پیشینه ی روش سخنرانی

فنون مؤثر روش سخنرانی عبارت ان از : (۱) بیان هدفای آموزشی و آماده کردن یادگیرندگان ، (۲) به کار گیری پیش سازمان دهنده ها ، (۳) ایراد سخنرانی ، (۴) توضیح دادن ، (۵) شور و شوق و جنب و جوش ، (۶) گرمی و شوخ طبعی ، (۷) پرسیدن سؤال و بررسی مشکلات دانش آموزان ، (۸) یادداشت ورداری ، و (۹) دادن تکلیف کلاسی و تکلیف خونه  ( سیف ، ۱۳۸۸ ) .

مشکلات

۳  ۱۲  ۲ : روش آموزش غیر مستقیم

آموزش غیر مستقیم[۱] آموزشی دانش آموز محوره ؛ چون در این راه و روش فعالیت اصلی در روند تدریس – یادگیری رو دوش علم آموزانه . هدف تدریس غیرمستقیم جفت و جور کردن موقعیتیه که در اون موقعیت دانش آموزان با در نظر گرفتن توانایی و چیزهای مورد علاقه خود ، در روند یادگیری قدم بردارن و فعالیتهای خود رو شخصاً نظارت ، تنظیم و ارزشیابی کنن . آسون کردن یادگیری دانش آموزان در کانون توجه این راه و روش قرار داره  ( شعبانی ، ۱۳۸۷ ) .

دانش آموز

 

آموزش غیرمستقیم تلاش داره یادگیرندگان رو در روند مشاهده ، بررسی ، نتیجه گیری و فرضیه سازی درگیر کنه ، به چیزهای مورد علاقه و کنجکاویای دانش آموزان اهمیت داده و اونا رو تشویق می کنه که راه حل مسائل رو خودشون پیدا کنن . در این روش فضا واسه جستجو راه حلای جور واجور آماده س و ترس به وجود اومده توسط اشتباه بودن جواب کم میشه . هم اینکه آموزش غیر مستقیم خلاقیت رو پرورش داده و باعث رشد تواناییا و مهارتای بین فردی می شه . دانش آموز یا دانشجویان به درک بهتری از مواد درسی و اندیشه های مورد مطالعه می رسن و تواناییای خود رو براساس این یادگیری بهتر می کنن . نقش معلم در آموزش غیر مستقیم از سخنران و رهبر کلاس به پشتیبانی کننده ، آسون کننده و منبع مراجعه واسه دانش آموزان تغییر پیدا میکنه . معلم محیط یادگیری رو طراحی می کنه ، فرصتایی رو واسه درگیر کردن دانش آموزان جفت و جور می آورد و در زمان لازم در مورد صحت و سقم کار دانش آموزان به اونا بازخورد میده ( مارتین ، ۱۹۸۳ ; به نقل کردنوقابی ، ۱۳۸۶ ) .

این مطلب را هم بخوانید :  روانشناسی در مورد : ویژگی­های روابط انسانی مطلوب در مدرسه

دانشجو

 ۱-  ۳  ۱۲  ۲  : روش آموزش تعاملی

راه و روش آموزشی تعاملی فعالیتی سنجیده منظم درباره موضوع یا مسأله ای خاصه . در این راه و روش موضوع یا مسأله خاص از طرف معلم مطرح می شه ، بعد معلم و دانش آموزان به صورت دو نفره یا گروه های کوچیک درباره اون موضوع یا مسأله به مطالعه ، اندیشه ، بحث و اعلام نظر می پردازن  ( گیج و برلاینر ، ۱۹۸۴ ؛ به نقل شعبانی ، ۱۳۸۶ ) .

روش آموزش تعاملی تا حد زیادی متکی به بحث و یادگیری اشتراکی در بین یادگیرندگانه . دانش آموزان می تونن توانایییا و مهارتای اجتماعی ، سازماندهی افکار و وارد شدن به بحثای منطقی رو از معلّمون و همکلاسیای خود یاد بگیرن .   وظیفه معلّم در این روش ارائه طرح کلی درس ، کنترل زمان بحثا ، تنظیم اندازه و ترکیب گروه ها و آموزش فنون گزارش دهی و مشارکته . آموزش تعاملی لازمه وجود تواناییا و مهارتای مشاهده ، گوش دادن ، روابط بین فردی و دخالت ، هم در معلم و هم در علم آموزانه . اندازه موفقیت روشای آموزشی تعاملی به اندازه جست و خیز گروه وابسته که اونم به توان معلّم در سازماندهی گروه س . این روش اون دسته از    روشای آموزشی رو در خود جای میده که لازمه گروه بندی دانش آموزان و تعامل یادگیرندگان با همدیگه و با معلمه .( کردنوقابی ، ۱۳۸۶ ) .

۲ – ۳  ۱۲  ۲  : آموزش به کمک بحث گروهی

آموزش به کمک بحث گروهی[۲] ” به جفت و جور آوردن موقعیتی می گن که در اون یادگیرندگان ( دانش آموزان و دانشجویان ) با همدیگه ، یا یادگیرندگان با معلم ، به گفتگو می پردازن تا اطلاعات ، اندیشه ها ، و عقاید رو با هم مبادله کنن یا به کمک هم به حل مسائل بپردازند ” ( کروکشانک ، جنکینس ، و متکالف ، ۲۰۰۶ ، ص ۱۹۳ ) . پس ، ” بحث گروهی روشیه واسه تحریک فکر کردن ، به رقابت کشیدن نگرشا و باورها ، و پرورش مهارتای میان فردی ” _ اگن و کوچاک ، ۲۰۰۱ ، ص ۵۷۲ ) . در بحث گروهی مهارتای میان فردی عبارت ان از یادگیری :

  • گوش دادن به صحبتای بقیه
  • تحمل دیدگاه های مخالف دیدگاه خود
  • رعایت حق آزادی افراد دیگه
  • بررسی انتقادی درک و فهم ، و ارزشیابی خود و بقیه
این مطلب را هم بخوانید :  فروش ماهیت و مفهوم اعتماد

روش بحث گروهی گفتگوییه سنجیده و منظم درباره موضوعی خاص که مورد علاقه مشترک شرکت کنندگان در بحثه . روش بحث گروهی واسه کلاسایی قابل اجراست که جمعیتی بین ۶ تا ۲۰ نفر داشته باشه . در صورت بالا بودن جمعیت کلاس ، باید اونا رو به گروه های کوچکتر تقسیم کرد یا از روشای دیگه استفاده کرد . در این روش ، معمولاً معلّم موضوع یا مسأله خاصی رو مطرح می کنه و شاگردان درباره اون به مطالعه ، اندیشه ، بحث و اعلام نظر می پردازن و نتیجه می گیرن ؛ پس – برخلاف روش سخنرانی – در این روش ، شاگردان در فعالیتای آموزشی فعالانه شرکت می کنن و مسئولیت یادگیری رو بردوش می گیرن . اونا اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین مباحثه ، از اندیشه و نگرشای خود با ذکر دلایل بر حقایق ، مفاهیم و اصول علمی دفاع می کنن . در اجرای درست بحث گروهی ، شاگردان باید توانایی سازماندهی عقاید و دیدگاه های خود ، انتقادات بقیه – چه درست و چه نادرست – و آزمایش نظرهای جور واجور رو اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین بحث داشته باشن ؛ یعنی ، روش بحث گروهی روشیه که به شاگردان فرصت میده تا نظرها ، عقاید و تجربیات خود رو با بقیه در میان بذارن و اندیشه های خود رو با دلایل مستند بگن ( شعبانی ، ۱۳۸۶ ) .

بحث گروهی به عنوان یه روش آموزشی به دو شکل می تونه انجام شه . یه شکل اون بحث همه کلاس و شکل دیگش بحث گروه های کوچکه .

 

۱- indirect insruction

 

۱- Group discussion