آنالیز SWOT چیست و چگونه می‌تواند کسب و کار شما را متحول کند؟

اخبار و رویدادهای بازاریابی

بررسی SWOT چیه و چیجوری می تونه کار و کاسبی شما رو از این رو به اون رو کنه؟

۱ خرداد ۱۳۹۷

تا بحال واسه تون پیش اومده که خیلی برنامه ریزی و تلاش بکنین ولی در آخر نتیجه ای که می خواین رو به دست نیارین؟ اگه اینجور تجربه ای دارین، چاره کار شما تحلیل سوات (بررسی SWOT) است.

در این مقاله روش موشکافی SWOT رو به همراه جدول SWOT واسه تون آماده کردیم. داشتن درک درستی از مدل سوات می تونه دید شما رو نسبت به جوانبی از کار و کاسبی تون باز کنه که شاید خودتون هم از اون خبری نداشته باشین! در انتهای مقاله، واسه اینکه معنی سوات رو به شکل عملی ببینین، دو نمونه کاربردی از این تحلیل رو پیش پای تون گذاشته ایم.

هدیۀ نوین: سوال نامۀ رایگان SWOT

می خواید کار و کاسبی خود رو با ماتریس سوات تحلیل کنین؟ ما یه سوال نامه شامل آموزش، نمونه عملی سوات و دو جدول سوات و روشای هدف دار راهبردی اونو واسه شما آماده کردیم.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

سوال نامۀ سوات رو دانلود می کنم

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

واژه SWOT یعنی چه؟

در اول بیایید کمی در مورد خود واژه "SWOT" حرف بزنیم و ببینیم که اصلا این واژه انگلیسی چه معنی داره.

واژه SWOT از کنار هم قرار دادن حروف اول چهار کلمه Strengths (نقاط قوت)، Weaknesses (نقاط ضعف)، Opportunities (فرصتا) و Threats (تهدیدا) ساخته شده. همونطور که از اسمش پیداست، این فوت وفن به ما کمک می کنه تا به نقاط قوت و ضعف خودمون پی ببریم، فرصتای پیش روی خودمون رو بشناسیم، و تهدیدهای احتمالی رو به روش موثری مدیریت کنیم.

بررسی SWOT از کجا به وجود اومد؟

دور و حوش دهه های ۶۰ یا ۷۰ میلادی بود که یه استاد دانشگاه به اسم آلبرت هامفری در دانشگاه استنفورد آمریکا مسئول یه پروژه تحقیقاتی بود. این استاد واسه اینکه برنامه های هدف دار خودشون رو آزمایش کرده و متوجه دلیل شکست اون بشه، یه فوت وفن ارائه داد که اسمش فوت وفن SOFT بود. دقیقا مثل روش SWOT، در روش SOFT هم حروف اول چهار کلمه کنار هم چیده شدن:

حرف S به جای کلمه Satisfactory (به معنی خوب) واسه بخشایی از کار که الان خوب هستن.

حرف O به جای کلمه Opportunities (به معنی فرصتا) واسه فرصتایی که میشه در آینده واسه پیشرفت استفاده کرد.

حرف F به جای کلمه Faults (به معنی ایرادها) واسه شناسایی ایرادهای موجود در کار.

و حرف T به جای کلمه Threats (به معنی تهدیدها) واسه نشون دادن تهدیدهایی که پیشرفت و موفقیت کار رو عقب میندازن.

حالا ممکنه سوال کنین که روش سافت (SOFT) چیجوری به سوات (SWOT) تبدیل شد؟ در سال ۱۹۶۴، سمیناری به اسم "برنامه ریزی بلندمدت" در زوریخ (سوئیس) برگزار شد. در این جلسه، یکی از سخنرانان واسه اولین بار مدل سوات رو معرفی کرد و به حضار هم گفت که این مدل، اقتباسی از مدل SOFT آقای هامفریه.

تحلیل سوات (SWOT Analysis) چیه؟

حالا که با کلمه انگلیسی سوات آشنا شدید و فهمیدین که اصلا از کجا اومده، بیایید ببینیم تحلیل SWOT چیه.

بررسی SWOT یکی از فوت وفنای موثریه که کمک می کنه عوامل داخلی و عوامل خارجی موثر تو یه موضوع رو کنار هم سبک سنگین کنیم و از رابطه بین اونا به نفع خودمون استفاده کنیم.

تحلیل سوات: یه روش هدف دار

هممون می­دانیم که واسه انجام هر کاری، نیاز به یه روش هدف دار داریم. چه در مورد مسائل شخصی و چه در بخش کار و کاسبی. اما چیزی که خیلی از مردم نمی­دانند اینه که اصلا روش هدف دار خودش چه بخشایی داره و اصلا چیجوری می تونیم از تحلیل سوات به عنوان یه روش هدف دار استفاده کنیم.

روش هدف دارخیلی ساده بخوام واسه تون بگم، هر روش هدف دار دو دسته بزرگی از عوامل رو شامل می­شه: عوامل داخلی و عوامل خارجی. حالا اگه کمی دقت کرده باشین، متوجه می­شید که نقاط قوت و اشکالاتی که بررسی SWOT به شما نشون میده، معمولا عوامل داخلی هستن درحالی که فرصتا و تهدیدها عموما به عنوان عوامل خارجی شناخته می­شن.

همونطور که قبلا عرض کردم، یکی از بزرگ ترین امتیازات بررسی SWOT اینه که نه فقط در بخش کار و کاسبی، بلکه در مورد تصمیم گیریای شخصی هم می­تونه کمکی بزرگی به شما بکنه. دیگه وقت اون هستش که کمی در مورد هر کدوم از این موارد صحبتی بکنیم تا حق مطلب کامل ادا شه.

S: نقاط قوت شما چیه؟

واسه پیدا کردن جواب این سوال، چند سوال کلیدی از خودتون سوال کنین. کسب و کار ما چه مزیتایی واسه مشتریان داره؟ ما چه کاری رو بهتر از بقیه انجام می دیم؟ نظر مردم درباره ویژگیای مثبت ما چیه؟  چه فاکتورهایی باعث افزایش فروش ما شده؟ امتیاز ما نسبت به بقیه رقبا چیه؟ با خودمون چند نقاط قوتچندیم؟

حواستون باشه که وقتی دارین نقاط قوت خودتون رو آزمایش می کنین، باید اونا رو در مقایسه با رقبای خود در نظر بگیرین. واسه نمونه، اگه همه رقبای شما کالاهایی با کیفیت بالا ارائه میدن، دیگه تولید اجناس با کیفیت بالا نقطه قوت شما نیس، بلکه یه ضروریته. بهتره واسه پیدا کردن نقاط قوت خودتون، ببینین که چه عامل یا عواملی شما رو از بقیه جدا می کنه و برگ برنده شما در میدون رقابته.

 

W: نقاط ضعف شما چیه؟

نقاط ضعفبعد از شناسایی نقاط قوت، نوبت به نقاط ضعف تون می رسه. از خودتون سوال کنین: لازمه کدوم بخش کارمون رو بهتر کنیم؟ کدوم کار باعث کاهش فروش مون شده؟ بهتره بی خیال کدوم کار بشیم؟ مشتریان نقاط ضعف ما رو در چی می بینن؟ و یا کسب وکار ما از بیرون چه شکلیه؟

O: فرصتای پیش رو رو آزمایش کنین.

به نظر من مفیدترین و لذت­بخش ترین قسمت بررسی SWOT همین پیدا کردن فرصتا و به کار گیری اوناست. شاید سوال کنین واسه کشف فرصتا به چی نیاز دارین؟ واسه پیدا کردن فرصتا به دو مرحله قبلی نیاز دارین و علاوه بر اون، باید چشم و گوشتون رو نسبت به وقایع دور و برتون باز کنین و بدونین. فرصتایی که ممکنه واسه شما اتفاق بیفتن و به کار گیری اونا شما رو چندین قدم رو به جلو هدایت کنن. اینجور فرصتایی حتی می تونن از جنس یه اتفاق معمولی باشن.

فرض کنین شما یه کتاب فروشی آنلاین دارین و روز ۲۴ آبان روز کتاب و کتابخوانیه. شما واسه این روز برنامه خاصی در نظر می گیرین یا خیلی راحت از خیرش می گذرید؟! شما می تونین با به کار گیری این اتفاق معمولی، هم فروش خود رو زیاد کنین و هم واسه برندسازی تلاش کنین. می پرسین چیجوری؟ خیلی راحت! ارسال رایگان کتاب، برگزاری جشن امضا، تخفیفای مناسب(نه زیادتر از اندازه!)، برگزاری مسابقه کتابخوانی، خبر چاپ یه کتاب جدید و خیلی کارای دیگه یعنی به کار گیری فرصت!

فرصت با احتمال خیلی کم در خونه تون رو دو بار می زنه! حتی در دنیای کار و کاسبی!

البته موضوعی که گفتم فقط یه مثال ساده واسه روشن سازی مطلب بود، وگرنه فرصتای بسیار زیادی وجود دارن که منتظرن شما شناسایی­شون کرده و از اونا استفاده کنین. واسه نمونه، تغییرات جدید در سبک زندگی مردم (اینکه مردم بیشتر از قبل به دنیای مجازی روی آورده ان)، یا تغییر هنجارها و الگوهای اجتماعی (مثل ایجاد صفحات اینترنتی واسه شادباش مناسبتا یا به کار گیری اپلیکیشنا واسه خرید و فروش ارز گرفته تا سفارش غذا) همه مصداقایی از فرصتایی هستن که می­تونید به بهترین شکل از اونا بهره منده شید.

T: تهدیدها رو به فرصت تبدیل می کنیم!

می خواین بدونین تهدیدهای سر راه شما چیه؟ این سوالات رو از خودتون سوال کنین:تهدیدها

چه مشکلاتی ممکنه سدّ راه ما شن؟ رقبای ما چیکار می کنن؟ بدهی پرداخت نشده داریم؟ تغییرات دنیای تکنولوژی، تغییرات سبک زندگی یا حتی تغییر دولت، بازار ما رو تهدید می کنه؟ استانداردها در حال تغییر هستن؟ نقطه ضعفی داریم که به ما ضربه بزنه؟

هدیۀ نوین: سوال نامۀ رایگان SWOT

می خواید کار و کاسبی خود رو با ماتریس سوات تحلیل کنین؟ ما یه سوال نامه شامل آموزش، نمونه عملی سوات و دو جدول سوات و روشای هدف دار راهبردی اونو واسه شما آماده کردیم.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

سوال نامۀ سوات رو دانلود می کنم

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

دو نمونه کاربردی از تحلیل سوات

حالا که به اندازه کافی با معنی بررسی SWOT آشنا شده­اید، وقت اون هستش که دو نمونه از اجرا این بررسی رو مثلا بخونین تا دیگه کار رو به اتمام برسونیم.بررسی دو نمونه

نمونه اول: یه سایت رزرو هتل ایرونی

تابستون سال ۹۶ بود یکی از سایتای رزرو هتل کشور فیلتر شد. پس ما تا اینجا یه تهدید (T) داریم و اون فیلترشدن سایت است. فکر می کنین سایت نامبرده چیجوری این تهدید رو به یه فرصت (O) مهم تبدیل کرد؟ کافی بود تا به تیترهای خبری که در همه جا پخش شده بود نگاهی بندازین. تیتر خبرها این بود: سایت فلان، بزرگترین سایت رزرو هتل در کشور، فیلتر شد!

این سایت با یه حرکت هوشمندانه، این تهدید رو به یه فرصت تبدیل کرد تا خودشو به عنوان "بزرگترین سایت رزرو هتل در کشور" در همه جا معرفی کرده و به این شکل برندسازی کنه! البته شناخت نقاط قوت هم در این حرکت، نقش مهم و کلیدی داشت. مثلاً در متن خبر می خونید که این شرکت دارای گواهینامه های معتبر و مورد اعتماده و هیچ گونه تخلفی مرتکب نشده. پس با شناخت نقاط قوت داخلی شرکت تونستن تهدیدات خارجی رو به فرصتی واسه رشد و برندسازی تبدیل کنن!

نمونه دوم: به کار گیری بررسی SWOT توسط شرکت بین المللی استارباکس

مطمئنا دست کم واسه یه بار هم که شده، اسم استارباکس به گوشتون خورده و شاید حتی با خودتون فکر کردین که چه عواملی باعث موفقیت جهانی این شرکت شده. در ویدئوی زیر، تحلیل سوات روی این شرکت پیاده شده تا هم به جواب سوال تون برسین و هم چگونگی به کار گیری بررسی سوات رو یاد بگیرین.

حالا نوبت شماس!

دیگه ما هر اون چیزی که بود رو خدمت شما کاربران عزیز گفتیم. دیگه نوبیت شماس که آستینا رو بالا بزنین و کار و کاسبی تون رو آزمایش کنین! خواهشمندم با نظرات خودتون کمک کنین این مقاله رو پربارتر کنیم!

موضوعات در رابطه اخبار و رویدادهای بازاریابیمفاهیم و اصول بازاریابی

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

بابک خدادوست

شاعرای شکست خورده نویسنده میشن و نویسنده های ناموفق تلاش میکنن محتوای خوبی بنویسن!
منم یه چی بین نویسنده تقریبا موفق و محتوا نویس موفق هستم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *