پایان نامه ارشد درمورد زنان مسلمان، احساس حقارت، عقده حقارت، جنس مخالف

Posted on
دانلود پایان نامه

آیا انگیزه منطقی در این امر وجود دارد یا نه؟ در جوامع کنونی بعضی از جوانان به خاطر کمبود شخصیت کارها و اعمالی انجام می‌دهند که نتیجه آن به بدحجابی و فساد ختم می شود و جوانان به خاطر اینکه خودشان و شخصیت خود را به نحو احسن نشان دهند و اینکه هیچگونه کمبودی ندارند با روی آوردن به بدحجابی می خواهند جبران کمبود شخصی کنند73 .
در دنیای غرب بعد از انقلاب فکری مظاهری از پیشرفت تمدن و ظاهر زیبا و روشنفکرانه بعنوان ره‌آورد انقلاب به جوامع هدیه شد که بدحجابی را می‌توان یکی از آن ره‌آوردها در تبلیغات غرب دانست ، در یک دوره ابتدایی و آغاز زندگی بشریت ، زن بعنوان وسیله خوشی قابل تملک بوده و بعد از آن در مرحله تمدن و پیدایش قوانین ، مختصر حقوقی برای زن مطرح شد که هنوز هم بعنوان یک موجود ضعیف قادر به اداره خود نیست تصور می‌شود که احتیاج به ولایت و سرپرستی دارد .
در دنیای معاصر در مساله بدحجابی به عنوان پدیده‌ای استوار به منشاء فکری تکیه نشده است و مسئله بدحجابی با فکر و اندیشه صحیح و منطقی به نتیجه نخواهید رسید و تمایلاتی مانند راحت‌طلبی ، خودنمایی ، کمبود شخصیت ، احساس حقارت از جمله انگیزه‌هایی است که موجب تشدید گرایش به بدحجابی می‌گردد . (و نه پایه‌های منطقی)
شاید در جامعه ما ، این عوامل تأثیر بیشتری داشته باشد ، البته طرز فکر غلط شرقی و غربی منشاء بدحجابی است که راه از بین بردن آن تبیین و تفسیر اندیشه صحیح است . اما شاید غلبه حس راحت‌طلبی و رفع کمبودها می‌باشد که عده‌ای را به بدحجابی و سپس بی‌بند و باری می‌کشاند74 .
23.ارضاء تمایلات
به طور طبیعی در قشر جوان غرایز و تمایلات جنسی وجود دارد که شخص را به طرف جنس مخالف سوق می‌دهد که این موارد باعث می‌شود جوانان تمایلات و هواهای نفسانی خود را ارضاء کنند و طوری نیازهای خود را جبران نمایند ولی با اجرای دستورات اسلام و اقوام به ازدواج جوانان ، در حد زیادی ارضاء تمایلات کم شده است .
24.حاکمیت فرهنگ غرب
فساد حاکمیت فرهنگ سلطه‌بر جهان ، که در این فرهنگ همه چیز برای به قدرت رسیدن زورمندان و تعضیف زیر سلطه‌ها به خدمت گرفته می‌شود و سعی می‌شود فرهنگ غرب جایگزین فرهنگ اسلامی شود و حداقل به مرور زمان فساد و بدحجابی در جامعه اسلام روبه‌رشد شود ولی جامعه‌ای که با ورود فرهنگ غرب مبارزه کند طبعاً با مظاهر آن خواهد جنگید75 .
25.استعمار و سوءاستفاده از بدحجابی
بدحجابی وسیله و ابزار کوبیدن تمام نظمها و قوانین دین اسلام و قرآن و ایجاد صحنه بی‌بند و باری و هرج و مرج عمومی است که بهترین آرزوی استعمار برای تسخیر ملتها و تاراج ثروت می‌باشد76 .
26.خودنمایی
بدحجابی ، ارضاء شهوت نفسی برای بعضی از زنان و رغبت جنسی برای برخی از مردان می‌باشد و همواره تاریخ از اولین روز آغاز ، نمایشگر این چنین صحنه‌های بر خلاف قاعده بوده که بعضی با پندارپروری خاص دست به کارهایی زده و خیال خود را پایه افکار بلندی وانمود می‌کنند .آیا افرادی که به اسلام و قرآن اعتراف دارند به چه جرأتی می‌گویند بی‌حجابی خروج از حدود دین و اسلام نیست و اینکه اختلاط بین دو جنس از روح‌الاسلام بعید نمی‌باشد جامعه غرب اصلاً حجاب را نمی‌‌شناختند همانطور که بی‌حجابی محض را که عریان می‌باشد ، نمی‌شناختند. واقعاً این بسیار خنده‌دار نیست ؟ زیرا اگر غرب بی‌حجابی را نمی‌شناخت پس معنای ” تبرج الجاهلیه الاولی ” جمال خود را نمایاندن چیست ؟ نبودن آرامش روانی ، نبودن حریم میان زن و مرد ، آزادی معاشرتهای بی‌بند و بار هیجانها و التهابهای جنسی را فزونی می‌بخشد و تقاضای سکسی را بصورت یک عطش روحی درمی‌آورد و یک خواست اشباع‌نشدنی را به بار می‌آورد . اسلام تدابیری برای تعدیل این غرایز اندیشه کرده یکی از آنها اینکه زنان بدن خود را از مردان بیگانه پوشیده نگه دارند و در اجتماع به جلوه‌گری و دلربایی نپردازند و به هیچ وجه و با هیچ رنگ و بهانه‌ای کاری نکنند که موجبات تحریک مردان بیگانه را فراهم آورد .
علت اینکه در اسلام دستور به پوشش اختصاص به زنان یافته ، این است که نیل به خودنمایی و خودآرایی مخصوص زنان است این زن به حکم طبیعت خاص خود می‌خواهد دلبری و مرد را دلباخته خود کند و در دام علاقه خود اسیر نماید . بنابراین تبرج و برهنگی از انحرافهای مخصوص زنان بوده و دستور پوشش را هم برای آنان مقرر کرده است . آهنگ جذاب سخن ، پوشیدن لباسهای نازک ، وقار در راه رفتن ، تعطر و تزئین ، ضعف حیا ، زیبایی‌طلبی ، وسوسه‌های شیطانی ، ضعف غیرت ، را از ریشه‌های دیگر بدحجابی می‌توان نام برد . و بدبختی و گرفتاری – قتل و کشتار زیاد ، خودکشی‌ها ، بیماریهای خطرناک و خطر جنین را از پیامدها و نتایج شوم آن به حساب آورد77.

