مضرات تکنولوژی در زندگی

technology

اگه یه موبایل یا تبلت هوشمند دارین پس شمام در خطر مضرات تکنولوژی هستین و باید واسه حفظ سلامتتون حواس جمع باشین.

به گزارش آلامتو و به نقل از دونفره؛ مطمئنا فواید تکنولوژی بیشتر از زیانای اونه. از دید ارتباطاتی، اجتماعی، پژوهشی و چیزای دیگه ای به جز اینا نمی تونست بهتر از اینا باشه. با این حال نمی تونیم نسبت به عوارضی که همراه با امتیازات اونه بی توجه باشیم. پژوهشی که بوسیله سازمان همکاری و پیشرفت اقتصادی (OECD) انجام شده نشون می ده که با وجود ۱۷.۵ بیلیون دلار سرمایه گذاری هرساله در آموزش و پرورش، سطح تحصیلی دانش آموزان رو به افوله.

تکون دهنده ترین قسمت اینجاس که یافته های Jampp نشون می ده که استفاده زیادتر از اندازه از وسایل فناوری جلو رفته به سرعت در حال نابود کردن هوش و اندازه دقت انسانه. با این حال، اینجا فقط به چند گزینه از مشکلات جانبی که بیشتر باهاش مواجه میشیم، اشاره می کنم.

قطع کردن کامل رابطه با تکنولوژی و زندگی کردن به روش ها قدیمی، هیچوقت نمی تونه گزینه مناسبی واسه جانشین کردن باشه. با این حال، با در نظر گرفتن مشکلات جانبی که زیر بهش اشاره شده، متوجه میشیم که باید در اندازه به کار گیری تکنولوژی تجدید نظر کنیم.

حواس پرتی از مضرات تکنولوژی

تعداد خیلی خیلی خیلی از وسایل تکنولوژی وجود دارن که ذهن آدم رو به خودشون مشغول کردن، از جمله پلتفرمای اجتماعی، نرم افزارها، برنامه ها و چیزای دیگه ای به جز اینا. یکی از یافته های اون گیجی و حواس پرتیه. براساس تحقیق مایکروسافت اندازه حافظه آدم در حال کاهشه، از ۱۲ ثانیه در سال ۲۰۰۰ به ۸ ثانیه الان رسیده، حتی کمتر از ماهی قرمز که اندازه حافظه اون ۹ ثانیه س. با اینکه تکنولوژی کارا رو برامون خیلی آسون تر کرده، اما به نظر می رسه زمان مون با هر بهبود و پیشرفت تکنولوژی محدودتر می شه. در نتیجه ما تماشاگر multitasking ( انجام چند کار به طور همزمان) هستیم، که به نوبه خود، موجب کنه ساختن تمرکز می شه.

راه مقابله با حواس پرتی

موقعی که از وسایل تکنولوژی استفاده می کنین، تلاش کنین حواستون به محیط دورو برتون باشه. در زمان صحبت، تموم ابزارا رو ندیده بگیرین و تمرکز کنین. روی کاری که انجام می دید، فقط تمرکز کنین و به چیزای دیگه توجه نکنین. کتاب می خونید؟ به نوتیفیکیشنای موبایلتون توجه نکنین و تمرکز کنین.

تخریب ارگانای حسی از مضرات تکنولوژی

چند ثانیه تصور کنین که پرتوهای نور شدید گوشی تو تاریکی چه بلایی سر چشماتون میاره، یا استفاده زیادتر از اندازه از Siri (نرم افزار کاربردی به عنوان دستیار شخصی هوشمند و راهنمای دانا واسه آی اون اس اپل) ، Cortana (دستیار صوتی ویندوز ۱۰ه) و چیزای دیگه ای به جز اینا، موجب ضعیف کردن حافظتون می شه.

قبل از این، شما بدون هیچ سختی ای می تونستید شماره های طولانی تلفنای همراه، آدرسا، قرار ملاقاتا و… رو حفظ کنین و بیاد بیارین. تازگیا هرچند اپای گوشی موبایل باعث شدن که دیگه احتیاجی به خیلی با جدیت و تلاش زیاد کار کردن مغز نباشه اما از طرفی موجب شدن مغز در حالت خواب و نیمه فعال قرار بگیره. مجموعه ایی از تحقیقات علمی به روشنی نشون میده که وسایل تکنولوژی خواب رو از آدم سلب کرده، باعث نابود کردن دید آدم و کند شدن مغز آدم شده.

راه های مقابله با اون

یه برنامه خواب تنظیم کنین و به طور منظم دنبال کنین. دست کم یه ساعت قبل از خواب از وسیله تکنولوژی استفاده نکنین و وقتی که بیدار میشین به کار گیری اونا رو در الویت قرار ندید. عوضش ورزش کنین، مدیتیشن انجام بدین و قبل از شروع روز کاری مقداری استراحت کنین.

مغز رو به حال خودش رها نکنین، همه اطلاعات رو در تلفن همراهتون ذخیره نکنین. تلاش کنین بعضی از اونا رو به حافظتون بسپرید در اینصورت مغزتون فعال میشه. هم اینکه بازیای ذهنی مثل پازل، سودوکو، شطرنج و چیزای دیگه ای به جز اینا انجام بدین.

بیکاری و تنبلی از مضرات تکنولوژی

الان، یکی از یافته های فناوری اینه که باعث شده مردم تنبل بشند به اصلاح به “نیمکتی از سیب زمینی” تبدیل شدن. به خاطر این که خیلی از کارا، ارتباطات، روابط اجتماعی و خیلی چیزای دیگه رو میشه از راه اینترنت انجام داد. با این حال، شما اصلا می تونین تصور کنین که به مدت زمان طولانی تو یه نقطه خاص بدون هیچ فعالیتی و یا تغییری قرار بگیرین؟

براساس یه مطالعه فیزیولوژیکی، سبک زندگی بی جنب و جوش دلیل انباشته شدن بیشتر چربیاه و درصد چاقی رو افزایش می ده. خبر تکاندهنده تر شاید این باشه که با در نظر گرفتن تحقیقات، خطرات به وجود اومده بوسیله نبود فعالیت بیشتر از اندازه، با ورزش و یا هر چیز دیگری غیر قابل برگشته. هم اینکه احتمال مرگ آقایونی که بیشتر از ۴ ساعت در روز بدون جنب و جوش هستن، ۵۰% بیشتر از دیگرونه.

راه های مقابله با اون

ورزش، ورزش و ورزش! یوگا انجام بدین، بدویید، دوچرخه سواری کنین. یه جا نشینید و به تلویزیون زل بزنین و کل روز دستور بدین. تنبلی رو کنار بذارید و کارهاتون رو انجام بدین. تکنولوژی فقط واسه کاهش فشار زندگیه نه اینکه شما رو تبدیل به یه آدم تنبل بکنه.

بی صبری از دیگر مضرات تکنولوژی

هر پیشرفتی در تکنولوژی به نظر می رسه بیشتر همراه با افزایش سرعته، از ۲G گرفته ، ۳G تا ۴G و هنوزم که در حال پیشرفته؛ هممون عاشق سرعتیم. در نتیجه باعث میشه که آدما دوست داشته باشن در تموم جنبه های زندگی شون سریع باشن،. آخرین آمار مربوط به اینترنت و کسب و کارا نشون می ده که ۴۰% مردم سایتایی رو که زیر ۳ ثانیه لود نشه رو می بندن.

سرعت لازمه به انجام رسوندن خیلی از وظایفه. اما واسه انجام کامل و بدون مشکل اون وظایف به سرعت نیاز داریم؟ حوادث بسیاری روزانه در حال رخ دادنه، خیلی از وظایف به شکل سطحی و ضعیف انجام میشه و تعداد خیلی از افراد بعد از محاسبه اندازه وقتی که زمان برده کاری رو انجام بدن، از انجام اون بیخیال شدن. پس صبر و صبر کجاس؟ سرعت خیلی مهمه اما عجله زیادتر از اندازه موجب ایجاد ضایعات میشه.

راه های مقابله با اون

به جای پریدن از کاری به کار دیگه تلاش کنین تموم اونا رو کم کم (با سرعت کم) انجام بدین. مهم نیس که فیلم، نمایش و یا مقالات چقد خسته کنندن، اونا رو تا آخر ببینین و بخونید و از قسمت قسمت اونا یادداشت ورداری کنین. اینا می تونه در تقویت صبر بهتون کمک کنه.

با در نظر گرفتن نکات بالا، بسیار روشنه که هر مزیتی بیشتر با یه سری نقطه ضعفایی همراه س. با این حال هدف اینه که از امتیازات بیشتری بهره مند بشیم و کمتر آسیب ببینیم. پس به اندازه استفاده تون از وسیله تکنولوژی در زندگی روزمره خود به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین و تا جایی که ممکنه تلاش کنین مشکلات جانبی اونا رو به کمترین حد ممکن برسونید.

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

امتیازات مدیتیشن

دونفره مضرات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *