دانلود پایان نامه با موضوع خدمات کتابخانه ها، پردازش اطلاعات، انتقال اطلاعات، من قوام بخش

Posted on

می‌خواند.
2-4-2- دورنگار (فاکس مایل)26
با کمک فاکس می‌توان تصویر دقیقی از یک نسخه اصلی را (با استفاده از بی سیم یا شبکه تلفنی) ارسال نمود به طوری که توسط گیرنده قابل دریافت و ترکیب باشد. در یک برگ کاغذ A4 در حدود 75000 بیت رمز وجود دارد که فرآیند تبدیل فاکس را کند و خسته کننده می‌سازد، لذا ممکن است یک خط تلفن برای ارسال فاکس مدت طولانی اشغال شود.
2-4-3- کنفرانس از راه دور27
تله کنفرانس فناوری دیگری است که در سایه فناوری اطلاعات بوجود آمده است. در این فناوری امکان این کار وجود دارد که چند کاربر به طور همزمان از طریق کامپیوتر خود با سایر کاربران در شبکه در ارتباط باشند. کاربرانی که در این محیط قرار گرفته، مطالبی را ارسال می‌کنند و دیگر کاربران به طور همزمان در جریان قرار می‌گیرند. در این حالت دیگر فاصله جغرافیایی معنا و مفهومی ندارد و هرکس در هر مکانی می‌تواند به طور همزمان با دیگر کاربران شبکه ارتباط برقرار کند. امکانات و تسهیلات ویژه‌ای در این فناوری وجود دارد. به طور مثال می‌توان پیامی را برای یکی از کاربران ارسال کرد به گونه‌ای که دیگر کاربران که در حالت گفتگوی مشترک هستند از آن مطلع نشوند.
با استفاده از این امکان می‌توان از انجام بسیاری از سفرهای کاری خودداری کرد، و در حالاتی که مسئله با یک گفتگوی ساده قابل حل و فصل است دیگر ضرورت ندارد که افراد مختلف از جاهای مختلف به نقطه خاصی رفته و باهم مذاکره کنند. هرچند مذاکره رودررو دارای مزایا و ویژگی‌های خاص خود می‌باشد. به عبارت دیگر این امکانات تمامی سفرهای کاری را نفی نمی‌کند بلکه تنها برخی از سفرهای کاری از برنامه حذف خواهند شد.
این فناوری نمونه بارزی است از تبدیل جهان به دهکده ارتباطات و ابزاری است که استراتژی استفاده از سازمان‌های مجازی را ممکن می‌سازد، طراحی محصولات و بحث بر مسائل مختلف کاری در پرتو این فناوری به راحتی و سرعت امکان‌پذیر شده است. کنفرانس از راه دور این امکان را فراهم ساخته که افرادی در نقاط دور دست از یکدیگر بتوانند در اتاق هایی که به وسایل ویژه‌ای مجهزند نشسته و با دیدن و شنیدن سخنان یکدیگر، به کار بپردازند.
2-4-4- کنفرانس صوتی (شنیداری)
در کنفرانس صوتی از رسانه ارتباطی صوتی برای برقراری ارتباط بین افرادی استفاده می‌شود که از نظر جغرافیایی پراکنده هستند، اما مایل اند برای حل مسأله ای مشترک یک گردهمایی داشته باشند. ارتباط کنفرانس که توسط آن دو یا چند نفر می‌توانند در یک مکالمه تلفنی شرکت نمایند، اولین شکل کنفرانس صوتی بوده و هنوز هم قابل استفاده می‌باشد. اما سیستم‌های دقیق تری نیز وجود دارد. بدین ترتیب که سازمان ها غالبا مدارهای ارتباطی- صوتی خصوصی با کیفیت بالا را بین واحدهای شرکت کننده در کنفرانس قرار می‌دهند، به طوری که هر سایت با روشن کردن یک کلید می‌تواند در کنفرانس حضور پیدا کند.
کنفرانس صوتی برای سازمان هایی قابل توجه است که در یک منطقه جغرافیایی گسترده پراکنده می‌باشند و گروه می‌تواند با استفاده از ارتباطات صوتی به مبادله اطلاعات و هماهنگ نمودن فعالیت‌های خود بپردازد.
2-4-5- کنفرانس ویدیویی (صوتی-تصویری)
در کنفرانس ویدیویی، علایم صوتی با علایم تصویری همراه می‌باشد. در کنفرانس ویدیویی نیز مانند کنفرانس صوتی از رایانه استفاده نمی شود و ابزار دریافت و ارسال علایم صوتی و تصویری تلویزیون می‌باشد. بدین ترتیب افرادی که در یک محل قرار دارند در حالی که کنفرانس اجرا می‌شود می‌توانند ضمن دیدن تصویر افرادی که در محل دیگر قرار دارند، صدای آن ها را نیز بشنوند.
کنفرانس ویدیویی سال ها است که در کشورهای غربی مورد استفاده قرار گرفته و بسیار با صرفه است. ارتباط صوتی-تصویری دو طرفه می‌باشد، و دقیقا مانند آن است که افراد در یک اطاق حضور دارند. افرادی که در حال دریافت پیام یا سخنرانی هستند، می‌توانند در گفتگو با افراد دیگر که در حال دریافت پیام یا سخنرانی هستند، ارتباط برقرار کنند (صرافی زاده، 1388).
2-4-6- کنفرانس رایانه ای
در کنفرانس رایانه ای از شبکه ای استفاده می‌شود که به یک رایانه متصل می‌باشد به طوری که افراد بتوانند در خلال اجرای کنفرانس به مبادله اطلاعات بپردازند. نحوه کار کاملا شبیه پست الکترونیکی می‌باشد. در واقع در هر دو طرف از نرم افزار و سخت افزار مشابهی استفاده می‌شود.
تفاوت کنفرانس رایانه ای و پست الکترونیکی این است که شرکت در کنفرانس رایانه ای محدود به یک گروه خاص و تخصصی می‌شود، لذا اطلاعات مبادله شده محدود به فعالیت مربوط به همان گروه خاص می‌شود.
در کنفرانس رایانه ای برای مبادله اطلاعات لزومی به حضور هم زمان شرکت کنندگان نیست، در حالی که در کنفرانس ویدیویی شرکت کنندگان باید در یک زمان مشخص در کنفرانس حضور داشته باشند.
2-4-7- پست صوتی28
سیستم‌های پست صوتی یا (VMS) نظیر تماس‌های تلفنی غیر همزمان می‌باشند. این سیستم ها به فرستنده پیام این امکان را می‌دهد تا صدا را (معمولا روی دیسک یا سرور) به شکل دیجیتالی ذخیره نماید تا در فرصت مناسب، مخاطب (یا گیرنده) از تلفن خود استفاده نماید (صرافی زاده، 1388).
سیستم پست صوتی پیام‌های گفتاری فرستنده را به شکل داده‌های رقومی تبدیل می‌کند، آن را از طریق شبکه ها انتقال داده و برای بازیابی و استفاده بعدی بر روی دیسک ذخیره می‌کند. هنگامی که دریافت کننده آماده گوش دادن به پیام باشد آن را
به شکل شنیداری تبدیل می‌کند. دریافت کننده می‌تواند از گزینه‌های مختلفی استفاده کند: پیام را برای استفاده بعدی ذخیره کند، آن را حذف کند، یا برای افراد دیگری ارسال کند (لاودن و لاودن، 1380).
2-4-8- ویدیوتکس یا پیام نما29
در ویدیوتکس از رایانه برای نمایش اطلاعات بر روی صفحه نمایش استفاده می‌شود. اطلاعات می‌تواند به صورت متن، نمودار، و جدول در حافظه جانبی کامپیوتر ذخیره شود.
سیستم‌های پیام نما را می‌توان بر اساس رسانه مورد استفاده به دو گروه زیر طبقه بندی نمود:
1. ویو دیتا30 ؛
2. تله تکست31 ؛
در ویو دیتا از تلفن یا شبکه تلویزیونی کابلی استفاده می‌شود، و تعامل محدودی بین کاربر و رایانه (از طریق صفحه کلید) وجود دارد، در حالی که در تله تکست از کانال‌های معمولی تلویزیون استفاده می‌شود و ارتباط یک طرفه می‌باشد.
2-4-9- پایگاه داده‌های عمومی
از ویو دیتا و تله تکست بدین منظور استفاده می‌شود که اطلاعات واقعی در اختیار کاربران قرار گیرد. اما به خاطر محدودیتی که در کار تعامل آن ها وجود دارد، استفاده از دو سیستم توسط محیط تجاری آن ها محدود می‌شود و نمی توان از قابلیت هایی که برای کار با داده ها و جستجوهای پیچیده که برای یک سیستم استاندارد پایگاه داده ها وجود دارد، استفاده نمود. این خدمات توسط نهادهای دولتی، بین المللی و سازمان‌های تجاری به شکل پایگاه داده‌های عمومی ارائه می‌شود که انبوه اطلاعات برای دسترسی پیوسته از طریق شبکه‌های بزرگ یا جستجوی گروهی به صورت ذخیره شده وجود دارد.
2-4-10- شبکه گسترده جهانی32
شبکه گسترده جهانی منبعی اطلاعاتی است که استفاده تجاری و دانشگاهی آن روز به روز بیشتر می‌شود. این شبکه بر روی شبکه جهانی اینترنت قرار دارد و آدرس URLدسترسی به آن از طریق آدرس33 انجام می‌شود. این شبکه در سال 1996 در حدود 8/12 میلیون استفاده کننده داشته است و در سال 2003 بیش از 110 میلیون کاربر در شبکه وجود داشته است (صرافی زاده، 1388). از سال 1990، به دنبال اختراع وب، متن کامل مقاله‌های منتشر شده در مجلههای علمی به صورت الکترونیکی و دسترسی آزاد در اختیار پژوهشگران قرار میگیرد، به صورتی که وب به یکی از مجراهای اصلی ارتباط علمی میان پژوهشگران تبدیل شدهاست (نوروزی، 1385).

  منابع پایان نامه ارشد دربارهارزیابی عملکرد، تابع تولید، تئوری فازی، قابلیت مقایسه

2-4-11- چت (گفتگو)34
گفتگوی زنده35 یکی از خدمات اینترنت است که افراد از طریق رایانه‌های خود در هر کشوری که باشند با یکدیگر به طور همزمان متصل شده و از طریق تایپ متون و انتقال صدا و تصویر به گفتگو میپردازند. فضایی که گفتگو در آن انجام میشود اتاق گفتگو نام دارد. در اکثر اتاق‌های گفتگو مکالمات حول یک موضوع از قبل تعیین شده انجام میشود (اسنل36، 1379).
دو یا چند نفری که به طور همزمان به اینترنت وصل شده اند به طور زنده، محاوره ای و نوشتاری با یکدیگر گفت و گو می‌کنند. IRC37 نرم افزار عمومی برای گفت و گو در اینترنت می‌باشد. گروه‌های گفت و گو به کانال‌های تقسیم می‌شوند که به هر کدام از آن ها موضوعات محاوره خودشان اختصاص داده می‌شود. اگر افرادی که از آن استفاده می‌کنند زمان خاصی را برای “ملاقات” و “صحبت” در موضوع به خصوصی انتخاب کنند، گفت و گو ابزار بازرگانی و ارتباطی مؤثر خواهد بود (لاودن و لاودن، 1380).
2-4-12- اتوماسیون اداری
رواج ریز کامپیوتر در ادارات، با انتشار روزافزون محصولات جدید ارتباطی، رایانه ای و ذخیره سازی اطلاعات و تغییرات اساسی در روش اجرای امور اداری همراه بوده است. در ابتدای کار از سیستم‌های رایانه ای برای مکاتبات به صورت مستقل استفاده می‌شد اما به مرور زمان رایانه ها به یکدیگر مرتبط گردیدند. این ارتباط به کاربران اجازه می‌دهد نه تنها از فایل‌های مکاتبات به صورت مشترک استفاده نمایند، بلکه می‌توانند برای یکدیگر پیام ارسال کنند. امروزه انواع مختلفی از سیستم‌های اتوماسیون اداری وجود دارد.
ابزارهای مذکور می‌تواند به مسئولین سازمان ها و کتابخانه ها در تصمیم گیری هایی در تمامی زمینه ها از جمله مجموعه سازی، خدمات فنی، مرجع و … کمک کند. البته استفاده از این ابزارها در کتابخانه‌های گوناگون متفاوت بوده، مثلاَ در کتابخانه‌های تخصصی ارتباط بین مسئولین سازمان و کتابداران می‌تواند از طریق پست الکترونیکی، فاکس، کنفرانس صوتی، اتوماسیون، شبکه گسترده جهانی و یا حتی در برخی موارد کنفرانس ویدیویی باشد. اما در زمینه استفاده از این فناوری ها مدیران باید توجه نمایند که فناوری اطلاعات هدف نیست بلکه وسیله ای است برای رسیدن به هدف، هر چند که نوآوری و خلاقیت را برانگیخته و در بهبود کیفیت و حتی کمیت خدمات کتابخانه ها تأثیر دارد اما مهم تر از آن، انسان کارگزار و کاربر است که نباید در معرض هجوم این پدیده قرار گیرد و به جای بهسازی از بیماری انزوا و خود انفعالی برخوردار شود. ارائه خدمات در کتابخانه‌ها، در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر این اندیشه برنامه ریزی و ارائه می‌شود که حریم حرمت انسانی همیشه حفظ شود و با استفاده اصولی از این ابزار مفید همراه با آموزش صحیح، جریان ارتباط میان کتابخانه و جامعه را خوش آهنگ و ثمر بخش کند. فناوری اطلاعات هم می‌تواند جایگزین مهارت و کوشش افراد شود و هم مهارت آن ها را تکمیل نموده و افزایش دهد که هردو حالت برکیفیت ارائه خدمات کتابخانه ها تأثیر گذار است. مسلما کاربرد صحیح فناوری اطلاعات در ارائه خدمات به معنای سازگار ی آن با برنامه‌های پژوهشی و اطلاع رسانی جامعه است که
دائما در حال توسعه و گسترش می‌باشد و به خط مشی صحیحی بستگی دارد که آگاهانه تهیه و تدوین شده تا ضمن قوام بخشیدن به فعالیت‌های جاری، آینده نیز ترسیم گردد.
2-5- مزایا و معایب فناوری اطلاعات
2-5-1- مزایای فناوری اطلاعات
قابلیت‌های چشمگیر فناوری اطلاعات مزایای زیادی را برای سازمان ها در بردارد که از آن جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:
– فناوری اطلاعات دارای توانایی ذخیره سازی، پردازش و انتقال اطلاعات است و موجب افزایش توانایی افراد یا سازمان برای ارتباطات آسان، دقیق، و کم هزینه‌ می‌شود.
– با بکارگیری فناوری اطلاعات، مسأله یابی و فرصت یابی که سنگ زیر بنای تصمیم گیری و برنامه ریزی استراتژیک است، سریع و دقیق انجام می‌گیرد و کیفیت تصمیمات افزایش وزمان مورد نیاز برای اخذ تصمیم کاهش می‌یابد.
– خطای انسانی در شبکه پردازش اطلاعات سازمانی کاهش می‌یابد.
– از مشخصه‌های فناوری جدید بر قراری ارتباط سریع بین کارکنان است، این ارتباط و انتقال مبنی بر سرعت رشد وسایل ارتباط جمعی الکترونیکی است که تا چند سال قبل ناشناخته بود.
– فناوری اطلاعات موجب افزایش خلاقیت و کارآیی کارکنان شده و با خلق راه‌های جدید جهت ارتباطات داخلی‌، کارکنان را در اطلاعات که مبنای قدرت سازمان هاست، سهیم می‌نماید.
– با تسلط فناوری اطلاعات بر فضای اداری، فضای دفتر بیشتر مفهومی انتزاعی خواهد بود و هر کجا که انسان تلفنی و یا پایانه‌ای در اختیار داشته باشد، همانجا دفتر اوست.
– فناوری اطلاعات امکان انتشار اطلاعات را در سطحی وسیع اما با هزینه‌ای کم امکان پذیر کرده و امکان انتخاب اطلاعات مفید و مورد نظر را می‌دهد.
– فناوری اطلاعات مشاغل را غنی‌تر ساخته و به آن ها معنی می‌دهد.
– فناوری اطلاعات ارتباطات هماهنگ راتسهیل می‌نماید.
– ارتباطات با توسعه در ارتباط می‌باشد و می‌تواند منجر به توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شود. نقش بالقوه ارتباطات و فناوری اطلاعات در توسعه اجتماعی در دو سطح مشاهده می‌شود: فرد و گروه.
– فناوری اطلاعات و توسعه اقتصادی؛ اگر هدف این باشد که محرومان به تساوی بیشتری نایل شوند فناوری اطلاعات وارتباطات می‌تواند به طرق مختلف این جریان را حمایت کند. همچنین فناوری اطلاعات بکارگیری نظام اداری آزاد منشانه، غیر متمرکز همراه با مشارکت عموم مردم را تشویق و یاری می‌کند.
– توسعه سیاسی وفناوری اطلاعات؛ توسعه سیاسی دارای سه خصوصیت است. اول اینکه، همراه با تضمین منابع سنتی قدرت، موجب افزایش تمرکز قدرت در جامعه می‌شود. دوم اینکه، به تدریج که حکومت ها پیش می‌روند سازمان ها خصوصیات مختلفی به خود می‌گیرند. نهایتاَ، توسعه سیاسی با مشارکت روز افزون در سیاست، تحرک توده مردم و شناخت بیشتر افراد و گروه ها و ملت بصورت یکپارچه نیازمند است. وسایل ارتباط جمعی بالقوه می‌توانند به حمایت و تشویق مردم به مشارکت بپردازند. روشن است که فناوری اطلاعات بالقوه می‌تواند به توسعه سیاسی کمک کند.
– فناوری اطلاعات یکی از عوامل عمده برتری رقابتی برای مؤسسات و سازمان ها بوده و از
استراتژی-های مؤسسه حمایت می‌نمایند.
– فناوری اطلاعات توانمند سازی کارکنان را تسهیل می‌نماید (وارث، 1377، ص 54).
– فناوری باعث تغییر تفکر، اصلاح اشتباهات ، خلاصه کردن حقایق برای اداره اطلاعات، و کار مشارکت جویانه می‌شود ( سالمون38 ، 1999).
2-5-2- محدودیت‌های فناوری اطلاعات
از جمله محدودیت ها و مشکلات در زمینه فناوری اطلاعات

دیدگاهتان را بنویسید