پایان نامه با موضوع : بینامتنی قرآنی و روایی در اشعار سه تن از شاعران شیعی (کمیت بن زید اسدی، عبدی کوفی و دیک الجن الحمصی)

دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  بینامتنی قرآنی و روایی در اشعار سه تن از شاعران شیعی (کمیت بن زید اسدی، عبدی کوفی و دیک الجن الحمصی)

تکه ای از متن پایان نامه :

 

 

در ادبیات عربی، ناقدان اصطلاح (intertextuality) را با واژه «التناص» یا «النصوصیه» به معنای «تداخل متون با هم» ترجمه کرده­اند و کوشش­های بی­شماری برای تبیین آن نموده­اند و در تحلیل گفتمان شعری از پدیده­ی تناص یاد می­کنند. از بین این ناقدان می­توان به افرادی از قبیل: محمد عزام[1] ، صبری حافظ، محمد مفتاح و . . . اشاره نمود. این افراد در حوزه­ی تناص، مقالات و کتاب­هایی نوشته­اند.

شاعران عرب رویکردی عمیق به متون کهن، به ویژه میراث دینی گذشته داشته­اند، و این میراث دینی پیوسته منبع غنی و الهام بخش آن­ها بوده می باشد. در این میان قرآن کریم ارزشمندترین اثر متنی می باشد که شاعران و ادیبان با آن به عنوان یک میراث ادبی و دینی جامع و کامل تعاملی ژرف داشته و دارند.

جایگاهشان می­رانند؛ بدین ترتیب، متن از طریق جریان إحلال (فرود آمدن) و إزاحه (از بین بردن) در سایه­ی متن دیگر حاصل می­گردد» (حافظ، 1984م: 11).

از این رو «درهم تنیدگی متون» که از آن به نظریه­ی بینامتنی یاد می­گردد، حاصل رویکرد زبان­شناختی به ادبیات و نقد متن محور می­باشد و چندان مورد توجّه ناقدان عرب قرار گرفت که آن را امری اجتناب ناپذیر برای هر متن ادبی می­داند. بر اساس این نظریه هرمتن ادبی دارای روابط بینامتنی می باشد. (اسدی، بی­تا: شماره­ی 28: 17) و هر اثر تحت تأثیر آثار قبل یا هم­زمان با خود و با تغییر و تصرف در آن­ها به وجود می­آید و دارای هویت می­گردد و هر اثر دارای مرجعی قبل از خود و یا هم­زمان با خود می باشد و ذهن پویای بشر به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه از تجربیات ذهنی و آثارشان بهره­مند می­گردد.

  پایان نامه کارشناسی ارشد : بلاغت در اشعار حافظ(غزل 101تا200)

«محمد بنیس»[2] از نخستین پژوهشگران حوزه­ی بینامتنی در ادبیات عربی به شمار می رود که در اظهار دیدگاه­هایش از منتقدان غربی مانند «کریستوا»، «تودروف» و «بارت» تأثیر پذیرفته و از آنها با عنوان ابزاری برای خوانش متون بهره گرفته می باشد (ساره، 2007م: 35).وی ترکیب­های «تداخل[1] . محمد عزام: از منتقدان معاصر سوری می باشد که (1940م) به دنیا آمد، مهم­ترین آثار وی عبارتند از؛ بنیه الشعر الجدید، الدلاله، المصطلحات النقدیه من التراث العربی و الموازنه بین شعر ابی تمام و البحتری (www.awu-dam.org).

[2] . محمد بنیس: از منتقدان معاصر مغربی که در سال (1948م) در شهر فاس مغرب چشم به جهان گشود، در سال (1974م) مجله­ی «الثقافه الجدیده» را در مغرب تأسیس نمود. وی تحصیلات عالیه­ی خود را در این شهر به پایان رساند، در رساله­هایش «ظاهره الشعر المعاصر فی المغرب» که رساله­ی دکتری او می باشد و رساله­ی کارشناسی ارشدش به نام «حداثه السؤال» از بینامتنیت بحث می­کند و بعضی واژگان جدیدی را وارد این حوزه کرده، کتاب­های «الأعمال الشعریه» و «رمیه نرد» از معروف­ترین آثارش به شمار می­رود. (www.wata.cc)

 

 

بینامتنی قرآنی و روایی در اشعار سه تن از شاعران شیعی (کمیت بن زید اسدی، عبدی کوفی و دیک الجن الحمصی)

بینامتنی قرآنی و روایی در اشعار سه تن از شاعران شیعی (کمیت بن زید اسدی، عبدی کوفی و دیک الجن الحمصی)

 برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

  پایان نامه کارشناسی ارشد در رابطه با : بلاغت در اشعار حافظ(غزل 101تا200)

دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه:بینامتنی قرآنی و روایی در اشعار سه تن از شاعران شیعی (کمیت بن زید اسدی، عبدی کوفی و دیک الجن الحمصی)

این نوشته در دسته‌بندی نشده ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.