گلکسی S6؛ پر پرواز یا وزنه سقوط؟

در بارسلون خبرهاییست؛ سامسونگ اومده تا غرور از دست رفته اش رو پس بگیره. کره ایا Galaxy S6 و S6 Edge رو معرفی کردن که نمونه Edge، از نمایشگری خمیده در هر دو طرف نمایشگر استفاده می کنه. هر دو تلفن جدید سامسونگ، حالا دیگه ظاهری با ارزش دارن و با پلاستیک وداع کردن. از شارژ بیسیم پشتیبانی می کنن و دوربین هاشون هم حرفای زیادی واسه گفتن دارن. از طرف دیگه، توانایی جدید پرداختای الکترونیکی شرکت سامسونگ هم به این تلفنا اضافه گشته. میشه گفت گلکسی S6 و S6 Edge، هر دو در برابر تغییراتی در بخش طراحی هم شدن؛ هر چند که این تغییرات در نسخه Edge، به شکل بسیار گسترده تری دیده میشه.

سامسونگ به حدی از اعتماد به نفس رسیده که در طول مراسم دیشب، حتی اپل رو هم به رقابت کشید. تو یه تیکه از ارائه دیشب، تصاویر و ویدئوهای به ثبت رسیده با آیفون ۶ Plus در کنار تصاویر ثبت شده دوربین گلکسیای جدید قرار گرفتن. این تصاویر در تاریکی شب به ثبت رسیده بودن و کیفیت عکسای گلکسی هم بهتر از آیفون بودن. اشاره کردن به آیفون، در رویدادی به این بزرگی، فقط حرکتی (غیر حرفه ای) است که اعتماد به نفس تازه کسب شده کره ایا رو نشون میده.

سامسونگ اومد تا غرور از دست رفته اش رو پس بگیره.

در طول چند سال گذشته، سامسونگ موفقیت هاش رو مدیون خطوط تولید گلکسی بوده. گلکسیا هم البته بیشتر موفقیت خود رو مدیون پرچمداران خود، یعنی سری S و Note بودن. اما با در نظر گرفتن آمار فروش سال گذشته، مخصوصا فروش نه عالی S5، شرکت یاد شده، به هیجان نیاز داره. سال پیش سامسونگ حتی نتونست انتظار طرافداران خود رو بر آورده سازه، از همین رو، انگار امسال با دستی پر تر پا به این کارزار گذاشته.

آقای Ramon Llamas، یکی از محققان IDC میگه: «طراحی نقش بسیار مهمی تو یه محصول داره و تازگیا سامسونگ نتونسته بود در مدلای گلکسی S، انتظارات رو برآورده سازه. اپل و HTC کالاهایی بسیار با کیفیت تر از اجناس کره ای می ساختن اما حالا، سامسونگ دوباره اومده تا به شکلی محکم تر جایگاهش رو در میان تولید کنندگان برتر ثابت کنه.»

سامسونگ چهار سال در بالاترین جایگاه جدول فروش قرار داشت اما سال گذشته این جایگاه رو با فشارای شیائومی در چین، Micromax در هند و اپل تقریبا در هر کجای دیگه دنیا، با اپل به عنوان اولین سازنده، تقسیم کرد.

شرکت کره ای با ترکیب فرمول جدیدش، یعنی به کار گیری متریال تازه و حذف امکانات نرم افزاری دست و پا گیر، نشون داد تا حاضره دست به انجام هر کاری بزنه تا دوباره بتونه توجه انبوه خریداران قدیمی اش رو به خود جلب کنه. تو یه مصاحبه مطبوعاتی، آقای JK Shin، مدیر عامل و مسئول بخش موبایل سامسونگ گفت: «با گوش دادن به مشتریان خود و هم اینکه درس گرفتن از موفقیتا و اشتباهات قبلی خود، می خوایم دوباره تکنولوژی و ایده های جدید رو به جلو حرکت بدیم.»

در ادامه با سایت ما همره باشین.

Edge: آینده جذاب یا حیله تبلیغاتی؟

گلکسی S6 فقط مثل یه بروزرسانی معمولی از S5ه که کمربند فلزی اون، به شکل خاصی خود نمایی می کنه؛ اگه می خواین ارزش کار طراحان سامسونگ رو درک کنین بهتره تا از کنار پرچمدار اصلی خیلی راحت گذر کرده و به سراغ Edge برید.

سامسونگ در سپتامبر گذشته دست به معرفی نوت Edge زد که نمایشگر اون از یه سو خمیده بود؛ خم شدن اونم بیشتر از محصول جدید بوده و به شکل کاملی در لبه دستگاه، کج می شد. نمایشگر S6 Edge اما در هر دو لبه به آرومی می لغزد و جلوه ای قشنگتر و شاید البته نه خیلی کاربردی به اندازه Note Edge به پرچمدار جدید می بخشه.

JK Shin: با درس گرفتن از موفقیتا و اشتباهات قبلی خود، می خوایم دوباره تکنولوژی و ایده های جدید رو به جلو حرکت بدیم

یکتایی در ظاهر GS6 Edge موج می زنه، اما عرضه دو پرچمدار با مشخصاتی مشابه و ظاهری متفاوت، خبر از این موضوع میده که کره ایا هنوز به اون بلوغ فکری نرسیده ان و نمی دونن مشتریان چه می خواد. با اینکه GS6 Edge دستگاهی زرق و برق دار تر از GS6ه ولی بعید به نظر می رسه لبه های قشنگتر و خمیده Edge، کاربردی باشن. همونجوری که گفتیم و خود هم میدونید، لبه های خمیده از نوت Edge شروع شدن و در نوت، کاربر می تونست به بعضی اپلیکیشنا، دسترسی آسون تری پیدا کنه. حال مشخص نیس لبه های نه خیلی کج GS6 Edge می تونن اینجور کاربردی داشته باشن یا خیر.

حتما GS6 Edge از برادرش که قامتی استوار تر داره گران تر میشه و ساختار خاص اون شاید خبر از تولید محدودش میدن. Carolina Milanesi، محقق Kantar World Panel میگه: «با اینکه گلکسی اس ۶ Edge ظاهر خوبی داره، ولی لبه های خمیده اش فقط به زیبایی اون کمک می کنن و جنبه تبلیغاتی دارن. ولی میشه گفت دست کم تماشای ویدیو روی این محصول بسیار دیدنیست. موضوع مهم، بحث قیمت و اندازه پخش اون هستش.»

با اینکه قیمتایی به شکل غیر رسمی اعلام شدن اما هنوز خود سامسونگ هیچ قیمتی رو واسه هر دو پرچمدار مشخص ننموده س.

عصر جدید در طراحیای سامسونگ

از Edge که بگذریم، به کار گیری فلز، دیگه اجازه نمیده برچسب «بی ارزش» بودن روی پرچمداران سامسونگ خورده شه. یکی از طراحان ارشد به نام Hong Yeo میگه: «ما با Galaxy S6 فصلی تازه رو در طراحی شروع کردیم. ما نگاهی به گذشته انداختیم و از فلسفه های خود واسه طراحی، الهام گرفتیم.»

کره ایا هنوز به بلوغ فکری نرسیده ان و نمی دونن مشتریان چه می خواد.

شرکت کره ای، چرخشای بزرگی رو در بحث طراحی تماشاگر بوده؛ این شرکت واسه مدتای بسیار، از مواد اولیه مرغوبی مانند فلز و آلمینیوم دوری کرده و پلاستیک رو به اونا ترجیح می داد. اونا دلایل خاص خود داشتن، می گفتن مقاومت دستگاه بیشتر می شه، میشه درب پشتی رو باز کرد و باتری رو تعویض کرد، میشه از حافظه های MicroSD استفاده کرد و… از طرف دیگه، به کار گیری پلاستیک باعث می شه تا سامسونگ هزینه کمتری در بحث ساخت داشته باشه و از این روش، حاشیه سود بالاتری هم کسب کرده و اجناس رو هم با سرعت بالاتری به ویترین فروشگاه ها برسونه.

بقیه سازندگان، دست کم واسه پرچمداران خود، مدتا پیش با پلاستیک وداع گفته و به مواد مرغوبی مثل آلمینیوم، استیل و شیشه درود فرستاده بودن. اپل، ندای مشتری رو شنید و به نمایشگرهای بزرگتر جا به جایی مکان کرد، همین امر باعث شد تا بالاترین سودآوری رو در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۴ واسه خود رقم زند. حال سامسونگ هم ندای مشتری رو شنیده، اما باید ببینیم کاربران در آخر چیجوری بازخوردی نسبت به اجناس جدیدش نشون میدن.

همه دیدیم که HTC از مواد بسیار خوبی واسه ساخت پرچمدار فعلی و قبلی خود استفاده کرده، اما یه طراحی عالی همیشه برنده س؟ به کار گیری مواد مرغوب در بدنه دستگاه، با ارزشه اما واسه داشتن فروشی بزرگ، کافی نیس. سامسونگ اما همیشه از بهترین سخت افزارا بهره برده و در کنار طراحی پیشرفت یافته فعلی اش، دستی هم بر سر و روی نامرتب رابط کاربری تاچ ویز کشیده.

گلکسیا خم نمی شن!

Avi Greengart، محقق Current Analysis میگه: «به طور کامل مشخصه که سامسونگ به تموم تغیراتی که انجام داده، نیاز داشته. اما این فقط شروع کاره. اونا واسه موفق شدن، باید بتونن تجربه کاربری یکدست ای از سخت افزار و نرم افزار محصول خود به کاربران تقدیم کنن. این تجربه باید انقدر بی اشکال باشه تا کاربران واسه پرداخت پول، دوباره به سامسونگ اعتماد کنن.»

در طول مراسم رسمی سامسونگ، جدا از بحث دوربین، دوباره هم به اپل حمله شد. Younghee Lee، مدیر بازاریابی شرکت کره ای در بین صحبت هاش از مقاومت بالای آلمینیوم به کار رفته در تلفنای جدید گفت. اون اعلام کرد که این آلمینیوم ۵۰ درصد قوی تر از چیزیست که رقبا استفاده کردن و «خم نمیشه.»

طعنهای تند و تیز و غیر حرفه ای، شب گذشته زیاد از طرف مسئولین سامسونگ رد و بدل شدن اما شاید بهتر بود به جای برنامه ریزی واسه انجام این شوخیای تلخ، مدیران سامسونگ به این می فکر کردن که در هفته های آینده و وقتی که این اجناس عرضه شن، چیجوری می تونن مشتریان رو راضی کنن تا واسه اونا پول بشمارند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *