مزایای نوشتن لیست کارهای روزانه و اهداف زندگی

لیست list

جفت و جور لیست خرید، داشتن فهرست تصمیمای سال نو و فهرست کردن وظایف شغلی فواید بسیاری داره.

به گزارش آلامتو به نقل از ایسنا، در این مطلب که تازگیا در شبکه خبری بی بی سی منتشر شده با هفت فایده “فهرست کردن کارا” آشنا میشین:

داشتن فهرست به تمرکز کمک می کنه

درباره پدیده “زایگارنیک” در روانشناسی چیزی شنیدین؟ ممکنه بدون اینکه بدونین، این حالت رو تجربه کرده باشین. براساس این قانون روانشناسی، مغز آدم بیشتر درگیر کارای ناتمامه تا کارا و وظایف انجام شده. نتیجه این می شه که وقتی ما تلاش می کنیم روی کار مهمی تمرکز کنیم، بیشتر ذهنمون منحرف کارای تموم نشده دیگه می شه.

از همین حالا دست به کار شید و کارای روزمره خود رو فهرست کنینواسه جلوگیری از این مشکل، روانشناسان پیشنهاد می کنن که فهرستی از کارای انجام نشده جفت و جور کنیم. این کار باعث می شه مغز ما احساس کنه که ما این کارا رو انجام دادیم و می تونیم روی کار اصلی تمرکز کنیم.

داشتن فهرست باعث اعتماد به نفس می شه

تقویت اعتماد به نفس با نوشتن یه فهرست از برنامه هایی روزانه و اهدافی که واسه آینده دارین شدنیه!

اگه در زندگی از خودتون رضایت ندارین، فهرستی از کارا و موفقیتای کوچیک و بزرگ زندگی تون جفت و جور کنین. این راه ساده ایست واسه یادآوری چیزی که انجام دادین، از پیشرفتای تحصیلی تا موفقیتای شخصی، مانند کمک کردن به یه دوست یا تموم کردن یه کتاب سخت.

یه موسسه غیردولتی خاص سلامت روان پیشنهاد داده اگه دچار احساس خودکم بینی شدین بهتره فهرستی از ۵۰ کاری که به خاطرش خودتون رو دوست دارین جفت و جور کنین. حتی اگه این کار هفته ها طول بکشه یا لازم باشه که از دوستان و خونواده هم کمک بگیرین. بعد لازمه که هر روز نگاهی به این لیست بندازین تا قدر خودتون رو بدونین.

داشتن فهرست ذهن رو باز می کنه

براساس تحقیقات کارشناسان اعصاب، ما هم زمان فقط می تونیم به موضوعای محدودی فکر کنیم، اما داشتن فهرست کمک می کنه که فضای روانی ما آزاد شه. با داشتن فهرست وظایف، میشه انجام کارا رو اولویت بندی کرد، برنامه داشت و زمان رو مدیریت کرد. کارای بزرگ رو میشه به بخشای کوچیک تقسیم کرد که انجام اون راحتتر باشه.

اگه در زندگی از خودتون رضایت ندارین، فهرستی از کارا و موفقیتای کوچیک و بزرگ زندگی تون جفت و جور کنینهم اینکه وقتی روی کارای انجام شده خط می کشید، احساس رضایت می کنین.

داشتن فهرست باعث موفقیت بیشتر شما می شه

براساس تحقیق روانشناسان، دانشجویانی که کاراشون رو براساس یه برنامه کاری دنبال می کنن و فهرستی از هدفای آینده شون دارن، یافته های بهتری به . بر همین پایه داشتن فهرست، بهره وری کارمندان رو هم تا ۱۰ درصد افزایش می ‍دهد.

جفت و جور لیستی از قدمایی که هم جهت با رسیدن به هدفای شخصی دراز مدت باید ورداشته شه، هم عامل مهمی در موفقیته.

داشتن فهرست باعث کمتر خرج کردن می شه

اگه قبل از رفتن به فروشگاه، فهرستی از چیزایی که لازمه بخرین جفت و جور کنین، احتمال اینکه بتونین در خرید صرفه جویی کنین و چیزای اضافه نخرید بیشتره.

البته لازمه این کار داشتن کنترل بر نفسه. واسه کنترل بیشتر می تونین واسه خریدهای خود یه سقف مشخص مشخص کنین.

داشتن فهرست مانع اشتباه کردن شما می شه

اینجا منظور ما همون “چک لیست” معروفه؛ فهرستی از وظایفی که نباید انجام اون فراموش شه چه واسه یه مراسم ازدواج باشه، چه عوض کردن خونه یا آماده شدن واسه یه سفر خارجی. این کار کمک می کنه که مثلا همراه بردن پاسپورت موقع رفتن به فرودگاه رو یادتون نره.

در بیمارستانا که یه اشتباه کوچیک ممکنه جبران ناپذیر باشه، اینجور فهرستایی حتی می تونه مانع مرگ افراد شه.

داشتن فهرست، کارای عقب افتاده رو نشون میده

اگه قبل از رفتن به فروشگاه، فهرستی از چیزایی که لازمه بخرین جفت و جور کنین، احتمال اینکه بتونین در خرید صرفه جویی کنین و چیزای اضافه نخرید بیشترههممون کارایی داریم که انجام اونا رو به تاخیر انداختیم. وقت اون هستش که فهرستی از اونا جفت و جور کنیم.

انجام وظایف و کارا براساس فهرستی که جفت و جور کردیم به جز باری که از دوشمون بر می داره باعث رضایت خاطر می شه.

پس دست دست کردن نکنین. از همین حالا دست به کار شید و کارای روزمره خود رو فهرست کنین.

هدف از زندگی چیه و واسه چه هدفی باید زندگی کنین؟

چیجوری ترس از نا امید کردن بقیه رو از بین ببریم؟

ایسنا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *