مجله اینترنتی علمی و آموزشی کامیاب

مجله سرگرمی,مطالب جالب روز دنیا,سایت سرگرمی,مطالب جدید روز

۱۴ عادت غذایی ساده که به شما کمک می کند تناسب اندام داشته باشید

یکی از مهم ترین ارکان داشتن تناسب اندام، در پیش گرفتن رژیم و عادت غذایی درسته. این روزا که مشکل چاقی به یه مشکل جهانی تبدیل شده و داشتن تناسب اندام نگرانی ایه که همه دارن، اهمیت داشتن سبک درستی در انتخاب و خوردن غذا مهم تر از همیشه جلوه می کنه.
در حالی که در دنیای اینترنت میلیونا ترفند واسه سالم و جذاب موندن با تغییر عادت غذایی و گرفتن رژیمای سفت و سخت هست اما راه های آسون تری هم واسه تناسب اندام هست که به شمردن کالری غذاهای مصرفی، ورزش کردن فراوون، کمتر خوردن و راه های پردردسر دیگه ختم نمی شه.

یعنی راه های دیگری هم واسه حفظ تناسب اندام هست که با کمی برنامه ریزی می تونین به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنین. در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با نکاتی کارشناسانه در مورد تناسب اندام آشنا کنیم که در صورت رعایت اونا بدن سالم و جذابی در دراز مدت دارین.

۱- از شمردن کالری غذاها دست وردارین

خوردن غذایی که کیفیت غذایی بالایی داره نسبت به کالری اون مهم تره. یه مطالعه ۲۰ ساله نشون داده که غذاهای فرآوری شده و نوشیدنیای شیرین بیشترین عوامل زیاد شدن وزن و برهم خوردن تناسب اندام هستن. از این رو بهتره به جای توجه به اندازه کالری که هر غذا داره به کیفیت غذایی اون به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین.

۲- بیشتر از نصف بشقاب خود رو با سبزیجات پر کنین

میوه ها و سبزیجات منابع غنی از فیبر، آب و مواد به درد بخور ریز هستن. تحقیقات نشون داده اگه مقادیر زیادی میوه و سبزی رو در رژیم غذایی و وعده های روزانه خود بذارین، سلامتی و تناسب اندام شما بهبود زیادی پیدا می کنه.
پس بهتره موقع خرید از فروشگاه ها بخش بیشتر بودجه خود رو صرف خرید این شکلای جور واجور کنین.

۳- هر چی که می خواین و هر وقت که می خواین بخورین

بعضی وقتا تصمیم می گیرین که به مدت طولانی از نزدیک شدن به غذای مورد علاقه خود دور بمونین اما نمی تونیم واسه همیشه این روش رو دنبال کنیم.
از این رو بعد از یه مدت تحمل خود رو از دست داده و با خوردن مقادیر خیلی از اون غذای خاص دجار اضافه وزن میشیم و تناسب اندام خود رو از دست می دیم. واسه این که همیشه سالم و قوی بمونین باید هر چی که دوست داریم رو بدون احساس گناه خورده و از اون لذت ببریم. از این رو واسه داشتن تناسب اندام بهتره ممنوع بودن نزدیک شدن به غذای مورد علاقه خود رو متوقف کنین.

۴- از قانون «دو گاز» استفاده کنین

اگه عزمتونو جزم کردین یه غذای بسیار ناسالم بخورین و نمی تونین جلوی وسوسه خود رو بگیرین بهتره اول فقط یه گاز بزنین یا یه لقمه بخورین. بعد یه لیوان آب بخورین و پس از اونم یه لقمه یا گاز دیگه از غذای ناسالم مورد نظر. با اضافه کردن یه لیوان آب بین دو لقمه یا گاز، حس سیری خیلی زود به سراغ شما میاد.

۵- روز خود رو با پروتئین شروع کنین

غذاهای پر از پروتئین اندازه هورمون گرلین که به هورمون گرسنگی مشهوره رو در بدن کم می کنه.
به خاطر همین خوردن تخم مرغ، سینه تخم مرغ و ماست یونانی به شما کمک می کنه که تا ظهر احساس سیری کنین و در مقایسه با صبحونه پر از کربوهیدرات، مدت بیشتری احساس سیری داشته باشین.

۶- هر ساعت دو دقیقه راه برید

اگه شمام در طول روز مجبور به کار کردن در حالت نشسته هستین ، واسه داشتن تناسب اندام قانون یه یا دو دقیقه راه رفتن در هر ساعت رو در پیش بگیرین. به هر دلیلی هر یک ساعت یه بار از جای خود بلند شده و راه برید. این ترفند به شما کمک می کنه که در طول روز فعالیت زیادی داشته باشین و در بهبود اخلاق شمام موثر میشه.

مقاله دیگر :   راهنمای تحصیل در اوکراین و جدید ترین فهرست دانشگاه های ارزیابی شده

۷- هیچوقت اسنکا رو از پاکت اونا نخورین

اگه پاکت یه اسنک رو باز کرده و به صورت مستقیم و سریع شروع به خوردن کنین خیلی زود میفهمید که در عرض ۵ دقیقه مقادیر زیادی چیپس، کلوچه و شکلات خوردین. واسه جلوگیری از این موضوع بهتره اسنک مورد نظرتون رو تو یه بشقاب خالی کرده و یا پاکت اونو به بسته های کوچکتر تقسیم کنین. این کار به شما کمک می کنه که کنترل مقدار مصرف اسنک رو در اختیار داشته و بدونین که چه وقتی باید از خوردن دست بکشین.

۸- از قانون ۱۰ دقیقه استفاده کنین

این قانون واسه هر عادت مفیدی کاربرد داره.
اگه می خواین زود به تختخواب برید، ۱۰ دقیقه زودتر از اون چه که قبلاً برنامه ریزی کردین به تختخواب برید. اگه می خواین به باشگاه ورزشی برید اما وقت زیادی واسه اون ندارین می تونین با ۱۰ دقیقه در روز شروع کنین. این قانون ساده نقش مهمی در حفظ تناسب اندام شما داره.

۹- غذاهای پرحجم رو انتخاب کنین

براساس تحقیقات انجام گرفته در دانشگاه پنسیلوانیا مقادیر بزرگ و حجیم غذایی که شامل مقادیر زیادی آب هستن بهترین راه واسه جلوگیری از پرخوری به حساب میان. مثلا یه کاسه بزرگ پر از سالاد بسیار سریع تر از چند دانه خوراکی معده شما رو پر می کنه و باعث به هم خوردن تناسب اندام شمام نمیشه.

۱۰- مقدار شکر مصرفی خود رو به ۶ قاشق کم کنین

مقدار شکری که در غذاهای شما هست سهم مهمی در افزایش چربی بدن و به هم خوردن تناسب اندام شما دارن که در ادامه دیابت رو هم به دنبال دارن. محققان با تحقیقات گسترده خود به این نتیجه رسیدن که روزانه ۶ قاشق شکر واسه زنان و ۹ قاشق واسه مردان مناسب ترین و سالم ترین مقدار شکریه که باید مصرف شه.

۱۱- خودخواه باشین

خودخواه بودن یعنی این که فکر کنین خودتون مهم ترین فرد زندگیتون هستین. در مورد تناسب اندام این اصل بدون معناست که سلامت خود و بدنتون رو در اولویت بذارین. بهترین چیزایی که به تناسب اندام ختم می شه رو تلاش کنین واسه خود انتخاب کنین.

۱۲- میزتون رو به پنجره نزدیک تر کنین

تحقیقات نشون داده که مقادیر فراوون نور خورشید نقش مهمی در دو چیز داره: کیفیت خواب و توان تولید و فعالیت روزانه. واسه این که بدن سالمی داشته باشین باید تلاش کنین محیط کار و زندگیتون هم نور طبیعی کافی داشته و هم در برابر نور آفتاب کافی قرار داشته باشه.

۱۳- نوشیدنیای گرم بخورین

نوشیدنیای گرم اندازه سموم متابولیک رو کم می کنه و اینجوری سرعت پیری کم میشه. نوشیدن یه لیوان آب یا چای گرم نیم ساعت قبل از غذا باعث بهتر شدن و تسریع گوارش شده و توان و کیفیت متابولیسم بدن رو زیاد می کنه و در ادامه به بهتر شدن گردش خون منجر می شه.

۱۴- بدون این دست اون دست کردن پس از خوردن غذا مسواک نزنین

محققان مسواک زدن بدون این دست اون دست کردن پس از خوردن غذا رو پیشنهاد نمی کنن و دستکم باید نیم ساعت پس از پایان غذا مسواک بزنین. اگه غذای ترشی خورده و بدون این دست اون دست کردن مسواک بزنین این کار به مینای دندون شما آسیب می رسونه.

۹ گیاه و ادویه‌ای که به لاغری و تناسب اندام کمک می‌کنن

آموزش ۷ تمرین ورزشی واسه رسیدن به تناسب اندام در عرض ۴ هفته

«اما واتسون» واسه حفظ تناسب اندام خود چه کارایی رو انجام میده؟

راهکارهای هوشمندانه ای که بدون انجام کارای سخت به تناسب اندام تون منجر می شن