مزایای خلاقیت و نوآوری برای سلامت

امتیازات خلاقیت واسه سلامت

ما کارای خلاقانه ای مثل نویسندگی، بازیگری، نقاشی یا رقص رو تنها بدین خاطر قبول می کنیم که از انجام اونا حال می کنیم. در اصل، ما میدونیم که خلاقیت برامون خیلی خوبه و روحیه خلاقیت به ما اجازه میده زندگی شادتری داشته باشیم. اما سوال اینجاس که علم در مورد امتیازات خلاقیت واسه سلامت آدم چه میگه؟

به گزارش آلامتو به نقل از medicalnewstoday؛ بعضی از کارای خلاقانه به عنوان سرگرمی انجام می شن و بعضی واسه امرار معاش هستن اما اصلا مهم نیس ما در چه جاده ای قدم می ذاریم. همه آدما به حس اعتماد به نفس و عزت نفس نیاز دارن. روشنه که ایجاد کارا بخشی از این احساس هستش. ما از سالای بسیار دور خلاق بوده ایم.

بیشتر از ۳۹۹۰۰ سال قبل، اجدادمان بعضی از دست سازه های خود رو واسه ما به یادگار گذاشته ان. اونا روی دیوار غارها نقاشی کردن و از سفال وسایل لازم خود رو ساخته ان.

میشه اینجور نتیجه گرفت که نیاز ما به ساختن وسایل، در خون مونه و در طول زمان این نیاز بهبود پیدا کرده. ما یاد گرفتیم، وسایل خود رو جفت و جور کنیم، غذا بسازیم، واسه بیماریای جور واجور دارو بسازیم و زندگی خود رو به بهترین روش مدیریت کنیم.

بعضی از اوقات هم وسایلی ساختیم که زیاد به درد ما نخورده ان. بر خلاف همه بحثای فیلسوفی که در این مورد می شن، تحقیقات زیادی در بخش پزشکی انجام شده و نشون میده هنر به خصوص اگه خلاقانه باشه می تونه واسه ذهن و سلامت ما بسیار به درد بخور واقع شه.

در این مقاله می خوایم بعضی از امتیازات خلاق بودن واسه سلامتی رو با هم مورد بحث و بررسی بذاریم. پیشنهاد می کنیم این گزینه رو در زندگی خود به کار ببرین و تا جایی که می تونین خلاق باشین.

بهبود سلامت روحی و روانی:

نقاشی کردن یا ساختن اشیا از گل، می تونه به افراد کمک کنه با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم کنن. در یکی از مقالات کامل چاپ شده در مورد ارتباز هنر، درمان و سلامت عمومی، یکی از نویسندگان عقیده داره که هنر به افراد کمک می کنه خود رو نشون بدن و تجربیات خود رو به نمایش بذارن. این تجربیات رو نمیشه همیشه با کلمات گفت.

نمایش خود به کمک کارای هنری می تونه به حفظ و بازسازی هویت مثبت آدما کمک کنه. تحقیقات دیگری هم در این بخش انجام شده و نشون میده نوشتن می تونه به افراد کمک کنه بر مشکلات خود فائق آیند و احساسات منفی خود رو مدیریت کنن. به همین روش، این نوع نوشتن به افراد اجازه میده موقعیتای منفی رو به شکلی بفهمن که نمیشه اون رو تغییر داره و اون رو جزو داستان زندگی خود قبول کنن و تلاش کردن از اون واسه بهبود زندگیشون استفاده کنن.

یکی از تحقیقات انجام شده تلاش کرده از مردانی که در کودکی با ازار جنسی روبرو شدن سوالاتی سوال کنه. در این مطالعه از افراد خواسته شد در مورد تجربیات خود بنویسن. همین امر باعث شد افراد راحت تر با مشکلات خود بر بخورن و با اون کنار بیان.

تاثیر آنی در برابر امتیازات دراز مدت:

بدون این دست اون دست کردن بعد از نوشتن تجربیات روی کاغذ، نویسنده ممکنه احساس کنه احساسات منفی بیشتری از رویدادهای قبلی به سمت اون حمله آورده. با اینحال امتیازات دراز مدت نوشتن بسیار مثبت و موثره.

تاثیر فوری نوشتن احساسات و تجربیات گذشته معمولا باعث افزایش ناراحتی، احساسات منفی و نشونه های فیزیکی می شه و در آخر اخلاق مثبت رو هم کم می کنه. با اینحال در دوره های دراز مدت، بیشتر تحقیقات نشون دادن که دلایل زیادی در مورد اثر مثبت این موضوع هست و فرد با فایده هایی مثل بهبود سلامت جسمی و روحی روبرو می شه. نوشتن در مورد تجربیات، نه فقط به بهتر شدن مشکلات کمک می کنه بلکه احساسات منفی رو هم کنترل می کنه.

یکی از تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۱ نشون میده خواستن از افراد واسه نوشتن تجربیات مثبت زندگیشون که دوست داشتن در آینده هم این تجربه رو پیشرفت بدن، باعث افزایش حس خوب بودن و شادمانی می شه. در تحقیقات بعدی که از شرکت کنندگان خواسته شد در مورد تجربیات مثبت خود متنی بنویسن هم همین نتیجه به دست اومد.

اثر افزایش توانایی و قدرت مغز:

تحقیقات انجام شده نشون میده نوشتن؛ می تونه به یادگیری و بهبود حافظه کمک کنه. با اینحال اگه شما میانبر رو انتخاب کنین و ایده هایی که می خواین یادتون باشه رو بنویسین در واقع امتیازات زیادی کسب نمی کنین. اگه می خواین یادگیری موثرتری داشته باشین، طبق گفته محققان باید یه کاغذ و قلم وردارین و مثل گذشته با دست خط خود مطالبی رو روی کاغذ بنویسین.

اما نوشتن تنها راه واسه داشتن مغزی بهتر نیس. آلبرت انیشتین بیان کرده که موسیقی هم بخش اعظمی از زندگی ایشون بوده و تونسته تاثیر مثبتی روی مغزش بزاره. خوب تحقیقات هم نشون میده موسیقی و نواختن اون می توند تاثیر قابل توجه ای روی نواحی جور واجور مغز و رابطه اونا با هم داشته باشه. مطالعه مروری منتشر شده در سال ۲۰۱۴ نشون میده آدمایی که موسیقی رو می آموزند، می تونن رابطه بهبود پیدا کردی بین دو نیمکره مغز خود داشته باشن.

یکی دیگه از کارای خلاقانه ای که شناخت ما رو بهتر کنه بازیگریه. یکی از تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۴ نشون میده افراد کهنسالی که واسه شرکت در نمایشای تئاتری تشویق شده بودن، بعد از ۴ هفته با بهبود در خلق و خو و هم اثرات روحی مثبت روبرو شدن.

اونا هم اینکه کارکرد شناختی بهتری رو از خود نشون دادن. به طور خاص، شرکت کنندگان بازخوانی شنوایی و کلمات بهتری نسبت به قبل داشتن و توانایی حل مشکل اونا بهبود پیدا کرده بود.

امتیازات خلاقیت روی سلامت جسم:

تحقیقات انجام شده نشون میده آدمایی که در مورد تجربیات بد خود مطلبی می نویسند، به طور آماری بهبود زیادی در سنجشای جور واجور سلامت جسم از خود نشون میدن و ملاقات اونا با دکتر کمتر می شه. این موضوع باعث بهتر شدن کارکرد سیستم ایمنی هم می شه.

یکی از تحقیقات میگه آدمایی که درگیر درمان مریضی ایدز هستن و از نوشتن واسه بیان مشکلات خود استفاده می کنن می تونن سیستم ایمنی خود رو تقویت کنن.

با اینکه چرایی این هنوز مشخص نیس اما یافته ها نشون میده آدمایی که به طور منظم در مورد تجربیات خود مطلبی می نویسند، می تونن تعداد لنفوسیتای CD4+ خود رو زیاد کنن. این لنفوسیتا جزو عناصر کلیدی واسه کارکرد سیستم ایمنی هستن و می تونن ویروسایی که باعث از بین رفتن قدرت سیستم ایمنی می شن رو هدف بذارن.

نوشتن به آدمایی که درد طولانی دارن هم کمک می کنه. آدمایی که با شرایط مزمنی درگیرن می تونن به کمک نوشتن درد خود رو بهتر کنترل کنن و حتی اون رو کم کنن. موسیقی درمانی هم باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی می شه.

موسیقی به روشای پیچیده ای روی مغز اثر می کذارد و سیستم پاسخگویی به شرایط استرس زا رو تقویت می کنه. براساس تحقیقات انجام شده گوش دادن به موسیقی می تونه به بازیابی کارکرد موثر سیستم ایمنی از راه فعالیتای هیپوتالاموس و آمیگدال کمک کنه. این نواحی از مغز در تنظیم خلق و خو و فرایندهای هورمونی و نیزپاسخگویی التهابی بدن نقش دارن.

رقص و بدن:

خلاقیت می تونه واژه بسیار زیادی باشه. مثلا یکی از تحقیقات انجام شده روی نجات یافتگان از سرطان سینه تمرکز کرده و فهمیده که رقص می تونه کارکرد شونِه در شرکت کنندگان رو بهتر کنه و همین امر تاثیر مثبتی روی تصویر بدن داره.

علاوه بر این، رقصیدن یه روش سرگرم کننده واسه تناسب اندامه. در سال ۲۰۱۴، زنان به کمک رقص حدود ۱۰۰ پوند از وزن خود رو کم کردن.

تحقیقات گذشته نشون میده ورزشایی مثل زومبا می تونه فشار خون و سطح تری گلیسیرید رو بهتر کنه. تحقیقات قبلی هم رقص ایروبیک رو به مدیریت بهتر وزن در رابطه دونسته ان. مطالعه کره ایا در سال ۲۰۰۷ نشون میده رقص هیپ هاپ به همراه رقص ایروبیک می تونه باعث بهتر شدن اخلاق افراد شه و سطح خستگی رو هم کم کنه.

از سال ۱۸۱۸ تا به امروز، خلاقیت به معنی بهبود خلق و خو و هم بهبود شرایط جسمی در نظر گرفته می شه. پس کارای خلاقانه ای مثل نوشتن، نقاشی کردن یا یاد گرفتن یکی از آلات موسیقی مثل گیتار می تونه واسه ذهن و جسم افراد بسیار به درد بخور باشه.

چیجوری خلاقیت مون رو پرورش بدیم؟

چیجوری ایده خود رو عملی کنیم؟

اختصاصی خلاقیت روانشناسی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *