پایان نامه رشته روانشناسی درباره : استفاده از اینترنت

Posted on

دارند.
4 گاهی اوقات مخالفت با تصمیماتی که در امور خانواده گرفته می شود بی فایده است.
5 به طور کلی کمتر به نظریات من در امور زندگی توجه می شود.
6 در خانواده ما برای گرفتن تصمیمات مهم به حرف های فرزندان توجه می شود اما در نهایت والدین هستند که به تنهایی تصمیم می گیرند که چه باید کرد.
7 در خانواده ما فرزندان برای بیرون رفتن (مهمانی، ورزش کردن و …) نیازمند اجازه گرفتن از والدین هستند.
8 در خانواده ما همه باید درآمد شخصی خود را تحویل پدر خانواده دهند و او برای هزینه کردنش تصمیم می گیرد.
9 در گرفتن تصمیمات مهم زندگی(خرید مسکن یا اتومبیل)، نظرات فرزندان اهمیت ندارد؟

 

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

3-6-3-3- سرمایه فرهنگی
سرمایه فرهنگی را می‌توان توانایی تصرف و استفاده از کالاهای فرهنگی تعریف کرد. ﻣﻔﻬﻮﻡ سرمایهﻱ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺑﻮﺭﺩﻳﻮ، ﺑﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺍﺯ ﺗﻮﺍﻧﻤﻨﺪﻱ ها و ﻋﺎﺩﺕﻫﺎ ﻭ ﻃﺒﻊﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺷﺎﻣﻞ: ﺩﺍﻧﺶ، ﺯﺑﺎﻥ، ﺳﻠﻴﻘﻪ ﻳﺎ ﺫﻭﻕ ﻭ ﺳﺒﮏﺯﻧﺪﮔﻲ، ﺩلاﻟﺖ ﻣﻲﮐﻨﺪ. در نظریه سرمایه فرهنگی ابعاد و عناصر فرهنگی می تواند به عنوان منابع تسهیلکننده برای دسترسی به موقعیتهای جدید، امتیازات و پاداشهای کمیاب و ارزشمند تلقی شود. سرمایهفرهنگی را می توان شامل دارائیها، فعالیتها و اطلاعات فرهنگی، سطوح تحصیلی، تعاملات فرهنگی در عرصه اجتماعی دانست. شاخصهای مورد استفاده برای سنجش سرمایه فرهنگی در این پژوهش عبارتند از: مدارک تحصیلی (که در تقسیمبندی بوردیو از انواع سرمایهفرهنگی، شکل خاصی از سرمایه فرهنگی نهادینه شده محسوب میشود)، دارایی های فرهنگی که در قالب اشیای مادی و کالاهای متعلق به فرهنگ متعالی مثل نوشته ها، نقاشیها، مجسمه ها، ابزارها و کارهای هنری، آلاتموسیقی، کتاب، امکانات لازم برای مطالعه عینیت مییابد، استفاده از کالاهای فرهنگی خاص مانند تماشای برنامههایی خاص از تلویزیون، استفاده از موسیقی خاص، عادت های مطالعه که شامل نوع و میزان کتاب خواندن، استفاده از کتابخانه، خواندن روزنامه و مجلات، اشتراک روزنامه و مجلات، فعالیت های فرهنگی آشکار مانند رفتن به موزه ها، تئاتر، سینما و مشارکت در هنرهای زیبا، پیگیری حوادث هنری، مسافرتهای فرهنگی گروهی، شرکت در کلاس های فرهنگی و هنری را شامل می شود.
جدول3-8) عملیاتی کردن متغیر مستقل سرمایه فرهنگی
ریف گویه
1 آیا شما در منزل کتابخانه شخصی دارید؟
2 آیا در خانواده شما به دلیل علاقه به مطالعه از یک مکان خاص برای مطالعه استفاده می شود؟
3 آیا مشترک روزنامه و مجلات هستید؟
4 آیا حداقل یک کتاب در ماه می خوانید؟
5 آیا به نوع خاصی از موسیقی علاقه مند هستید؟ (کلاسیک، پاپ، راک و ….)
6 آیا به نوع خاصی از برنامه های تلویزیون علاقه مند هستید؟ (مثلا فیلم های مستند، تاریخی، سریال و ….)
7 آیا در خانواده شما فرزندان در کلاس های فوق برنامه هنری و فرهنگی شرکت می کنند؟
8 آیا اعضای خانواده شما به مطالعه علاقمند هستند؟ (حداقل یک ساعت در روز مطالعه غیر درسی دارند)
9 آیا شما اغلب به دیدن ابنیه تاریخی، مذهبی، کاخ موزه ها، نمایشگاه آثار هنری و … می روید؟
10 آیا شما به پیگیری اخبار و حوادث مربوط به هنرمندان (بازیگران، خوانندگان، نقاشان و…) علاقه مند هستید؟
11 آیا شما در هر ماه حداقل یک بار به سینما، تماشای تئاتر، بازدید از موزه، گالری نقاشی و غیره می روید؟
12 آیا در خانواده شما ازآثار هنری مثل نقاشی های خاص، مجسمه تاریخی و … برای تزئین خانه استفاده می شود؟
13 آیا اعضای خانواده شما به موسیقی علاقمنداند به گونه ای که حداقل یک نفر از ساز استفاده می کند؟
14 تا چه اندازه با همدیگر بازی گروهی انجام می دهید؟

  پایان نامه رشته روانشناسی درباره : استفاده از اینترنت

3-6-3-4- الگوی اوقات فراغت
انسان معاصر به تناسب انتخاب سبکزندگی نوع خاصی از اوقات فراغت را در زندگی بر می گزیند. اوقات فراغت یعنی زمانی که فرد در آن زمان کاری انجام نمی دهد. به واقع می توان گفت که صرف اوقات فراغت از آن جهت مهم است که بر اساس آن می توان موقعیت اجتماعی هر کس را مشخص نمود به این ترتیب که توانایی درگیر شدن در فعالیتی که وقت آزاد شما بهحساب میآید موقعیت شما را در اجتماع نشان می دهد. مثلا برای افراد طبقه متوسط بالا اوقات فراغت زمان جدی است. فراغت در خانواده میتواند به دو حالت جمعمحور یا فردمحور باشد و اعضای خانواده بر آن اساس برنامههای فراغتی خود را انتخاب نمایند.
در خانوادههائی که فراغت فردی مطلوب اعضا باشد وجود اینترنت بر روابط بین افراد تاثیر چندانی نخواهد گذاشت چون از قبل روابط بین اعضای خانواده از انسجام بالائی برخوردار نبوده است اما اگر رفتار فراغتی خانواده جمع محور(گروهی) باشد و بر جمعشدن اعضا خانواده در کنار هم تاکید شود اینترنت می تواند بر رفتار فراغتی خانواده تاثیر بگذارد. دستهای از عوامل که باعث میشود اعضای خانواده دست به انتخاب نوعی از فراغت بزنند متغیر های جمعیتشناختی(سن، جنس، تحصیلات، شغل، تاهل و درآمد) است. در این پژوهش با بهره گرفتن از تحلیل عاملی دو بعد رفتار فراغتی فرد محور و رفتار فراغتی جمعمحور در خانواده با طرح مقولاتی چون مدت زمان فراغت خارج از منزل، نحوه گذران اوقات فراغت، میزان اوقات فراغت، دیدگاه اعضای خانواده در مورد نحوه گذران اوقات فراغت و … مشخص می کنیم.
جدول3-9) عملیاتی کردن متغیر مستقل الگوی اوقات فراغت
ردیف گویه
1 به چه میزان اوقات فراغت تان را با اعضای خانواده پر می کنید؟
2 تا چه اندازه اتفاق می افتد که شما با اعضای خانواده به گردش و پیک نیک بروید؟

3 به چه میزان اوقات فراغت تان را با همدیگر به تماشای فیلم می گذرانید؟
4 تا چه اندازه شما و اعضای خانواده با همدیگر بازی های گروهی انجام می دهید؟
5 تا چه اندازه شما و اعضای خانواده با همدیگر سر یک سفره می نشینید و غذا می خورید؟
6 تا چه اندازه شما در کارهای منزل به اعضای خانواده کمک می کنید؟
7 نظر اعضای خانواده ام در نحوه گذران اوقات فراغت بسیار اهمیت دارد؟
8 اوقات فراغت خود را چگونه می گذرانید؟
9 چقدر از اوقات فراغت خود را در روز بیرون منزل می گذرانید؟
10 عموما خانواده ما یک سریال تلویزیونی را با همدیگر نگاه کرده و تعقیب می کنند.
11 چقدر علاقمند به شرکت در برنامه های خانوادگی(جمع شدن دور هم به هر بهانه ای،رفتن به میهمانی های جمعی و مراسم ها)هستید؟.
12 به چه میزان علاقمندید بیشترین زمانی که در خانه هستید را با بقیه اعضای خانواده دور هم باشید؟
3-7- اعتبار و پایایی
در این تحقیق برای اندازهگیری پایایی تحقیق از روش آلفای کرونباخ استفاده خواهیم کرد. ضریب کرونباخ آلفا برای سنجش میزان تکبُعدی بودن نگرشها، قضاوتها، عقاید و سایر مقولههایی که اندازهگیری آنها آسان نیست بهکار میرود. اساس ضریب کرونباخ آلفا بر پایهی طیفها یا مقیاسهاست. مقدار آلفای کرونباخ بین 1-0 در نوسان بوده، هر چقدر مقدار آن به سمت 1 میل کند یا نزدیک شود، بیانگر هماهنگی درونی گویه‌ها با متغیر مورد نظر است و وسیله اندازهگیری نیز به همان نسبت دارای روایی بالا خواهد بود. و برعکس، چنانچه به سوی صفر میل کند، به همان نسبت پایایی پائین خواهد بود. به همین منظور ابتدا در قالب آزمون مقدماتی برای سنجش درستی گویه ها و معرف‌های گنجانده شده در پرسشنامه، تعداد 50 پرسشنامه در بین افراد انتخاب شده توزیع و نتایج به‌دست آمده در سطح نمونه مورد نظر مورد بررسی قرار گرفت. بعد از محاسبه پایایی، سوالاتی که باعث پایین آمدن پایایی کل میشدند، حذف شدند.
در نهایت، گویه ها از سازگاری درونی بالایی برخوردار بودند و در پرسشنامه نهایی مورد استفاده قرار گرفتند.
جدول 3-10) میزان پایایی شاخص‌های تحقیق
نام متغیرها ضریب آلفا
نوع روابط در خانواده 76/0
میزان پایبندی به ارزشها 73/0
سرمایه فرهنگی 84/0
الگوی اوقات فراغت 79/0
نظام قدرت در خانواده 86/0

  منابع مقاله درمورد رهبری خدمتگزار

فصل چهارم
یافتههای تحقیق

4-1- مقدمه
در این فصل با بهره گرفتن از روش های مختلف آماری، داده های بدست آمده از پرسشنامهی محقق ساخته، مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد و یافتههای پژوهش ارائه خواهد شد. به عبارتی، اطلاعاتی که از اجرای پرسشنامه بدست آمده، جمعآوری، کدگذاری و وارد رایانه شده و با بهره گرفتن از نرم افزار spss در نسخه 20 و نرم افزار Amos در دو بخش توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
در فصل حاضر، در قالب آمار توصیفی که شامل جداول یک بعدی مربوط به نتایج متغیرهای زمینهای و متغیرهای اصلی پژوهش است، ارائه خواهند شد. سپس، با بهره گرفتن از آمار استنباطی و آزمون‌های مختلف آماری مانند تحلیل همبستگی، رگرسیون و … به آزمون فرضیات و در نهایت؛ با برازش مدل، روابط علی بین متغیرهای مدل مفهومی پژوهش مورد آزمون قرار میگیرد.
4-2- آمار توصیفی
4-2-1- جداول یک بعدی مربوط به نتایج متغیرهای زمینهای
جدول ( 4-1) نشان میدهد که حدود 8/31 درصد از کاربران در سن 26 تا 30 سال قرار دارند، این در حالی است که درصد بالایی نیز در سن 40 سال به بالا قرار دارند. حدود 1/12 درصد هم بین سنین 14 تا 25 سال قرار دارند که قابل توجه است. اکثر پاسخگویان مردان میباشند که 5/62 درصد هستند. 5/37 درصد مابقی را نیز زنان تشکیل میدهد. طبق این جدول مشخص شد که اکثر پاسخگویان یعنی 1/57 درصد از سطح سواد لیسانس و فوق لیسانس برخوردارند. تنها 7/0 درصد از آنها بیسواد هستند. همچنین، بیشتر پاسخگویان یعنی 9/57 درصد شاغل و حدود 1/22 درصد نیز، دانشجو بودهاند. در رابطه با شغل همسران پاسخگویان، نتایج نشان میدهد که حدود 3/18 درصد از همسران پاسخگویان شاغل بودهاند به دلیل اینکه اکثر پاسخگویان مجرد بودهاند، بنابراین تعداد کمی به این سوال پاسخ دادهاند و حدود 1/71 درصد پاسخی به این سوال ندادهاند. علاوه بر این، طبق جدول زیر، از بین کسانی که متاهل بودهاند حدود 9/22 درصد تحصیلات همسرانشان لیسانس و بالاتر است. همچنین، این جدول نشان میدهد که اکثر پاسخگویان یعنی 9/57 درصد مجرد هستند، 6/39 درصد نیز متاهل بوده و تنها 8/1 درصد مطلقه بودهاند.
طبق جدول ( 4-2) اکثر پاسخگویان یعنی حدود 90 درصد شیعه مذهب میباشند. نشان میدهد که بیشتر پاسخگویان از درآمد بین 1500000 تا 2000000 برخوردارند. تعداد کمی هم از درآمد زیر 1500000 هزار تومان برخوردارند. همچنین، بیشتر پاسخگویان از هزینه بین یک میلیون تا یک میلیون و پانصد هزار تومان برخوردارند.که از میزان درآمد آنها کمتر است. نتایج حاکی از آن است که تقریبا نصف نوع مسکن کاربران، شخصی و نصف دیگر استیجاری میباشد و تنها 7/0 درصد آنها در خانه های دولتی زندگی میکنند. علاوه بر این، بیشتر پاسخگویان یعنی حدود 5/42 درصد بین یک تا 5 سال است که در محله مورد نظر زندگی میکنند.

جدول 4-1) توزیع مشخصات جمعیتی پاسخگویان
ویژگی فراوانی درصد
14-20 34 12.1
21- 25 41 14.6
سن 26-30 89 31.8
31-35 45 16.1
35- 40 16 5.7
40 سال به بالا 55 19.6
زن 105 37.5
جنسیت مرد 175 62.5
بیسواد 2 .7
زیر دیپلم 26 9.3
دیپلم و فوق دیپلم 80 28.6
سواد پاسخگو لیسانس و فوق لیسانس 160 57.1
دکتری 10 3.6
پاسخ نداده 2 .7
شاغل 162 57.9
بیکار 25 8.9
اشتغال پاسخگو خانه دار 14 5
دانشجو 62 22.1
بازنشسته 4 1.4
پاسخ نداده 13 4.6
شاغل 51 18.2
بیکار 2 .7
اشتغال همسر پاسخگو خانه دار 22 7.9
دانشجو 2 .7
بازنشسته 4 1.4
پاسخ نداده 199 71.1
بیسواد 3 1.1
تحصیلات همسر پاسخگو زیر دیپلم 2 .7
دیپلم 22 7.9
فوق دیپلم 25 8.9
لیسانس و بالاتر 64 22.9
پاسخ نداده 164 58.6
متاهل 111 39.6
مطلقه 5 1.8
تأهل مجرد 162 57.9
پاسخ نداده 2 .7
کل 280 100
جدول 4-2) توزیع مشخصات جمعیتی پاسخگویان
ویژگی فراوانی درصد
شیعه 252 90
سنی 17 6.1
مذهب سایر 4 1.4
پاسخ نداده 7 2.5
100.000هزار- 500.000 تومان 46 16.4
501.000- 1.000.000 20 7.1
میزان درآمد پاسخگو 1.001.000- 1.500.000 46 16.4
(هزار تومان) 1.501.000- 2.000.000 101 36.1
2.000.000بالاتر 46 16.4
پاسخ نداده 67 23.9
100.000هزار- 500.000 تومان 67 23.9
501.000- 1.000.000 100 7.5
میزان هزینه پاسخگو 1.001.000- 1.500.000 21 35.7
1.501.000- 2.000.000 25 8.9
2.000.000بالاتر 20 7.1
پاسخ نداده 47 16.8
شخصی 129 46.1
استیجاری 134 47.9
نوع مسکن دولتی 2 .7
پاسخ نداده 15 5.4
1 تا 5 119 42.5
مدت زمان زندگی در محله 6 تا 10 46 16.4
(سال) 11 تا 15 39 13.9
16 تا 20 21 7.5
20 سال بالاتر 55 19.6
کل 280 100

  رشته روانشناسی-دانلود پایان نامه درباره یادگیری مشارکتی

4-2-2- جداول یک بعدی مربوط به متغیرهای اصلی
4-2-2-1- میزان استفاده از اینترنت در بین کاربران
در واقع، در این متغیر حداقل ارزش 11 و حداکثر ارزش 45 میباشد و با یک انحراف استاندارد به چهار دسته مساوی تقسیم شده است به طوری که، استفاده از اینترنت کسانی که دارای ارزش 77/24 بوده نمره 1 (استفاده کم) گرفته، کسانی که ارزش 04/31 گرفتهاند نمره 2(تا حدودی کم)، کسانی که 32/37 گرفتهاند نمره 3(تا حدودی زیاد)و کسانی که ارزش 32/37 به بالاتر را گرفتهاند، نمره 4 (تا حدودی زیاد) را دریافت کردهاند و در نهایت از امتیازها فراوانی گرفته شده است که در جدول زیر مشاهده میشود.
جدول (4-3) نشان میدهد که میزان استفاده از اینترنت در بین 6/39 درصد از کاربران تا حدودی کم، در بین 5/32 درصد تا حدودی زیاد و در بین 1/16 درصد زیاد میباشد
جدول 4- 3) فراوانی و درصد میزان استفاده از اینترنت در بین کاربران
میزان استفاده از اینترنت فراوانی درصد
کم
تا حدودی کم
تا حدودی زیاد
زیاد
کل 33 11.8
111 39.6
91 32.5
45 16.1
280 100

4-2-2-2- ساعات استفاده از اینترنت
بر اساس جدول زیر مشخص شد که از بین حدودا 30 درصدی که به این سوال پاسخ دادهاند، حدود 7/10 درصد بین ساعات 9 تا 12 شب از اینترنت استفاده میکنند. پس از آن نیز، اکثرا بین 5 عصر تا 9 شب در فضای اینترنت قرار میگیرند.
جدول 4- 4) فراوانی و درصد میزان ساعات استفاده از اینترنت
ساعات استفاده از اینترنت
فراوانی درصد
6 تا 9 صبح 4 1.4
9 تا 12 ظهر 13 4.6
12 تا 5 عصر 11 3.9
5 تا 9 شب 19 6.8
9 تا 12 شب 30 10.7
12 شب تا 6 صبح 10 3.6
پاسخ نداده 193 68.9
کل 280 100
4-2-2-3- سرویس خدمات اینترنت
طبق جدول زیر (4-5) حدود 1/82 درصد از کاربران از اینترنت پرسرعت استفاده میکنند و تنها 4/11 درصد از اینترنت Dial Up استفاده میکنند. 4/6 درصد هم به این سوال پاسخی ندادهاند.
جدول 4- 5) فراوانی و درصد میزان استفاده از سرویس خدمات اینترنت
سرویس خدمات اینترنت فروانی درصد
اینترنت پرسرعت 230 82.1
اینترنت Dial Up 32 11.4
پاسخ نداده 18 6.4
کل 280 100

4-2-2-4- الگوی فراغت کاربران
در متغیر الگوی فراغت، حداقل ارزش 6 و حداکثر ارزش 42 میباشد و با یک انحراف استاندارد به چهار دسته مساوی تقسیم شده است به طوری که، الگوی فراغت کاربرانی که دارای ارزش 58/23 بوده نمره 1 (خیلی فردمحور) گرفته، کسانی که ارزش 31/29 گرفتهاند نمره 2(تا حدودی فردمحور)، کسانی که 03/35 گرفتهاند نمره 3(تا حدودی جمع محور) و کسانی که ارزش 03/35 به بالا تر را گرفتهاند، نمره 4 (کاملاً جمع محور) را دریافت کردهاند و در نهایت از امتیازها فراوانی گرفته شده است که در جدول(4-6) مشاهده میشود.. مندرجات جدول (4-6) حاکی از آن است که تعدادی از پاسخگویان یعنی 40 درصد از الگوی فراغت جمعمحور برخوردارند، اما این نکته نیز قابل توجه است که تعداد زیادی هم یعنی حدود 6/33 درصد هم دارای رفتار فراغتی تا حدودی فرد محور و 3/14 درصد هم خیلی فرد محور هستند. در این متغیر نیز، حداقل نمره1 و حداکثر نمره 4 میباشد.
جدول 4- 6) فراوانی و درصد وضعیت الگوی فراغت کاربران
الگوی فراغت کاربران فروانی درصد
خیلی فرد محور 40 14.3
تا حدوی فردمحور

دیدگاهتان را بنویسید