این ویژگی به معنی جهت گیری عملی دربارهٔ اهداف آینده س. این خصیصه در فرد دلیل می شه که ایشون در تصمیماتی که می گیرد با احتیاط باشه، از خطر های بی دلیل بپرهیزد و همیشه اهداف اصلی خود رو به خاطر داشته باشه و بر مبنای اون ها تصمیم بگیره. افراد آینده نگر رفتار تکانشی خود رو بررسی و نتیجه های اعمالشون رو پیش بینی می کنن.

آینده نگری هم معنی با کوتاه بینی و احتیاط زیادتر از اندازه نیس؛ بلکه به معنی هوشمندی و توانایی برنامه ریزی واسه رسیدن به اهداف مهم زندگیه.

کنترل خود

کنترل خود به روند کنترل بر اعمال خود واسه دست یابی به اهداف و عمل طبق هنجارهای جامعه گفته می شه. آدمایی که این ویژگی در اون ها رشد پیدا کرده می تونن جواب های ذاتی مانند خشم یا رفتار تکانشی خود رو کنترل کنن و به جای اون، طبق رفتارای سازگارانه و ازپیش برنامه ریزی شده در موقعیت عکس العمل نشون بدن.

این توانایی هم در موردٔ مقاومت در برابر وسوسه ها، مانند دوری فرد از غذاهای چرب و مواد قندی و هم در موردٔ شروع فعالیت های مطلوب، مانند صبح زود از خواب برخاستن، کاربرد داره.

چیجوری سلامت روحی خود رو افزایش بدیم؟

چیجوری بر ذهن خود مسلط شیم؟

سپیده دانایی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *