مجله اینترنتی علمی و آموزشی کامیاب

مجله سرگرمی,مطالب جالب روز دنیا,سایت سرگرمی,مطالب جدید روز

ولین کوساما؛ نابغه جوان اندونزی با ۱۱ مدرک دانشگاهی

قاره آسیا، همونطور که از نظر فرصتای گردشگری و ظرفیتای باستانی و تاریخی، یکی از عجیب ترین مناطق جهان حساب می شه، بلکه از جنبه های علمی و نخبگانی که در طول صدها سال به جامعه جهانی معرفی کرده، از نظر تعداد و تاثیرگذاری، بهترین قاره هم هستش.

نخبگان آسیایی، حالا فرماندهی و مدیریت بهترین شرکتها و سازمانای جهانی رو رو دوش دارن که گوگل و مایکروسافت و کوکاکولا، تنها مشتی نمونه خرواره. در قاره قدیمی، همیشه وقتی صحبت از نخبگان می شه، به یاد ایران، چین، کره جنوبی، ژاپن، سنگاپور و چند کشور دیگه می افتیم که در میدون تولید و فناوری در میدونای جورواجور، از جمله کشورای موثر آسیا و جهان حساب می شن.

اما در بین کشورهایی که در آسیا، با برنده ها و فناوریای جور واجور، الهام بخش هستن، معمولا نامی از اندونزی، بزرگ ترین کشور مسلمون جهان به گوش نرسیده. اما تازگیا رسانه ها از فرد جوونی خبر میدن که از نوابغ روزگار بوده و تونسته ۱۹ مدرک دانشگاهی (academic degree) و صلاحیت حرفه ای  (professional certification) رو بدست آورد.

گزارش امروز ما، شما رو با یکی از نوابغ جوون آسیا آشنا می کنه.

با ما همراه باشین.

داستان کوساما: روایت نخبه ای جوون

ولین کوساما، نخبه جوون اندونزیاییه که در سن ۳۱ سالگی، موفق به اخذ ۱۹ مدرک دانشگاهی شد.
آقای کوساما،  متولد شهر Kendari اندونزیه. شهری در استان سولاوسی جنوب شرقی این کشور که کم تر از سیصد هزار نفر جمعیت داره.

آقای کوساما، نخبه ای عجیب از کشور عجیبی به نام اندونزیه. این کشور مثل مالدیو، عروس آسیا، مجمع الجزایری تشکیل شده از ۱۸ هزار جزیره و ۳۳ استانه. این کشور با بیشتر از ۲۶۰ میلیون نفر جمعیت، از جمله پر جمعیت ترین کشورای دنیا هستش.

اندونزی، مثل هند عجیب، پر از اقوام گوناگونه و دومین سطح از تنوع زیستی جهان رو در خود جای داده و منابع طبیعی غنی داره ولی بخش بزرگی از مردم اونجا هنوز در فقر هست.
درباره این کشور عجیب آسیا، در سرویس گردشگری ما بیشتر میگیم.

به هر حال، آقای کوسوما، مردی عجیب از دیار عجیب اندونزیه که در این کشور، اندازه باسوادی زیاد نیس و هیچ کدوم از دانشگاهایش در فهرست ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار نداره.

این مرد جوون نخبه، از جمله نوابغ آسیا بوده و تونسته ۱۹ رشته جور واجور رو طی ۱۳ سال بخونه. از این تعداد مدرک دانشگاهی که فقط در سیزده سال بدست اومده، ۸ مدرک لیسانس، ۳ مدرک فوق لیسانس و ۸ مدرک صلاحیت حرفه ایه.

شاید شما تصور کنین که این مرد جوون، همه عمرش رو صرف درس خوندن کرده. در حالی که این آقا فقط در مدت ۱۳ سال تونسته ۱۹ مدرک دانشگاهی و صلاحیت حرفه ای در رشته های جور واجور رو تصرف کنه که به دست آوردن این تعداد مدرک واسه یه فرد عادی، شاید بیشتر از ۶۰ سال به طول برسه.

افتخاراتی که آقای کوساما بدست آورده، طیفای جور واجور علمی رو شامل می شه که از مدیریت تا رشته های فنی و مهندسی رو در برداره. ولین، تقریبا هر سال، ۱ مدرک دانشگاهی دریافت کرده و البته هشت مورد اون، مدراک مربوط به دوره های تخصصی میان مدت (غیر دانشگاهی) است که واسه دریافت  هر کدوم از اونا، باید دست کم ۳ سال در دانشگاه تحصیل کرد.

ولین از کودکی هوش خیلی بالایی داشته و وقتی متوجه هوش سرشارش شد که واسه اولین بار از دانشگاه فارغ التحصیل گردید. اون عاشق مباحث مدیریتی بوده و بخاطر این، در این مورد و رشته های در رابطه مشغول به تحصیل آکادمیک شد.

موزه رکوردهای جهانی اندونزی موسوم به MURI، در آوریل سال ۲۰۱۲ میلادی، نام ایشون رو در فهرست نوابغ رکورد دار این کشور پر جمعیت ثبت کرد و تقدیرنامه ای بهش اهدا کرد.

داستان تشنگی تحصیل آقای ولین

جالبه که بدونین بدلیل مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای آقای کوساما، ایشون عناوین مختلفی مانند مهندس، تکنسین ارشد، دکتر و امثالهم داره و بخاطر این، قبل از نام ایشون در این لوح، القابی مثل:

ST, SE, SSos, SH, SKom, SS, SAP, SStat, MT, MSM, MKn, RFP-I, CPBD, CPPM, CFP, AffWM, BKP, QWP. ثبت شده که در جای خود خیلی مهمه.

پس، سازمانای اندونزی وقتی میخوان نام ایشون رو با القاب و مهارتایی که بدست آورده بنویسن، ۳ خط رو در بر میگیره. کل دوره تحصیل آکادمیک آقای ولین جوون، از سال ۱۹۹۹ میلادی شروع و در سال ۲۰۱۲ میلادی به اتمام رسید.

پس از علم اموختگی از مدرسه SMAN 1 در شهر کنداری اندونزی، ایشون تحصیل در دپاتمان مهندسی صنایع رو در دانشگاه ubaya در سال ۱۹۹۹ میلادی شروع کرد.
پس از ۵ سال، اون اولین مدرک کارشناسی مهندسی صنایع خود رو بدست آورد و در سال ۲۰۰۴ میلادی فارغ التحصیل شد.

در پنجمین ترم تحصیلی در رشته مهندسی صنایع در دانشگاه اوبایا اندونزی، ایشون به طور همزمان، رشته اقتصاد مدیریت در دانشگاه STIE URIP SUMOHARJO رو شروع کرد.
هم اینکه در سال ۲۰۰۲ میلادی، رشته حقوق در دانشگاه Unair و مدیریت دولتی در دانشگاه Terbuka رو شروع کرد و همه اینا رو به طور همزمان خواند و پس از مدت کوتاهی علم اموخته شد.

تشنگی ایشون به تحصیل در رشته های مختلفی که رابطه خیلی نزدیکی هم به هم ندارن، اونم به طور همزمان، درخشش خیلی از محافل علمی این کشور در اولین دهه قرن بیست و یکم به همراه داشت. مهندسی انفورماتیک، در دانشگاه sekolah Tinggi Teknik Surbaya از جمله رشته های فنی بود که آقای نخبه جوون، در اون مشغول به تحصیل شد.

مقاله دیگر :   شستشوی گوش چیست و چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

پس از علم اموختگی در رشته های اشاره شده، ایشون در سال ۲۰۰۳ میلادی، تحصیل در رشته ادبیات زبون انگلیسی رو در دانشگاه UK PETRA شروع کرد.
در سال ۲۰۰۴ میلادی، مدرک فوق لیسانس خود رو در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه ITS اندونزی بدست آورد. پس از ان، به طور همزمان ، رشته مدیریت و مهندسی فناوری رو در دانشگاه Airlangga شروع کرد.

اون پس از کسب ۱۱ مدرک دانشگاهی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، ۸ مدرک تخصصی رو در رشته های زیر گرفت:

  • Financial Planner Indonesia (RFP-I),
  • Certified Professional in Brand Development (CPBD)
  • Certified Professional in Product Management (CPPM)
  • Certified Financial Planner (CFP)
  • Affiliate Wealth Manager (AffWM),
  • Certified Taxation Consultant (BKP),
  • Qualified Wealth Planner (QWP),
  • Certified Professional Human Resource (CPHR)

همونطور که در فهرست بالا مشاهده می کنین، این نخبه جوون بعد از تموم شدن تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت، اقتصاد، مهندسی و برنامه ریزی، وارد بحث کسب گواهی صلاحیت حرفه ای شد.

گواهیای صلاحیت حرفه ای، مدارکیه که واسه تصرف اون، باید در دوره های تخصصی شرکت و به وسیله سازمانای اعتبار دهی شده (accredited organization)، در آزمونای بین المللی تخصصی شرکت کرد.
مثلا مدرک تخصصی مدیریت پروژه حرفه ای (PMP) که به وسیله موسسه مدیریت بین المللی پروژه (PMI) آمریکا صادر و به کسایی که در این آزمون نمره قبولی بدست بیارن اعطا می شه.

یا مدرک صلاحیت حرفه ای NEBOSH که به کارشناسان بهداشت ایمنی و حرفه ای بین المللی به وسیله انگلستان اعطا می شه.

اقدام آقای ولین نشون میده که اون فقط واسه کسب تجربه و علم، به محیط آکادمیک اکتفا نکرده و مباحث حرفه ای و جدید رو در میدونای مورد علاقه اش، در موسسات بین المللی واسه کسب گواهی بین المللی دنبال کرده. گواهی برنامه ریزی مالی، گواهی مدیریت برند، گواهی مدیریت تولید،‌ گواهی برنامه ریز امور مالی (CFP) گواهی مشاوره در امور مالیاتی، گواهی برنامه ریز رفاه و مدیریت تخصصی منابع انسانی، از جمله مدارک صلاحیت حرفه ای ایشون پس از اخذ ۱۱ مدرک لیسانس و فوق لیسانسه.

اون عقیده داره که مدراک تخصصی اش، همه مربوط به مدیریت، امور مالی و اقتصادی هستن. جالبه که بدونین، ایشون هر سال، ۱۰۰ واحد دانشگاهی رو با موفقیت گذرونده و در کلیه آزمونای برگزار شده، نمره بالا کسب کرده.

در سال ۲۰۰۳ میلادی، ولین تونست ۵ رشته کارشناسی رو به طور همزمان خونده و علم اموخته شه که در اندونزی و جهان، یه رکورد حساب می شه.

این رشته ها عبارتند از:

  • Industrial Engineering at Ubaya (9 Subjects (MK) – 24 SKS)
  • Management Economics at STIE Urip Sumoharjo (4 MK – 11 SKS)
  • Public Administration at UT (10 MK – 28 SKS)
  • Informatics Engineering at STTS (9 MK-25 SKS)
  • Law at Unair (7 MK-23 SKS)

جالبه که بدونین ایشون در مدت تحصیل، از ساعت ۷ صبح تا ۱۰ شب در دانشگاه های جور واجور مشغول تحصیل و ارائه LECTURE بوده و بخاطر این، دفترچه خاصی واسه بررسی جدول وقتی برنامه های کلاسی ترتیب داده بود که حالا یکی از خاطرات یه یادماندنی اون در این ۱۳ سال طلایی هستش.

آرزوی این نخبه جوون اون هستش که در کسوت مشاور بین المللی واسه شرکتا و سازمانا فعالیت کنه.
مشاوره کامل، آرزوی دیرینه آقای ولین بوده بستر رو واسه ارائه نظرات در مقولات چند بعدی واسه ایشون که در رشته های جور واجور تحصیل کرده جفت و جور می کنه.

کار امروز ولین

این نخبه جوون اندونزیایی، حالا در رشته سیستمای اطلاعاتی در شرکتی واقع در منطقه صنعتی Rungkut مشغول به کاره. اون از سال ۲۰۰۴ میلادی، علاوه بر درس خوندن مشغول به کار کردن بوده و تونسته بخشی از هزینه ای تحصیل رو هم بپردازه.

اینستاگردی با ولین

ایشون چند سال پیش اینستاگرامی راه اندازی کرد که الان به مدت ۲ ساله که بروزرسانی نشده. در اینستاگرام ایشون، تصاویری از حضور ایشون در برنامه های تلویزیونی اندونزی دیده میشه.

درسی ساده از نخبه جوون

درس خیلی ساده ای که از این نخبه جوون با ۱۱ مدرک دانشگاهی و ۸ مدرک صلاحیت حرفه ای میشه گرفت، بحث اهمیت اخذ گواهیای صلاحیت حرفه ای تخصصی از سازمانا و موسسات تائید شده.
مدارک صلاحیت حرفه ای در هر رشته ای، شما رو با موضوعات تخصصی و حرفه ای که به وسیله استادان آموزش دیده و کارشناسان مجرب برگزار می شه، آشنا کرده و شما رو با استانداردها و دستورالعملای اجرایی در میدون مورد نظر آشنا می کنه.

محتوای آموزشی تخصصی که در دوره های صلاحیت حرفه ای ارائه می شه، به صورت جسته و فرار کرده، در واحدهای دانشگاهی تدریس می شه و نگاه به اون به صورت حرفه ای و عملی نیس.
مثل مدرک PMI و NEBOSH که در این گفتار به اون اشاره کردیم.

پس اگه می خواید تا فرصتای تحصیلی خوب با بورس و هم اینکه فرصتای اشتغال در شرکتا و سازمانای بین المللی واسه شما جفت و جور شه، حتی اگه با بهترین معدل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های نظری و فنی و مهندسی علم اموخته شدین، تلاش کنین در رشته و گرایش مورد نظر خود، در دوره های صلاحیت حرفه ای بین المللی شرکت کرده و رزمه خود رو تقویت کنین.

از دوره های مهندسی جوش، بازرسی جوش، حسابداری، مدیریت ایمنی، مدیریت پروژه، مدیریت فناوری اطلاعات تا مقولات بورس و کارگزاری و مدیریت سبد سهام و کنترل کیفی و ایزو و . . .  فرصتای تحصیلی کوتاه مدت در موسسات معتبر هست که فرصتای اشتغال و آموزش خوبی رو واسه شما به خصوص علاقمندان به اشتغال، جفت و جور می کنه.