مسلمانان در قطب چگونه روزه می گیرند؟

North

فاصله بیشتر از ۲۰ ساعت میان اذان صبح تا اذان مغرب در مناطق نزدیک به قطب شمال و جنوب، یه سوال بزرگ واسه همه اونائیه که میخوان بدونن روزه گرفتن در این مناطق چیجوریه؟ این گزارش، نظر مراجع تقلید درباره حکم روزه در این مناطق رو بازگو می کنه.

به گزارش آلامتو به نقل از مجله مهر: فقط دو ساعت فاصله اذان مغرب تا اذان صبح. این حکایت زندگی مردمیه که در مناطق نزدیک به قطب شمال و قطب جنوب  روزگار می گذرونن. مردمی که شاید کمتر مسلمانی رو بشه بین شون پیدا کرد. اما سوال درباره احکام شرعی روزه و نماز در این مناطق، نکته ایه که دونستن ان همیشه واسه بعضیا باحال بوده.

شاید گذروندن حدود ۱۶ ساعت روزه داری اونم در ماه تابستون، تجربه ای خیلی سخت و منحصر به فرد واسه بعضیا به حساب بیاد. اما ماجرا وقتی باحال و عجیب می شه که بدونیم مردم بعضی از کشورها حدود ۲۱ ساعت از شبونه روز رو در روشنایی کامل می گذرونن و با این حساب روزه شون  بیشتر از ۲۰ ساعت زمان میبره.

اما حکم شرعی نماز و روزه مسلمانانی که به هردلیل گذرشون به این مناطق افتاده چیه؟

چند استفتا مربوط به این قضیه و جواب بعضی از مراجع رو این جا بخونین:

تعدادى از پرسنل شرکت فولاد آلیاژ ایران، براى آموزش فنى، مدّتى به کشورهاى اروپایى مى ‏روند، در مناطق شمالى اروپا، واقع در بالاى مدار قطبى، از ۲۶ ماه مه (۵ خرداد) تا ۱۸ ژوئیه (۲۷ تیر) خورشید در آسمون غروب نمى ‏کنه، در ۲۱ ژوئن در «ماپاراند» واقع در خلیج «بوتینا»، طول روز ۲۳ ساعت و در «آکین»، در منتها الیه جنوب، ۱۷ ساعت مى‏ باشه. تکلیف نماز و روزه این برادران در این ایّام چیه؟

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی : در مناطقى که خورشید غروب نمى ‏کنه، یا طول روز بسیار زیاد و خارج از معمولی مناطق جور واجور دنیاست، باید طبق مناطق معتدله در اون فصل از سال عمل کنن؛ یعنى اگه در مناطق معتدله (روى همون خطّ نصف‏ النهار) روزا در اون موقع ۱۴ ساعته و شبه ها ۱۰ ساعت، به همون صورت نماز و روزه خود رو تنظیم کنن؛ توضیح بیشتر درباره این موضوع رو در کتاب «معراج، شقّ ‏القمر، عبادت در قطبین» نوشته‏ ایم. (استفتائات جدید، ج‏۲، ص: ۷۳)

حکم نماز و روزه در قطب شمال و جنوب که ۶ماه روز و ۶ماه شبه، چیه؟

آیت الله مکارم شیرازی : شماره رکعتای نماز در قطب شمال و قطب جنوب فرق نمی کنه فقط از نظر وقت باید اوقات نماز رو با مناطق معتدله مقایسه و تعیین کنن یعنی اگه در مناطق معتدله مثلا روزا در اون موقع ۱۴ ساعت و شبه ها ۱۰ ساعته همون صورت نماز و روزه خود رو تنظیم کنن (استفتاءات جدید ، ج ۲، س ۱۳۹)

اگه براى نماز و روزه بلاد و شهرهاى متعارفه که شب و روز اونا تقریبا مساوىه (مثل مکه و مدینه) بذارن یعنى نماز ظهر و عصر رو بخونن. شش ساعت بعد نماز مغرب و عشاء رو بخونن و یازده ساعت بعد نماز صبح رو بخونن و روزه رو هم به همین ملاک بگیرن.

آیت الله خامنه ای : به نظر مقام معظم رهبری: مکلف باید در مورد اوقات نمازهای یومیه و روزه همون افق محل سکونت خود رو رعایت کنه ولی اگه روزه گرفتن بر اثر طولانی بودن روز غیر ممکن یا حرجی باشه، ادای اون ساقط و قضای اون (بعدا) واجبه (ترجمه اجوبه الاستفتاآت، س ۳۵۷)

آیت الله سیستانی : احتیاط واجب اینه که توجه کنه نزدیکترین جاهایی که شب و روز اون ۲۴ ساعته. نمازهای پنجگانه رو طبق اوقات اون به قصد قربه مطلقه بخونه. اما در مورد روزه اگه می تونه باید در ماه رمضان به جایی بره که بتونه روزه بگیره و اگه در ماه رمضان نمی تونه بعد از ماه مبارک رمضان در جای دیگه قضای اون رو انجام بده و اگه هیچ کدوم واسه اون ممکن نیس نه در ماه رمضان و نه در غیر ماه رمضان به جای روزه بر اون فدیه (کفاره عذر) (منهاج الصالحین، آیت الله سیستانی، ج ۱، ص ۴۶۹ ، م ۸۸)

آیت الله سبحانی :اگر مکلفى در مکانى زندگى کنه که ۶ ماه از سال، روز و ۶ ماه دیگه اون شب باشه، و یا سه ماه از سال روز و ۹ ماه دیگه اون شب باشه و… بعید نیس که ملاک در نماز و روزه این فرد، سرزمینهاى معمولی و واقع شده میان دوقطب باشه و این فرد مخیر باشه که براى نماز و روزه هاش یکى از سرزمینهاى میانى رو پایه بذاره.اما احتمال سقوط نماز و روزه نسبت به این فرد بعیده، بازم که احتمال سقوط روزه و وجوب نماز تنها یه روز و یه شب، بعید به نظر می رسه

خبرگزاری مهر رمضان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *