مزایای مدیتیشن

مدیتیشن

به گزارش آلامتو به نقل از مجله سلامت ؛ اگه هنوزم واسه شروع شک دارین پس این مقاله رو تا آخر بخونین.

  1. استرس رو کاهش می دهد

یافته های تحقیقاتی که ماه گذشته در مجله روانشناسی سلامت منتشر شد، نشون داد که مراقبه نه فقط با در ارتباطه، بلکه از اندازه ترشح هورمون های استرس موسوم به کورتیزول هم می کاهد.

  1. اجازه می دهد خود واقعیمون رو بشناسیم

با مدیتیشن خود واقعیمون رو بشناسیم. مدیتیشن کمک می کنه تا از خوش بینی افراطی نسبت به خودمون دست ورداشته، رفتار و کردار خود رو معقولانه تر تجزیه تحلیل کنیم. یافته های مطالعاتی که در مجله ای در مورد علم روانشناسی به چاپ رسید، اثبات کرد که با مراقبه می تونیم بر اشکالاتی که گاه عیب های ما رو بزرگ تر و گاه کوچیک تر از حد واقعی جلوه میدن، غالب شیم.

  1. دلیل رشد و تعالی فردی شما می شه

محققان دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا، به این نتیجه رسیدن که دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد که تمرینات مدیتیشن انجام میدن در دروسی که نیازمند دلیل آوردن های کلامیست، کارکرد بهتری دارن و هم اینکه اثرات مثبتی رو در حافظه فعالشان تجربه کرده ان. محققان در مجله علم روانشناسی آورده ان که: “یافته های ما بر این اشاره داره که انجام فعالیت های مدیتیشن به صورت حرفه ای، تکنیکی موثر و موثر در بهبود کارکرد شناختی درجهت حصول نتیجه های ارزشمنده.”

  1. دلیل مفید بودن سربازان می شه

نیروی دریایی آمریکا به دنبال کشف اینه که مدیتیشن های مراقبه ای چیجوری موجب افزایش کارایی سربازان می شه و امکان کنترل استرس و خلاص شدن از افکار استرس زا رو واسه سربازان جفت و جور می آورد.

  1. به افراد گرفتار به آرتروز کمک زیادی می کنه

در سال ۲۰۱۱ مقاله ای در مجله سالنامه مریضی رماتیسم به چاپ رسید که نشون می داد، با اینکه تمرینات مدیتیشن کمکی به کاهش دردهای به وجود اومده بوسیله نمی کنه اما از اندازه استرس و خستگی بیش از اندازه این بیماران می کاهد.

  1. کارکرد حفاظتی مغز رو تغییر می دهد

محققان دانشگاه اورگان به این نتیجه رسیدن که ترکیبی از فعالیت های جسمی و ذهنی در کنار هم که از فوت وفن های مدیتیشنه، در واقع تغییراتی در کارکرد مغز بوجود می آورد که منتهی به ایستادگی مغز در برابر مریضی های روحی می شه. در عین حال تمرینات مدیتیشن اندازه سیگنال هایی که به مغز مخابره می شه و تراکم آکسونی خونده می شه رو زیاد کرده و همین امر موجب افزایش بافت های محافظ مغز در دور و بر آکسون ها واقع در منطقه کمربندی قدامی مغز می شه.

  1. کنترل کننده شدت و ضعف کارکرد مغزه

از اینکه مراقبه شما رو متمرکز تر و متفکرتر کرده، حیرت زده نیستین؟ طبق یافته های مطالعاتی که در مجله Human Neuroscience منتشر شد: مدیتیشن به مغز کمک می کنه تا کنترل بهتری روی پردازش درد و احساسات داشته باشین، به خصوص در کنترل ریتم امواج آلفا (که نقش مهمی در درک احساساتی که مغز تمرکز بیشتری روی اون داره اجرا می کنه).

  1. نوای موسیقی رو دلنشین تر می کنه

براساس یافته های منتشر شده در مورد روانشناسی موسیقی، مراقبه تعامل کانونی ما رو با موسیقی افزایش می دهد، به ما کمک می کنه تا به درستی از موسیقی که گوش می بدیم لذت برده و اون رو با اعماق وجودمون حس کنیم.

  1. حتی وقتی که در بین تمرینات مدیتیشن نباشیم هم به ما کمک می کنه.

لزومی نداره واسه بهره گیری از امتیازات پردازش احساسات از طرف مغز، در حال مدیتیشین باشین. یکی از یافته های منتشر شده در مجله Human Neuroscience نشون می دهد که ناحیه آمیگدال که مسئول عکس العمل های احساسیه با مدیتیشن دچار تغییرات مثبتی می شه و این روند حتی وقتی که فرد در حال مدیتیشن هم نیس، ادامه داره.

  1. دارای ۴ المانه که به روش های جورواجور به ما کمک می کنه

طبق تحقیقات توصیفی در مورد علم روانشناسی، امتیازات مدیتیشن روی سلامت رو می توان در ۴ اصل اساسی خلاصه کرد: شناخت جسم ، خودشناسی، کاهش عاطفی و کاهش حواس.

  1. به پزشکتون کمک می کنه تا کارکرد بهتری داشته باشه

دکترها، گوش بدین: مراقبه به شما کمک می کنه تا به بیمارانتون اهمیت بیشتری بدین. تحقیقات انجام شده در مرکز پزشکی دانشگاه روچستر اثبات کردن که پزشکانی که به تمرینات مراقبه تکرار دارن کمتر قضاوت می کنن، بیشتر خودآگاهی دارن و در تعامل با بیماران و گوش دادن به مشکلات اونا شنوندگان بهتری هستن.

  1. از شما فرد بهتری می سازه

شک نکنین که ما عاشق همه جنبه های مدیتیشن می شیم. یافته های منتشر شده در مجله علم روانشناسی نشون دهنده اینه که مدیتیشن از ما فرد دلسوزتری می سازه و این به نفع افرادیست که با اونا در تعامل هستیم. محققان دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسیدن که مدیتیشن با فضائل اخلاقی در ارتباطه و از شما فرد نیکوکاری می سازه.

  1. در رویارویی با سرطان کمی از فشار روحی شما می کاهد

محققان اثبات کردن که مدیتیشن و هنردرمانی دو عنصر جدایی ناپذیرن که به شکل خیلی از فشارهای روحی زنان گرفتار به سرطان سینه می کاهد. هم اینکه با تصویربرداری هایی از مغز اثبات کردن که در واقع مدیتیشن با تغییرات مغز در برابر فشارهای روحی، بروز احساسات و اعمال خیرخواهانه پیوند خورده.

  1. به سالمندان کمک می کنه تا کمتر احساس تنهایی کنن.

احساس تنهایی در بین سالمندان امریست خطرناک و همین امر خطر بروز خیلی از مریضی ها رو در بین اونا تقویت می کنه. اما محققان دانشگاه کالیفرنیا به این نتیجه رسیدن که مراقبه به کاهش حس تنهایی در بین افراد سن و سال دار کمک زیادی می کنه و از اونجایی که بروز ژن های مربوط به التهابات رو سرکوب می کنه، موجب تقویت نیروی سلامتی در بدن اونا می شه.

  1. موجب کاهش هزینه های درمان می شه

مراقبه نه فقط واسه حفظ سلامت خوبه، بلکه در حفظ پول هاتون هم بی تاثیر نیس. تحققیات منتشر شده در مجله گسترش سلامتی نشون می دهد که آدمایی که به صورت حرفه ای به مدیتیشن می پردازند، در مقایسه با آدمایی که از انجام فوت وفن های مدیتیشن دوری می کنن، هرساله هزینه کمتری رو صرف امور درمانی می کنن.

  1. اسلحه ای در فصل سرماست

علاوه بر اینکه تمرین های اون حافظ بهداشت و سلامته، مراقبه و تمرینات مدیتیشن، عواقب ناخوشایند رو کاهش میدن. محققان دانشگاه پزشکی و سلامت ویسکانسین به این نتیجه رسیدن که آدمایی که در فعالیت های مدیتیشن شرکت می کنن، کمتر به مریضی های عفونی تنفسی زیاد گرفتار و به طبع مرخصی های استعلاجی کمتری درخواست می کنن و هم اینکه طول درمانشون کوتاه تر وعلائم مریضی هاشون از شدت کمتری برخورداره.

  1. خطر دچار شدن به افسردگی رو در بین زنان باردار کاهش می دهد

از اون جایی که از هر ۵ زن باردار ۱ نفر افسردگی بارداری رو تجربه می کنن، اون دسته از زنائی که مخصوصا خطر دچار شدن به در اونا بالاست، می تونن از تمرینات یوگا بهره مند شن. دکتر ماریا موزیک در بیانیه ای اعلام کرد، تحقیقات در مورد اثرات یوگا بر زنان باردار محدوده، اما بسیار دلگرم کننده . این مطالعه زمینه ساز تحقیقات بیشتر در رابطه با اینکه چیجوری یوگا منتهی به قدرت و احساس مثبت در زنان باردار می شه شده.

  1. خطر دچار شدن به افسردگی رو در بین نوجوانان هم کاهش می دهد.

براساس تحقیقات انجام شده از طرف دانشگاه لووین، آموزش تمرینات یوگا در بین برنامه های تحصیلی به نوجوانان کمک می کنه تا فشارهای روحی، اضطراب و افسردگی کمتری رو متحمل شن.

  1. هم جهت با هدف کاهش وزن با شما همراهی می کنه

در تلاشید که واسه حفظ سلامت خود چند کیلو از وزنتون رو کم کنین؟ براساس بررسی های انجام شده از طرف روانشناسان که در یکی از مجلات آمریکا به چاپ رسید و هم اینکه اعلان انجمن روانشناسی امریکا، مدیتیشن بهترین همراه شما هستش. طبق بررسی های انجام شده از هر ۱۰ روانشناس ۷ نفر تمرینات مراقبه رو فوق العاده ترین و پسندیده ترین روش هدف دار واسه کاهش وزن تلقی می کنن.

  1. خواب بهتری دارید

و اما آخرین نکته و بهترین نکته! تحقیقات انجام شده از طرف دانشگاه یوتا در مورد تمرینات مراقبه اثبات می کنه که این تمرینات نه فقط در کنترل بهتر احساسات و احساسات موثره، بلکه در بهبود خواب شبونه هم اثر میذاره. گزارش شده آدمایی که به صورت فعالانه در تمرینات مدیتیشن شرکت می کنن کنترل بهتری روی احساسات و رفتارای خود درزمان روز دارن. هم اینکه محققان اعلام کردن که: مدیتیشن های پیشرفته، از فعالیت مغز موقع خواب می کاهد و همین امر امتیازات زیادی در کیفیت خواب و حتی بالاتر از این، یعنی کنترل استرس داره.

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

آموزش مدیتیشن واسه ورزشکاران

مجله سلامت مدیتیشن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *