پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان : بینامتنی قرآنی و روایی در اشعار سه تن از شاعران شیعی (کمیت بن زید اسدی، عبدی کوفی و دیک الجن الحمصی)

دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  بینامتنی قرآنی و روایی در اشعار سه تن از شاعران شیعی (کمیت بن زید اسدی، عبدی کوفی و دیک الجن الحمصی)

تکه ای از متن پایان نامه :

 

  

وَ قَتِیلٌ بِالطَّفِّ غُودِرَ مِنهُم   بَینَ غوغآءِ أُمَّهٍ و طغامِ
(کمیت، 1406هـ:33)

ترجمه: کشته نینوائی که گرفتار پیمان شکنی و خیانت مردم فرومایه و پست نهاد گردید.

امام باقر(ع) گریست و سپس فرمود: اگر مالی داشتیم به تو می­دادیم، اما پاداش تو همان باشد که پیامبر خدا به «حسان بن ثابت»[1] فرمود: «لا زِلتَ مؤَیَّداً بِرُوحِ القُدُسِ ما ذبیتَ عَنَّا أَهلَ البَیتِ» یعنی: تا از ما اهل بیت دفاع می­کنی همواره به روح القدس مؤیّد باشی.

ابوالفرج اصفهانی از ابوبکر خضرمی روایت کرده می باشد که گفت: «در ایام «تشریق»[2]در منی از امام محمد باقر(ع) برای کمیت اجازه شرفیابی خواستم و حضرت اجازه فرمود، کمیت شرفیاب گردید شعرکمیت

ذبیح الله صاحبکار در کتاب سیری در مرثیه­ی عاشورایی خویش چنین اظهار کرده: «کمیت اولین کسی بود جدل منطقی را وارد شعر عربی نمود »(صاحبکار، 1379ش: 55)، شعر کمیت مثل دیگر شاعران صرفاً عاطفی نیست، بلکه شعرش، مذهبی، ذهنی و عقلی می باشد. کمیت شاعری شیعه مذهب می باشد که در اشعارش بسیار عمیق به مذهب شیعه پرداخته می باشد. وی در اشعارش ادلّه بسیار قوی دارد و اوّلین کسی می باشد که تقریر و احتجاج را در شعر وارد نمود و برای علویان در دفاع از حق[1]. حسان: ابو الولید حسان بن ثابت بن منذر بن حرام بن النجار از قبیله خزرج می باشد، مادرش فریعه نام دارد. قبیله­ی او از یمن به حجاز مهاجرت و با قبیله اوس در یثرب سکونت نمود. حسان در سال 563 میلادی حدوداً هشت سال قبل از ولادت پیامبر اکرم(ص)در یثرب متولد گردید، اما بعضی از منابع تاریخی ولادت او را سال 590 میلادی می­دانند. وی در خانواده­ای آبرومند و بزرگوار پرورش پیدا نمود. یثرب در آن زمان میدان نزاع و خصومت بین اوس و خزرج بود. شاعر اوس، قیس بن خیطم و شاعر خزرج حسان بن ثابت بود. وقتی که مسلمان گردید و در سایه اسلام و پیامبر (ص) جای گرفت، توانست از هجو و مدح به عنوان دو سلاح قوی بهره گیری کند. ظاهراً زمانی که حسان شصت سال از عمرش گذشته بود، اسلام می­آورد و توان شاعری و قدرت و قریحه­ی شعری خدادادی­اش را در خدمت دین قرار می­دهد، حمله­های دشمنان را با شعر خود پاسخ داده و از اسلام و پیامبر و مسلمین و ارزش­های دینی دفاع می­کند. از حسان بن ثابت انصاری دیوانی به جای مانده می باشد که آن را ابوسعید سکری روایت کرده می باشد (www.hoseynian.com).

  بینامتنیت قرآن و دفتر اول، دوم و سوم مثنوی از دیدگاه ژرار ژنت - دانلود

[2]. ایام تَشریق: روزهاى ده، یازده، دوازده و سیزدهم ذی­حجه می باشد. روز دهم«یوم النحر»، روز یازدهم» یو القر»، روز دوازدهم «یوم‌النَفْر الاوّل» و روز سیزدهم «یوم‌النَفْر الثانی» یا» یوم الصدر» نام ‌دارد. منشأ تعبیر به ایام تشریق در فقه، ورود آن در سنت می باشد. قرآن از این روزها به «ایام معدودات» یاد کرده می باشد. سبب نام‌گذاری این روزها به ایّام تشریق آن می باشد که عرب در این روزها گوشت‌های قربانی را قطعه قطعه کرده، در آفتاب می‌خشکاندند. یا آن‌که حاجیان بعد از طلوع خورشید، قربانی را ذبح یا نحر می‌کنند. یا این‌که در این روزها روح و جان آدمی با نور عبادت و عرفان نورانی می‌گردد. قرآن کریم مؤمنان را به اموری در ایام تشریق فرمان داده‌می باشد: «واذکُروا اللّهَ فی اَیّامٍ مَعدودات» بعضی مراد از ذکر را در این آیه مطلق یاد خدا می‌دانند که مؤمنان بایستی به جای فخر فروشی به پدران و ستایش آنان که از سنت‌های دوران جاهلیت بود به آن ملتزم باشند و بعضی دیگر آن را یاد خدا هنگام قربانی و رمی جمرات دانسته‌اند(www.wikifeqh.ir).

 

 

بینامتنی قرآنی و روایی در اشعار سه تن از شاعران شیعی (کمیت بن زید اسدی، عبدی کوفی و دیک الجن الحمصی)

بینامتنی قرآنی و روایی در اشعار سه تن از شاعران شیعی (کمیت بن زید اسدی، عبدی کوفی و دیک الجن الحمصی)

 برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

  پایان نامه ارشد : بینامتنی قرآنی و روایی در اشعار سه تن از شاعران شیعی (کمیت بن زید اسدی، عبدی کوفی و دیک الجن الحمصی)

دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه:بینامتنی قرآنی و روایی در اشعار سه تن از شاعران شیعی (کمیت بن زید اسدی، عبدی کوفی و دیک الجن الحمصی)

این نوشته در دسته‌بندی نشده ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.