  پایان نامه ارشد رایگان درموردسیستم عصبی، فیزیولوژی، قلب و عروق، اکسیداسیون

فصل پنجم :

1.عوامل بدحجابی
2.انگیزه‌هایی بدحجابی
3.آفتهای بدحجابی

1.عوامل بدحجابی
با توجه به تعاریف بدحجابی عوامل آن به شرح زیر است :
الف . عدم هماهنگی بین ارگانهای تبلیغی و فرهنگی
بی‌برنامگی و دوباره‌کاریهای نهادهای مزبور در زمینه‌های مختلف تبلیغی و فرهنگی نظیر چاپ ، انتشار پوستر و نشریه ، کتاب ، مجله ، فیلم ، نمایشنامه ، سمینارهای مشابه و تکراری که غالباً بدون اطلاع و هماهنگی قبلی ارگانهای مربوط صورت می‌گیرد از یک سو موجب دلزدگی و بی‌میلی و بی توجهی مردم خصوصاً قشر جوان نسبت
به آثار هنری و تبلیغی فوق و از سوی دیگر موجب کشش و گرایش آنان به تفریح و سرگرمیهای آلوده و مبتذل و تظاهر به فساد و بدحجابی گردیده است .
ب . تلاش تشکیلاتی احزاب و دسته‌جات وابسته به ورشکستگان سیاسی
این عامل نیز در به فساد کشاندن جوانان امروز و حتی سران گروه‌ها و احزاب نقش دارد در ساختار کنونی اجتماعی گرایشات گروهکی جاذبه خود را از دست داده و لذا بیشترین تلاش خویش را در رابطه با ترویج فساد در اشاعه فرهنگ مبتذل در جامعه بخصوص قشر جوان به آزمایش گذاشتند .
شاپور بختیار در همین راستا اعتراف می‌کند که جمعیت کشور امروزه از مرز 45 میلیون نفرگذشته است ، بیش از نیمی از این جمعیت را از افراد زیر بیست سال تشکیل می‌دهند ما به این جمعیت جوان امید بسته‌ایم آنها را راهنمایی می‌کنیم.
ج . گروهکهای منافقین
گروهکهای منافقین با صدور فساد جنسی به داخل کشور و توسعه و ترویج آن در بین جوانان تغذیه و کنترل برخی از بوتیکها ، پارتی شبانه ، باندهای فساد ، فحشا ، تکثیر و توزیع نوارهای ویدئو و کاست ، نقش حماله الحطب استعمار را ایفا می‌نمایند78 .
جمعیت مدافع کراوات و پاپیون
سفارت‌خانه‌های دول خارجی
اشتغال مدیران و صاحب‌نظران
فقدان نظام فرهنگی و اجتماعی مدرن و بی‌نتیجه
عدم وحدت رویه در امور فرهنگی اجتماعی به امور اجرائی و اداری و مسئولیت‌های مملکتی
نهادها و ارگانهای ذیربط عدم تغذیه صحیح سیاسی ، عقیدتی جوانان عدم کنترل و هدایت صحیح برخی از برنامه‌های فرهنگی ،‌اجتماعی ، دستگاه‌های تبلیغاتی رسانه‌های گروهی از جمله تلویزیون ، سینما ، روزنامه ، مجلات .
مسافرت بی‌رویه به خارج از کشور
گسترش انگل‌وار ” ویدئو ” بعد از انقلاب
کم‌توجهی به اقلیت‌های مذهبی
د . عقده حقارت و حس خودکم‌بینی
تلاش استعمار در زدودن پوشش: هویت و شخصیت زن در گرو منش و روش زندگی اوست ، حجاب و پوشش منش والای زن مسلمان و شیوه عظیم زندگی او است . زن باحجاب از اینکه بازیچه هوسها قرار گیرد مانع می‌شود و از اینکه عامل فساد و گستردگی فساداندیشان شود حجاب جلو این هوس را می‌گیرد.
زدایش حجاب از اندام زن ، با هدف هویت‌زدایی از زن مسلمان انجام می‌شود تا بیشتر زن حافظ آرمان ، مکتب و شخصیتش باشد و برآورده امیال و هوسها و اهداف سلطه‌جویانه جباران نگردد .
استعمار پیر انگلستان در مسئله بدحجابی زنان در یک طرح بیان کرد که باید کوشش فوق العاده کرد تا زنان مسلمانان به بدحجابی ورها کردن چادر مشتاق شوند ، باید استناد به شواهد تاریخی کنیم که پوشیدگی زن از دوران بنی‌عباس بوده و مطلقاً سنت اسلام نیست و مردم همسران پیامبران را بدون حجاب می‌دیده‌اند و زنان صدر اسلام دوش به دوش مردان کار می‌کردند بعد از اینکه حجاب زن با تبلیغات وسیعی از بین رفت وظیفه مأموران است که جوانان را به عشقبازی ، روابط جنسی نامشروع با زنان غیر مسلمان تشویق کنند و زنان غیرمسلمان کاملاً بدون حجاب ظاهر شوند تا زنان مسلمان از آنان تقلید کنند79 .
طرح هماهنگ و یکسان کشف حجاب در کشورهای اسلامی و حضور عریان خانواده روسای وابسته به نظامهای استکباری و تلاش بی‌وقفه آنان در انجام این طرح نقش شگرف زدایش پوشش در اجرای طرح‌ها و رسیدن به اهداف استعمار ایفا کرده و می‌کند . فرهنگ‌ستیزان در جوامع اسلامی برای زدودن ارزشها تلاشی شگرف به کار گرفته‌اند . بی‌گمان روشها و منشهای انسانی از بینشهای اوست ، شیوه نگرش او به ارزشها در چگونگی موضع‌گیری‌اش نقش ایفا می‌کند . اسلام زن را در متن اجتماع به تلاش و کوشش خواند . اما با حجب و حیا و وقار و متانت ، سنگینی رفتار ، شکوه گفتار و سلامت کردار و اینها را برای او ارزش دانسته است .
و . دگرگونی ارزشها
اسلام حجاب را نشانی از شخصیت تلقی کرده است وقتی این ارزشها دگرگون شود تلقی زن از شخصیت و ارزش ، عرضه وجود ، نمایاندن آرایه ها و زیبائیها می‌شود و در بینش او دیگرسانی بوجود آمده ،خودنمایی را ارزش می‌پندارد ، گرایش درونی و تمایل فطریش راهی دیگر به فسادآفرینی می‌باشد80 .
سخن حضرت علی (ع) در ضمن خطبه‌ای پندآموز
” و ان النساء همتهن زینه الحیاه الدنیا و الفساد فیها ،”
” تلاش و همت زنان در جهت زینت و آرایه‌های زندگانی دنیا و ایجاد فساد و تباهی در آن است ”
بی‌گمان مصداق کلام ، زنی است که زینت‌گرایی فطری او را به راه افراط کشانده و در مسیر تباهی گام نهاده و با وجود این بعضی از پوشش‌ها برای حفاظت زن نیست بلکه نوعی عرضه وجود است . توسط افرادی که پوشش را برای نمایاندن برمی‌گزینند .
امیرالمومنین (ع) در این مورد فرمودند : “‌در آخرالزمان که بدترین زمانها است جمعی از زنان پوشیده‌ای که برهنه هستند لباس دارند اما نازک است گویا نپوشیده‌اند و از خانه با خودآرایی بیرون آمده ، اینان از دین بیرون رفته و در فتنه وارد شده و به شهوت تمایل دارند و به کوی لذات نفسانی در شتابند و حرامها را حلال می‌دانند و در دوزخ به عذاب الهی گرفتارند81 ”
علامه مجلسی با توجه به واقعیت‌های تاریخی زمان خودش نتوانسته این چگونگی را حل کند لذا فرموده است که تعبیر ” کاسیات عاریات ” چندان صحیح نیست ، چگونه زن پوشیده است و در عین حال برهنه ؛ از این رو بایستی به جای آن تعبیر، کاشفات عاریات به معنای زنان عریان و برهنه را به کار برد . اما پوشندگان لباسهای بدن‌نما در این عصر نشان دادند که هما
ن بقیه کاسات عاریات درست است .
این روشها و منشها قطعاً از چگونگی ارزش‌گذاری به زندگی سرچشمه می‌گیرد .
هـ . الگوهای ناهنجار
انسان فطرتاً الگوپذیر است و پیوسته ارزشهایی را در خود مجسم می‌کند و خود را با همان ارزشها می‌سازد ، مسأله الگو در اخلاق اسلامی جایگاه خاصی دارد .
توجه دادن قرآن ، انسان را به پیامبر بعنوان “‌ اسوه حسنه ” و اهتمام بر نمایاندن چهره‌های نیک و بد در جهت توجه دادن به جایگاه الگو در ساختار روحی وانسانی است از این رو هویت ستیزان در پی اقدامهای گسترده در جایگزینی الگوها نیز تلاشی شگرف نموده اند قهرمان سازی ، الگوآفرینی آن چنان در جهت زدایش هویت زن وسیع است که برنامه استعمار بوده است .
ی . خلا‌ءهای درونی
انسان گاه با کمبودهایی که دارد در پی جبران آن به راههایی دست می‌زند . کمبودهای عاطفی در خردسالی و بزرگسالی ، هویت و شخصیت را به شدت دچار کاستی می‌کند آنها اینگونه افراد چون راهنمایان خوبی ندارند . برای جبران آن به شیوه های غیرطبیعی متوسل شده اند و شخصیتی دروغین و بی‌پایه برای خود رقم زده‌اند و اینگونه افراد خواستند که با خودآرایی و خودنمایی نوعی ایجاد شخصیت‌پنداری کنند تا با جلب کردن نظرها و آفریدن جاذبه‌ها ، خلاءها را بپوشانند82 .
علامه سیدشرف‌الدین عاملی بیان کردند : ” لا ینتشر الهدی الا من حیث انتشر الضلال ” ” آنچه را که دشمن انجام داده باید ویران کرد که آنچه را انجام می‌دهند باید سد نمود و آبی را که بر جوی روان بوده و منحرف ساخته‌اند باید بازگرداند .
هجوم فرهنگ غرب و تلاش استعمار به نابودی حجاب
اعتقاد به آزادی غلط و ناآگاهی از آزادی صحیح و معقول
اعتقاد به دست و پاگیر بودن حجاب برای کار و تلاش
دگرگونی ارزشها و اعتقاد کاذب به شخصیت زن
الگوهای دروغین
تقلید کورکورانه و بدون دلیل از جهل و عدم اعتماد به نفس
عدم اعتماد به نفس و کمبود نشات گرفته انسانها را از راه راست منحرف می‌سازد
جایگزین‌ فرهنگهای بیگانه و دور شدن از فرهنگ اصیل اسلام
بی‌محتوایی و عدم استقلال فکری و ضعف تجربه و تحلیلهای عقلی و منطقی
سستی و سهل‌انگاری و زندگی بیمارگونه83

  تحقیق درموردمورفولوژی

2.انگیزه های بدحجابی
بدحجابی به شکل امروزی ، در واقع محصول تحولات اروپا و فرهنگ سرمایه‌داری حاکم بر غرب می‌باشد و تنها فرهنگ غربی مؤسس و مروج فرهنگ برهنگی است .
جامعه‌شناسان انگیزه‌هایی را در پیدایش و ظهور پدیده حجاب در جوامع بشری مطرح نموده‌اند که تأثیر ناگواری بر افکار جوانان و زنان غرب زده گذاشته است .
الف . انگیزه روانی و اجتماعی
برخی از جامعه‌شناسان معتقدند که فلسفه اصلی ظهور پیدایش زنان در نبود امنیت جسمی و جنسی زن در اجتماع گذشته خلاصه می‌شود و هر چه به گذشته برمی‌گردیم ظلم و بی عدالتی نسبت به زن بیشتر بوده است و سازمانها و نهادهایی که از حقوق و امنیت زن حمایت کنند و در مقابل متجاوزان که از حریم عفت او دفاع نمایند وجود نداشته است بویژه در جنگها و حملات نظامی که گاهی زنان بیش از اموال و املاک مورد تجاوز جبران‌ناپذیر مهاجمان واقع می شدند و نیز بر میزان ناامنی زن می‌افزوده است حتی در محیط زندگی شهری هم از گشت و گذار در کوچه و خیابان از چشم و دل و دست و زبان ، مردان آرامش نداشتند لذا برای آنکه از تعرض مردان شهوت باره در امان باشند ، حجاب و پوشش را

دیدگاهتان را بنویسید